Wednesday 24 September 2008

Beraya dan Beringat

Ni yg aku malas kalau dah lama tak update, sebab nak kena recap semua sekali. Eh, perlu ke? tak kira nak jugak ... last week dua hari aku kena attednd course kat Bukit Jalil Golf & Resort. Punyalah aku nakmintak postpone hampeh tak dilayan. Nak kena mintak approval drp HOD bagai ... urgh!


Nasib baik le course tu layan le gak ... ala, induction je pun ... berapa banyak induction daa .. masa mula2 masuk dulu ada gak induction, tapi itu kira mcm induction kecik .. yg last week tu country induction ... adeh ... so benda2 yg diperkata ialah segala apa yg berlaku kat SCB ler ... dlm banyak2, yg aku suka SCB ni is dorang punyer commitment to social charity and humanity projects. Project Go Green dengan Seeing is Believing yg paling aku suka. Tapi masa kat course tu, topic Living with HIV le paling tak bosan ... tau jek la kan topic2 sebegitu kan ... pulak tu time lepas waktu lunch yg sungguh tak gemar nak duduk dgr org bg briefing ... seb baik topik ni membantu ahakss!



Hari kedua, masa topik Go Green, sempat le airmata aku bergenang ... sbb ada slide show, pasal how the earth and the people going to be in 2070 kalau kita tak jaga alam sekitar. .. aku nak mintak kat dorang slide tuh and nak share to u ols lah ... sungguh menyayat hatiku ...huhuhu.. tatau la kot hati aku je yg tersayat, hati orang lain maintain aje kot .. sbb masa slide show tu pun, ada gak yg gelak2 esp. masa surat dari org 2070 tu bgtau yg zaman tuh, gaji dorang adalah sebotol air minuman instead of duit... food dorang semua drp sintetik ... kalau dorang nak sedut udara bersih, govt ada sediakan tempat khas, tapi berbayar dan dikawal ngan tentera. average umur masa tu is 35 yrs old .. semua orang tak de rambut coz tak cukup zat2 semulajadi. Rompakan and jenayah mostly sbb nak dapatkan air bersih ..


and ramai yg gelak masa tu .. i dont understand why they were laughing. aku plak, as usual sedih banget. aku teringat, idlan ngan lydia pada 2070 nanti .. dorang dalam 50 tahun gitu ... itulah umur pengarang surat drp 2070 tu, yg mana dialah orang paling tua masa tu ... hmmm... dialah yg nyesal sbb masa dia kecik, dia sangat mewah ngan natural resources tp tak pernah hirau nak jaga semua tu ... so yg mendapat akibat ialah anak2 nya . bukan kah cucu2 kita?


2070, bukan lama lagi deknon. Memang dorang calculate, kalau dengan pertumbuhan populasi dan penggunaan bahan semulajadi skang, natural resources akan habis dalam 40/50 tahun lagi. So, tak mustahil anak cucu kita akan berhadapan ngan ancaman macam tu ... ish .. seriau aku fikir hal masa depan lah ... so u ols, marilah kita beringat ... jom sama2 kita tingkatkan awareness kita kepada alam sekitar and see what we as an individual can do. tak banyak, sikit pun jadilah ... tak adala nak suh kempen mcm Al Gore tu ..:-)


Lagi2 nk raya ni kan ... kalau boleh kurangkan pakai pinggan pakai buang masa open house tu, dah bagus sangat la tu .. its hard i know ... :-) tp, fikir2 kan lah ... lagipun, pinggan beli cantik2 bila lgi mo tayang? ahakss!


La, orang sibuk pasal raya, aku je plak too carried away ngan hal2 alam sekitar .. ahakss!


Go Green!

2 comments:

  1. cayalah kak fara! go green...kalo ada slides tuh share ek!

    ReplyDelete
  2. erk.. memang nak sokong tapi...susah aa tak guna diaper! Boleh tension guna diaper cloth ie. anak selalu bocor, nak solat, nak basuh melambak2.. etc etc.. alasan kan!

    ReplyDelete

Popular Posts