Monday 8 September 2008

Ramadan dengan anak2 ku

Husband memang berniat nak ajar lydia puasa this year, tapi aku kata relax la dulu, baru 4 tahun kesian je rasanya. So hari2 lain, aku x kejut pun Lydia, and pagi2 before gi sekolah tu aku suh dia makan coco crunch dengan susu segar in case kat sekolah dia malu nak makan walaupun dia lapar.Cikgu dia ada bgtau Lydia pun tak nak makan sebab kawan2 ramai yg berpuasa esp. yang dah umur 6 tahun. Maybe sebab cikgu dok galakkan yang umur 5 dan 6 tahun puasa, maka yang 4 tahun pun terikut2 ... aku plak, sentiasa ngan prasangka aku la kan .. aku salu imagine yg Lydia ni, takut nak bersuara bila lapar, bukan rela nak puasa ...


Rupanya aku under estimate anak aku tu.


Hari Sabtu, waktu sahur kebetulan Lydia bangun. Aku ajak sekali bersahur. Masa sahur malam tu, dia cakap dia nak puasa.Bila aku tanya puasa tu apa, dia jawab le puasa tu tak makan, tak minum, tak nangis, cakap pun kena baik2 aje ... Husband aku apa lagi, terus le dengan kata2 sokongan dia ... aku plak acuh tak acuh aje. husband aku siap suh Lydia tambah nasi lagi,


"makan banyak sikit, biar esok tak lapar" kata husband aku kat Lydia.


Oh dialog itu, sangat familiar ... sebab, exactly the same words yang mak aku cakap kat aku masa kecik2 dulu. Obviously MIL aku pun bg dialog yg sama kat anak2 dia kekdahnyer ..huhuhu! terus aku rasa pilu gitu ...oh tidad, anak aku nak berpuasa dah ... hmmm ... Lepas makan nasi, husband aku makan kurma. Then Lydia pun nak makan sama. dia kata,


"Mak, Lydia nak kurma tu, yang kat kebun tu" aik, merepek apa plak le nak kurma kat kebun plak nih ..



"Mana ada kurma kat kebun lah" husband aku jawab gitu



"Iye lah, kan ada gambar pokok2 kat kotak kurma tu, kebun la tu ...."



Opss ... tergelak aku ngan husband aku dgr jawapan dia .. apa la tak terfikir plak dia refer kat kotak kurma tuh .. adeh!



The next day, sepanjang pagi, aku tengok Lydia cool je. Dalam kul 12, aku tanya dia, tak nak susu ke ... dia bleh kata dia kan puasa .. mana boleh minum. Hmmm ... amboii budak nih leh tahan plak sombong tuh, aku offer pon tak peduli. takpe, aku tengok aje lah ...



Then, hubby ajak ke klinik nak amikt injection tuk Idlan ... then lepas tu nak bayar2 bil2 segala, then nak ke Sogo le kononnyer. Lydia, dengar nak jalan, excited sakan. Terus carik aku, tanya kat aku mana tudung dia yang baru tu. Dia nak pakai tudung jalan2 ... tu dia! semangat ramadan okayyy! aku malas nak layan sebabnya dia tu hangat2 taik ayam je, pakai tudung 2 minit lepas tu sure bukak punya lah! Lepas aku dah siap, and dah siapkan Idlan, dah ready semua nk gerak, dia tanya aku lagi ..


"Mak, kan Lydia nak tudung, mak ni suka lupa-lupa"


adoi! so, aku kenalah bagi jugak. takkan nak kata tak boleh kan? tak sesuai gitu anak nak pakai baik2 aku tak kasik ... tapi, bapak dia plak kata, kalau nak pakai tudung, kenalah pakai baju lengan panjang, kalau lengan pendek, tak sesuai ... dusyummm!!! i ols yang terkena okeh!!! huhuhuu! Lydia suka lah sbb kebetulan aku mmg pakaikan dia long sleeve. NAsib baik ada tudung dia yang lama, kaler pink tu ... kalau tudung baru, kaler biru, harus le pelik sbb baju dia pink. last2 aku pakaikan gak dia tudung. aku bajet, dlm kereta kang bukak le tu ... and aku plak, kenalah kan pakai long sleeve gak ... wakakka! apakes anak pakai long sleeve ngan tudung, mak plak nak pakai tshirt paras siku gitu kan ... so aku pun automatik le pakai long sleeve gak. Lydia bleh plak selamba kata kat aku,


"Ha, mak pun pakai baju lengan panjang ...barulah mak boleh pakai tudung ..." Gulp! OMG! hiks! kekdahnyer ...


