Tuesday 16 September 2008

Jumaat ke Selasa ...

Jumaat tu, instead of pegi Emkop time lunch hour, aku balik rumah, amik half day. Idlan demam. SAmpai rumah, hubby dah ada, dah ambik idlan, dah buatkan idlan susu, and dah tampalkan cool fever kat dahi dia ...terharu aku ngan laki aku ni ... dia kata dia risau aku lewat sampai, kot ada jem ke .. tu yg dia beli dulu cool fever ... :-)


Aku rasa badan idlan ... memang panas, tapi husband aku kata dah ok sikit compared to masa mula2 dia amik ... hmm .. apalah aku ni, tak ada pun alat amik suhu sendiri kan? hmmm... few minit after susu, aku tidurkan dulu idlan, tengok nanti bangun tido kalau still panas, baru bwk gi klinik.


Memang bila bangun, panas lagi .. terus bawak dia jumpa doktor adibah. 39 degree celcius ... oleh kerana idlan sgt susah nak makan ubat air, aku mintak ubar bontot aje. Dari klinik baru le amik Lydia sebab dah kul 4pm. Terus gak singgah PARAM sebab idlan manjang nak berdukung maka terbatas pergerakan aku nak ke dapur. Sampai umah lepas bg nestum .. baru ler kasik ubat bontot tu ..erk aku x sampai hati, nih br 1st time tgk ubat tu .. masa lydia dulu , dia snang je makan ubat ... tadak hal nyer .. kali ni, lain plak. So, apa lagi .. seb baik ada bapak dia so bapak le yg masukkan ubat tu .. huhuuh ...


malam tu, idlan tidur kira nyenyak ler tp temperature tak turun pun .. aku lak x leh tido dok monitor idlan. lepas sahur, kemas2 sebab nak balik johor.


This year raya pertama kat Klang, so kalau tak balik johor weekend tak merasa la nak puasa kat kampung .. ish .. tak lengkap rasanya tak merasa air katira parit raja tuh .. ekekke!


Bertolak dari Klang kul 9, kul 12.30 sampai kat johor. Kakak aku yg sulong ada kat kampung, tengah pasang langsir .. best je aku rasa .. macam nak raya dah je rasanya .. sambil pasang2 langsir, sambil sembang2 ... seronok! idlan pun tak banyak meragam sebab dalam kereta tidur aje ... Lydia plak, kalau balik umah nyai harus le happy sokmo ...


petang tu tak ke mana2 pun .. Lydia ikut mak long dia gi pasar ramadan kat senggarang. aku memula ingatkan nak gi param kat prt raja, tapi x jadik lah sbb rupanya kakak aku dah beli banyak food dari senggarang.


now ni, balik kg pun, bukannya merasa masakan mak pun ... huhuhu .. maid jugak yg masak sbb mak mmg dah x larat nak ke dapur ... cuma,kalau buat kuih tu.. mak lah yg adun2 kan, maid cuma goreng/kukus/bakar aje ... tapi, perasaan berbuka puasa kat tempat kita dilahirkan, memang la berbeza .. :-)


Ahad, lepas mandikan idlan .. aku bawak dia gi berurut kat umah wak nasiyem. wak ni dah tua betul, daripada aku kecik, sampai la anak2 aku, dia jugak yg urut. :-) meraung2 idlan kena urut .. standard la tu, budak2 baru nak merangkak, badan letih2 uh yg senang demam .. lepas diurut je, terus tidur ..


aku plak, terus ke batu pahat ... sajanak jalan2 ... daripada kecik2 masa arwah bapak aku ada, kalau nak raya mesti ke bandar batu pahat .. carik kasut lah, carik apa2 je lah before raya ... dah jadik kebiasaan sampai lah sekarang aku rasa tak complete kalau before raya kat ke batu pahat. Cuma, kedai shooping dah lain la .. dulu, cuma ada Emporium Fajar, Parkson Ria ngan the Store yg bangunan rumah kedai dua tingkat aje .. kedai kasut plak kedai champion ... kedai buku lak, Radin Book Store .. ahakss ...kedai2 tuh sumer dah klasik aku tgk ... :-) skang ni, emporium2 tuh sumer dah tak ada ... the Store ada la lagi, tapi dah dalan summit parade .. fajar rasanya dah takde, parkson pon x de dah ... sejak carrefour ada kat batu pahat, amai ke situ kot .. aku pegi sekali ke dua kali aje ... aku lebih prefer pegi BAtu pahat Mall, shopping kat pacific Supermarket. Pacific ni pon adik beradik The Store gak ...



kebetulan, ada sale for members' day. ok gak le 70% sales ... punya lah lama aku dok pilih2 baju, yang dibeli cuma 2 pasang aje huhuuh .. jeans Lydia, kodroi idlan, tshirts for both .. itu aje??? adeh .. oh ngan kasut lydia .. kasut aku gak yg x beli lagi ...kitorang kat situ dari kul 1 sampai le pukul 4 kot .. lama pilih aje tapi tak beli ... lagipun masa pegi tu, tak bawak banyak cash ... tuh yg berpada2 aje ... naib baik jugak la idlan tinggal ngan nyai ... kalau bawak idlan harus kesian dia ngan demam2 tuh ... ishh ... mak dah tau tuh yg dia suh tinggal idlan ..



On the way back dari bandar, singgah kat prt Raja. Beli la jugak air katira ... and few other foods ... kat prt raja, aku rasa mcm pelik sebab banyak kedengaran loghat2 utara lah, longat2 kelate lah kat param tu ... hmmm no wonder la.. sbb ada KUITTHO tu kan .. so ramai student seluruh malaysia ... dulu, masa aku kecik2 mana ada loghat lain selain jawa dan cina .. huhuuh .. now ni, dengan kilang2 yg byk.. pendatang asing pun ramai .. beza sangat parit raja sekarang dengan 20 tahun lepas ... 5 tahun kebelakangan ni paling ketara perubahan tu ...


Sampai rumah, dah kul 6 .. ekekeke! tu dia .. idlan tak meragam mak kata ... badan pun dah tak panas .. sedap kot diurut ... buka puasa hari tu, abang aku yg kat b.kinrara 4 balik jugak .. so ramai gak ler ...


Malam,lepas Isya' baru lah gerak balik Klang ... punya lah mengantuk sebab perut kenyang ... dah le hujan plak tu .. adeh! cabaran betul! banyak kali aku terlelap apdahal nak teman laki aku yg gh drive .. ish! byk kali gak stop kasik refresh ... Sampai rumah dah kul 2 pagi rasanya. lepas kemas2 food dari kampung utk sahur ..masukkan baju2dalam washing machine ... zasss aku tido, bangun balik kul 4, just to kejut laki utk sahur .. bila dia bangun, aku tidur balik coz aku x larat!


Isnin, mengantuk tak hingat kat ofis ...


Selasa, hari ni, rasa tak sedap badan .. rasa mcm nak demam ...


Ok lah, dah lega sbb dah update blog wakakak boleh gitu? express gitu ... ayar direct tak de fikir2 nih , main type aje .. sbb mata dah ebrat sangat ni ... badan pun letih sgt ... adehhh!

2 comments:

  1. Idlan beralih bulan kot beb....ko plak...letih sgt tu pasal badan rasa tak cepat

    ReplyDelete
  2. warghh rindunya kat air katira! sini takde pon orang jual ek

    ReplyDelete

Popular Posts