Thursday 8 December 2005

Bila kenangan menyapa

...

Masa cuti before raya hari tu, aku terajin pulak nak kemas balik buku-buku lama dalam bilik rumah mak aku kat Johor. Bertimbun-timbun buku-buku lama sejak sekolah rendah sampailah habis U ada kat situ. Dulu-dulu rasanya ada jugak buat spring cleaning, tapi biasalah, sure ada yang rasa sayang nak buang, nak simpan buat kenang kenangan ... Last2 tersimpan jek dalam almari, bawah katil....jadik harta karun.

Memang banyak buku-buku yang dah boleh dibakar. Kalau nak turunkan kat anak2 pun, rasanya dah outdated. Lagipun, aku tau, orang sekarang lebih prefer beli buku baru aje, lebih mudah, lagipun lebih berkemampuan kan? Kalau nak bagi kat library pun, err.. boleh ke? aku tak pernah buat ... selama nih dok bakar buku2 tulis latihan tu, buku teks dan buku2 revision yang tebal2 kulitnya tuh still elok cantik lagi, biar jek bersusun.

Satu kelemahan aku, bila mengemas buku or paper and magazines lama, mesti slow giler .. sebabnya, aku nak belek dulu segala isi kandungannya. Mak selalu marah, dan aku selalu pekakkan telinga aje. Paling best kalau terjumpa nota2 tulisan zaman sekolah2 dulu ke, kadang-kadang masih elok terselit kat mukasurat2 buku ... tu yang buat senyum sorang-sorang tuh. Kalau jumpa album lagi la... memang tak siap la kerja. Habis semua muka orang aku amati satu-satu. Setiap muka orang, aku kenang kisah2 yang berlaku antara kami, kalau ada.

Hari tu, dalam tengok2 tuh, aku ambik satu kotak bersampul cantik. Kotak aku tu. Tempat aku letak semua surat2 yang aku dapat daripada kali pertama aku pernah dapat surat. Semua jenis surat (tak termasuk surat rasmi) ada dalam tu. Dah lama aku tak ingat kewujudan kotak tu. Hari tu aku terasa mcam nak tgk balik pulak, nak kemas kini sikit. Besar jugak kotak tuh. Kotak periuk nasik current tu, member aku balut sebab nak buat kotak eksperimen masa kelas phsycology, then yang orang seluk tangan dalam kotak, rasa dalam kotak tuh ada apa, katak ke, rumput ke .. haa yang itu lah ..bila dah habis subject tuh, dapat A-, aku mintak kotak tuh, buat simpan surat2 yang semakin banyak, tak muat nak letak kat kotak kasut lagi dah.

Banyak jugak surat2 aku rupanya. Yang saiz besar ada, yang saiz kecik ada, yang tak der sampul ada, yang bersampul warnan warni ada, yang panjang, yang pendek .. yang tebal, yang nipis .. macam macam lah .. Cantik pulak tu tersusun. Aku susun ikut nama pengirim. Senyum sorang sorang aku bila tengok. Zaman remaja aku belum glemer lagi email email segala nih. Posmen memang penting sungguh time tuh. Setem memang wajib ada dalam purse.

Paling banyak surat of course lah surat cik abang tuh. Surat dia nipis sangat. Banyak tapi nipis. Satu envelop ada 2 helai maksimum. Semua surat dia kaler cokelat. Aku pulak semua surat aku ke dia envelop putih panjang, sebijik surat mintak kerja gitu. Aku suka tulis guna pensil pulak tu. Entah-entah dah hilang dah tulisan aku kat surat2 ke dia. Aku tak pernah check kotak surat dia. D

Ada jugak surat yang tak bersampul. Gila betul time sekolah dulu kan? aku tengok balik, ada beberapa keping surat2 tak berpos tuh, bukan datang dari member atau si dia, tapi dari sorang junior. Time tu aku form 5, ada sekali tuh, aku nampak ada satu surat kat bawah meja aku dalam kelas. Aku tengok, dia tulis,

"nama akak ni fara**** kan? akak tak kenal saya, saya kenal akak..saya nak berkenalan dengan akak. Saya pernah nampak akak kat pekan S*n**ara*g. Masa tu akak tengah tunggu bas nak balik kampung.....yang banar, (nama dia)"

Aku tu mula-mula sangka tu orang nak kenakan aku tu. Aku buat dek je la kan... selang beberapa minggu, ada lagi orang letak surat separuh buku latihan dia koyak tengah tuh, dia lipat2 jadik kecik. Aku bukak, same handwriting, dia tanya apasal tak balas, dia kata kalau nak balas, kirim dekat member aku yang ada adik angkat sebaya dia ... laaaa..time tuh baru la aku tahu, dia junior, tingkatan 2 ... tak ke lawak? aku ni dah la kureng sket bab-bab adik angkat nih sumer .. tak caya lah aku mender2 nih. Ada member aku tuh, kemain feeling2 ngan adik angkat, mcm pakwer..sabo jek laa.. so aku tak reply lah, budak budak..aku biar je la.. Mana tahu, adik tuh tak putus asa, dia berani jugak jumpa aku sendiri, kenalkan diri face to face .. aku borak la mcm aku borak ngan adik aku sendiri .. Habis sekolah pun dia contact aku lagi .. tapi lepas aku masuk kolej, terus tak contact dah .. aku ada gak tanya2 kat budak2 batch dia yang masuk same college ngan aku, dorang kata dia tuh one of student yang pandai, dan one of PPI committe. PPI tuh persatuan pelajar Islam .. huhuuu ... tapi memang dia budak baik pun .. aku taktau lah dia kat mana sekarang ... to Za**e, i wish him all the best ...

Then ada satu kad, the one and only card yang seumpamanya pernah aku dapat. Apologize card.
Bukan dari cik abang jugak.

That card brings back the memory...

later aku sambung lah..time's up, nak balik rumah dah.

1 comment:

  1. Anonymous2:21 pm

    Ha ahh kan seronok jer dok imbas kembali citer2 zaman sekolah dulu... Rajin gak laa tuh dok masih simpan sumer2 surat tuh. KM lama dah lupus, buku2 zaman sekolah dulu pun dah takde dah.

    ReplyDelete

Popular Posts