Sekali lagi sangkaan aku meleset. Sampai kat klinik pun Lydia still ngan tudung dia ... kemas elok aje, sampaian doktor pun tegur, eh Lydia ni bulan puasa pakai tudung ye ... pastu bila doktor tanya puasa tak, bangga cikkak tuh kata puasa..siap bgtau lagi puasa tu apa ... oh sebelum masuk jumpa doktor, anakdara tu siap beramah mesra ngan pesakit2 yg tgh tunggu turn gak .. termasuk mamat2 bangladeshi ... aku plak seriau ... so masa mamat bangladeshi masuk jumpa doktor, cepat2 aku nasihatkan dia, jgn sembarang2 cakap ngan orang tak kenal .... tapi, dia jawab plak ..


"tapi, uncle tu baik la mak .. dia senyum dengan Lydia" OMG.. mcm mana aku nak explain eh? takkan nak kata uncle tu tak baik pulak? budak2 kan innocent aje kata yg senyum kat dia tu baik ... aduh .. so last2 aku kata, dia senyum, kita senyum aje balik .. tapi jgn pegi dekat2 dia, tahu? Selalu dah aku pesan sebenarnya .. tapi, lydia ni, lebih takutkan nyamuk dan semut daripada orangyg takdikenali ... hmmm susah gak ... budak, apalah dia tau pasal kejahatan dunia kan? kita plak, dilema nk ajar pasal yg jahat2 ke nk ajar yg baik2 aje? oh aku lom ariff pasal hal tu ...


habis urusan kat klinik, destinasi seterusnya, ke bank2 berkenaan ... bayar hutang le apa lagi ... then ingatkan nak ke Sogo, tapi sbb cuaca agak lembab aje, time tu plak dah pukul 2.30pm ... sampai kulbrp plak ke KL ni nanti ... nk balik kul brp lak?? ish terus aku rasa mcm malas plak nak ke arah2 KL ... so decided to go to TescoSetia Alam aje lah ... dekat dan relax aje ... before sampai Tesco tu, aku buatkan susu utk idlan ...


akhirnya, baru Lydia bersuara ...


"Mak, Lydia kan kecik lagi kan... boleh la minum susu kan?"


"Lydia kan puasa .." aku kata ... aku rasa sayang plak sbb dah hampir kul 3 ...


"Budak kecik mana boleh puasa dulu ..." selamba rock aje dia jawab camtu plak... husband aku suh dia tidur aje .. aku plak x sampai hati .. biasa la aku kan, byk sgt imaginasi dalam kepala ni pasal budak2 g lapar dan tido nih wakakakka!!!


Bila Idlan tak habis susu kat botol, cepat2 Lydia ambikbotol tu .. tapi, dia masih tunggu green lite dari aku or bapaknya ... bapak dia kalau boleh nak hold .. dok alihkan perhatian dia kepada benda2 lain ... aku plak kesian lebih ... last2 aku diam aje, hubby perasan kot, dia tanya aku, ok ke kasik susu .. aku terusle angguk ... ekekeke!!! naluri keibuan mmg le lemah sket ... hmmm.. ke aku je yg lemah eh ..


So kul 3 gitu baru lydia minum susu. Lepas tu, dah tak nak makan dan minum.. sampai le ke petang ...


.....


btw, aku dah beli dah baju raya aku ekekekke ... maka merasalah aku pakai baju kurung pahang .. wah, bila kurung pahang, baru le merasa size M wakakaka!! kalau tak, harus le size L sajork!... cuma, part tangan tu panjang plak.. aku jadik x selesa nak pakai kalau baju tu lengan dia over panjang ... hmm nak alter sayang plak sbb manik2 dia kat hujung lengan. adeh!!!


....

4 comments:

  1. comelnye Lydia :D cekal berpuasa tapi kalah bila tgk Idlan isap susu. sambung balik lak tu. hehe. usaha yang baik ;)

    btw, ima dah tgk gambo Idlan n Lydia kat eyesofgrace tu. comel gile!

    ReplyDelete
  2. alhamdullilah.. baguslah lydia.. aku salute le... kagum aku ngan dia..nanti kenaah bagi byk sikit duit raye tuh..
    aik.. bkn ko selalu tempah ke baju raye...

    ReplyDelete
  3. harith??? pg2 bangun je dah mintak susu dulu :D pastu kat sekolah, break ader snack! budak sekolah kat US byk dugaan poser2 nie :D takpe la... baru 5 thn.

    ReplyDelete
  4. ima, tq!

    mauze, baju malas nk tempah malas nk cari kain ... huhuhu ...

    ala zat, aku dulu darjah 2 kot br puasa full ... sbb tu aku x mo paksa2 pun lydia tu ... skang nih dia lom paham sbb tu dia mcm excited, nanti2 bila dah paham ntah2 malas plak ... huhuhu ...masa tu lah baru kena betul2 bg sokongan padu .. kannn...

    ReplyDelete

Popular Posts