Thursday 29 December 2005

2 Days in A Famosa ...

Cuti krismas aku tak ke mana-mana ... emak Johor ada kat KL, so aju just berulang alik kat umah abang-abang dan kakak kat Bdr Kinrara jek ... on krismas tuh, mak balik Johor dengan kakak sulong yang duduk kluang, sebab kakak singgah BKinrara lepas hantar anak dia kat USM.
Tapi, aku sambung cuti selasa until rabu. Dah plan ngan member2 office nak jalan2 kat A Famosa Resort, Melaka, pakej promosi acco+cowboy town+Animal World Safari. Mula-mula dah plan 4 family pergi konvoi, tapi last minute tinggal 3 family jek yang konvoi sekali, satu family member lagi tuh, datang kemudian ...

Aku nih memang failed la kalau nak cerita details habis untuk event mcm nih. Selalunyer dalam kepala laju sangat idea dan gambaran2 peristiwa yang dah berlaku, tak terkejar dek jari jemari ku ini. Sudahnya, aku wat ringkasan jek, tapi, rasa macam tak meriah je gitu bila dah diringkaskan. Kalau nak fikir lama2 nak susun ayat, mcm tak der time pulak .. aku kalau type entry, selalunya sure laju2 giler, sebab aku sendiri yang tak sabar2 nak upload entry, lepas tuh aku jugak yang tak sabar2 nak baca balik apa yang aku dah upload ... hahaha ... lain tau kalau baca time editing ngan baca time dah upload .. feel dia lain je, kan? Sendiri tulis, sendiri baca... gila betul.. rasanya normal kot macam tu kan?

Pukul 10am, masing2 dah ada kat RnR Seremban, aku sampai awal sebab memang nak breakfast kat situ, sebab kuar rumah pukul 8.00, sure lom breakfast lagi ... Ada 3 kereta lah, lead by mauze, then kereta aku, then kereta zaidah, dia nih bukan ofismate mauze, dia schoolmate mauze, Alhamdulillah, bertambah kawan aku jadiknya .. masing2 diorang tuh dah anak dua, aku jek baru anak satu. BARU satu ... ngeh ngehhh..

Mendung je hari tuh, dalam hati berdoa mintak2 la jgn hujan .. sebab tak bestlah kalau hujan, nanti binatang kat Animal World Safari tuh sejuk, takmo plak dorang kuar tgk kitorang nih. Alhamdulillah, sampai dalam kul 11, terus gi amik pass untuk masuk ke Animal World Safari, nak masuk bungalow lom boleh sebab awal lagik, lom pukul 4 ... Cuaca walaupon tak hujan, tapi tak panas .. memang bestlah ...

Sampai2 jek terus tuju kat Bird Show. Aku suh hubby dok kat front seat, maklum la burung kan kecik, kang kalau kat belakang2, Lydia tak nampak pulak ... OK lah show dia .. burung cantik2 .. bijak2 ... burung tuh cakap melayu macam ada slang tamil la plak, patut pun, sebab trainer dia tuh indian ...

(birds show, Lydia tergamam tgk helang terbang rendah)

(weekdays pon ramai orang)

Ingatkan nak ambik gambo with the colorful birds .. memang cuuunnnn sangat, mahal pon mahal lah, sanggup jek .. tapi tak jadik sebab ingatkan nak amik on the way nak kuar jek karang .. kat pintu depan time masuk tadi ada. rm23 kalau 3 orang, rm10 kalau sorang, rm12 kalau 2 orang .. entah apa2 jek .. mcm la snap banyak2 kali? 3 orang ke, sorang ke, kan ke snap sekali je? kan ke print sekali jek? hishhh .. cekik darah tul!

Habis bird show, lunch ... nasik ayam keras takder sup (the only nasik menu, yang lain mee2 cina), kicap masin giler ... rm12 .. punyer laaaa mencekik darah .. mineral water sebotol rm2.50, botol kecik yer bukan botol besar ...

