Thursday 31 May 2018

Anak ke-6 selamat dilahirkan di hospital Shah Alam pada 8hb May 2018

EDD aku (based on scan) was supposed to be on May 5th 2018, tapi nothing happened on that day. Monday 7th May aku still gi check up and doctor bagi due date latest by May 11th, kalau tak kuar gak, kena lah induce.

8th May 2018

4.00AM-6.00 AM
Awal pagi around kul 4 gitu aku mula rasa contraction tu.. sambung tidur sampai  kul 4.30 and rasa makin kuat, so aku bangun n kejut husband. gi mandi semua and tunggu sat to make sure it was real contraction hehe.. lupa pulak camne contraction.. then bila sakit tu every 20 mins, aku pun confirmed la it was contractions and mula la kejut anak2. Ingatkan nk kejutkan semua tapi kesian pulak kat daleela n dyan plus takmo diorang drama pulak, aku dah le menahan gak sakit tu.. so bagi pesanan kat abang lan jek la.. dah dia yg paling beso kan hehe.. suh dia settlekan adik2 bila diorang bangun and gi umah nenek bila semua dah settled.

Dalam kul 5.15am gitu baru lah kami gerak ke hospital. Alhamdulilah la jugak awal pagi gitu mmg la jaaln clear.. tapi aku lapar la pulak so mintak husband singgah Petronas beli roti ngan air. tapi aku makan secubit jek dh tak rasa nk mengunyah pulak.. maklum la sakit makin kerap.. like every 6 to 8 mins gitu.. apps contraction yg aku on kan everytime aku rasa sakit tu asyik suruh aku gi hospital je hahaha!! (aku on kan jugak le apps contraction tu walaupun hampeh sbb aku amik yg trial version, dia tak bagi date and time. just bagi contraction duration je hahaha! kosser lah mak nak install yg full version time tgh sakit tu kan.. haha! )

Sampai hospital nk dekat kul 6 gak lah.. terus ke PAC and tulis nama kat guard tu.. husband tunggu kat luar dulu.. aku masuk dalam and lapor diri pulak kat kaunter dalam PAC.. then nurse suruh aku gi kencing dulu.. masa kencing tu baru lah ada darah sket..  and contraction mmg makin rasa.. but still bearable.. cuma nk kena jalan slow2 haha.. lepas kencing dia suh aku baring kat katil untuk CTG.. aku tgk masa ni dah kul 6AM.. aku msg husband bgtau aku tgh CTG.. CTG took about 20 minutes gitu.. 



Lepas CTG baru le nurse suruh ke dewan bersalin (bukan bilik bersalin tapi ruang untuk mommies tunggu turn masuk labor room). Kat situ ada another kaunter and aku kena tunggu nama aku dipanggil utk check bukaan.. memula aku dipanggil utk check info2 yg ada dalam buku merah... then tunggu sat baru la panggil untuk check bukaan. 

7.00 AM - check bukaan - 5CM


Kat depan kaunter tu ada la 3 baris kerusi menunggu.. and ada bilik2 berlangsir yg mana ibu2 bergilir masuk utk check bukaan sebelum confrm bleh masuk ke labor room.. masa aku tunggu tu ada lah dalam 4 orang tgh tunggu sama. aku pun tanya2 and bual2 gak lah ngan diorang... ada yg dh kat situ sejak kul 1AM.. and masih tunggu sebab bukaan dia masih 3CM.. so dia berjalan berlegar2 lah kat situ. aku lak mmg kali ni mcm tak leh nk jalan sangat.. 

Aku prefer duduk, sebab kali ni contraction tetap datang walaupun aku duduk (pengalaman sebeblum2 ni, aku suka berjalan2 tunggu contraction). Kali ni masa duduk pun dia mai kuat so aku lebih boleh menahan sambil duduk hahaha... duduk dendiam, sebelah tangan genggam tangan kat kerusi depan dan tundukkan muka aku.. tarik nafas dalam2..selawat ..gitu la gaya aku menahan contrations sambil tangan satu lagi pegang phone on kan apps .. aku tgk kekerapan like every 3 minit, 2 minit and 1 minit hahaha.. kalau ikut apps tu, yg mana duration contraction tu lama (lebih dari 1 minit), tu mmg tgh sakit sangat le tu.. bila sakit tu hilang kejap, aku pun sambung bual2 ngan ibu2 lain or sembang2 kat whatsapp, then bila sakit semula, aku pon mengerekot semula haha.. 

nih contrations yg sempat aku record between 5Cm to 8CM before masuk labor room.
yg mana duration more than 1 minit tu mmg sakit le.. 


Then nurse yg check bukaan aku tu datang kat aku and tanya, "sakit akak makin kerap ke?" aku angguk jek... dia pun suruh masuk bilik berlangsir utk check lagi... and at the same time bagi baju utk labor room..

8.00 AM - check bukaan - 8 CM!

Terus nurse tu tak kasik aku bangun dari katil tu, then diorang terus sorong aku masuk dalam labor room.. lega hakak! haha.. tapi nurse suruh simpan phone. aisemen .. tapi folow je lah dah itu rules dia kan..

Dalam labor room aku kena baring je.. ada lah sorang nurse tgh prepare2 apa yg patut.. dok menulis2.. sambil tanya2 aku details.. dia kata diorang dh bgtau husband utk masuk.. so aku angguk je lah n tunggu... 

sakit tu bearable. aku mcm keep telling myself yg aku pernah rasa contrations yg lebih kuat lagi in my previous labors.. setiap kali sakit itu la dlm fikiran aku.. (which aku rasa betul.. aku rasa sbb sakit sebelum ketuban pecah is bearable compared to sakit selepas ketuban pecah)..

Tak lama lepas tu aku terasa sakit yg mcm nk teran,, aku baru tarik nafas jek tetiba waterbag pecah and air ketuban kuar... aku bgtau nurse, "nurse.. ketuban pecah and saya rasa mcm nk push!"

"nanti puan,, saya nk check bukaan dulu.."

"takleh tahan nurse.."

"nanti puan.. husband puan lom masuk.. "

"takpe2... saya tak tahan dah ni.." sambil aku cakap ni actually aku dah rasa kepala baby dah kuar sikit.. 

"nurse.. kepala baby dh kuar rasanya ni.." 

nurse datang kat aku and cuba utk tahan baby dari kuar and at the same time dia pun jerit panggil doktor and the rest... and at the same time dia tolong aku ngan kedudukan kaki aku supaya tak halang baby nk kuar.... hahhha banyak AT THE SAME TIME tu sbb mmg dia sorang je nurse yg ada masa tu.. coz diorang tak sangka it will be that fast.. aku lak at the same time mmg takleh tahan sangat... so aku push je! and baby pun keluaarrr.... phewwww.. sejurusss lepas baby keluar baru lah doktor dan beberapa orang nurse masuk.. hehehe.. doktor masuk, tengok aku and kata.. 

"dah selamat dah puan... "

Ahamdulillah.. aku tgk jam, around kul 8.30 gitu... baby girl, 3.25kg.. 

Lepas aku dah settled semua baru lah husband masuk hehehe.. sorry bapak, baby tak dan nk tunggu bapak masuk... 

Welcome to the world, and welcome to the family.. Dayini Humaira binti Mohd Hamid.. inshaaAllah kehadiranmu akan lebih menyerikan lagi keluarga kita... 

Pic bawah ni is taken 2 hours after delivery .. me and my new baby kat belakang tu ekeke..


Lepas deliver, masuk ward ... lepas semua nya OK... mom and baby are ok.. petang tu juga doktor benarkan keluar.... balik rumah hehehe alhamdulillah....



Kat bawah ni conversationn aku n hubby haha first time dia tak follow masuk labor room... kesian dia.. takpe lah yg penting selamat semuanya.. and guna conversations ni utk tgk timing aku haha... lepas kul 8.05am tu takde lagi conversations sbb aku dh masuk labor room dan tak bleh bawak phone.. kalau boleh mesti aku akan msg dia sampai la aku nk  push haha...




lawak pulak sbb dia pun sibuk sakit perut jugak hahaha!

8 comments:

Popular Posts