Then Elephant ride, rm4 per adult. Lydia takut giler ngan elephant .. tapi kitorang bawak gak dia naik elephant tuh...awal2 dia nangis, tapi lama kelamaan dia gelak2 bila gajah tuh jalan kan badan dia terhenjut2 rasa macam kat buaian .. suka Lydia time tuh.

Kalau nak amik gambo time tengah naik gajah, rm20/photo sekali ngan frame kertas ... pehhh!! aku tak amik la .. cuci jek dari camera aku .. sebab mind aku cuma terpikat nk amik gambo ngan burungs jek.

Wild Wild West show - Boriiiiiinggggggggggg!!! time nih memula hujan lebat .. the panas plak..memula rasa ok gak aksi tembak menembak ngan lawak2 .. Lama2 aku rasa banyak sangat lawak bangang plak.. langsung tak western plak tuh lawak dorang .. too much of lawak phua chu kang yang basi dan slapstik.. eeeiii tak best lahhhh!!! better kot kalau make it serious .. sikit2 lawak ok lah .. tapi, tak best lah dia speaking cara cina tuh .. wat la western betul2 .. iskkk ..

Multi animal show - mcm kat sarkas tu la... binatang2 tuh dengan patuhnya ikut arahan orang2 , untuk bahan gelak orang2 jugak ... hmmm aku tersentuh betul bila bab bear tuh kena buat aksi2 stunt tuh .. habis aksi, baru dapat makan ... orang dok tepuk2 .. hmmm bear tuh mintak tepukan ke mintak food? aku sedih plak time tuh.. kesian sebenarnyer kat nasib binatang2 tuh ... habis jek show nih, hujan lebat turun .. lama gak arr..

Safari truck ride: Best!! mcm kat africa, tapi afrika lepas hujan lah ... lepas hujan, tanah lecakkk dan licin, ada plak turun naik bukit ... kita not bad lah .. Lydia suka lah sebab truck tuh bergoyang2 mcm buaian .. binatang2 dia pon sporting jek hahaha..dah biasa sgt kot ...

Elephat show - biasa jek, macam dalam sarkas kat TV tuh .. beso betul gajah2 tuh .. heheh

Dah pukul 5 barulah masuk rumah. 3 bedroom bungalow with swimming pool ...

(Itu lah bungalow kitorang ... jauuhhhhh giler masuk dalam ... nasib baik ada shuttle untuk ke tempat2 lain)

Malam Animal parade ngan bunga api. Aku tak berapa enjoy sangat sebenarnyer parade2 mcm tuh .. hehehe aku pelik sikit, kalau ramai2 mcm tuh, aku takut actually .. dari dulu aku mcm tuh, tapi, kalau nak ikutkan takut, tak ke mana2 la aku kan? so aku tgk jek la.. nama jek animal parade, tapi yang march banyaknya orang jek .. orang kaki tiang, orang ride mini motor (asyik2 enterframe..dorang jek dua tiga kali round), orang(lelaki) tetek(palsu) besar (ada pulak tuh yg rebut pegang2..ceh!!) ... pendek kata, animal nyer berapa sangat lah ... tapi aku layan gak lah .. dah bayar kan .. time tuh hujan renyai2 .. Lydia pun dah agak mengantuk ... elok jek lepas kereta berhias, Lydia dah terlentok kat bahu bapak dia .. terus aku ajak hubby ke row belakang, tidurkan Lydia dalam stroller .. so, dengan itu, kami terlepaslah saksikan belly dancer (yer..ini ANIMAL parade tau) tuh .. separuh bogel beraksi bergelek2 menari dan sesekali terkangkang2 gak .. huhuuu .. bila kami dah ke row belakang, tak lah direct tgk .. tengok sebelah mata jek .. pandai betul Lydia timing tidur dia .. tapi, sayang sebab Lydia tak dapat tgk bunga api, sebab dia memang suker banget sama bunga api esp. yg besar2 mcm kat klcc tuh ...

Red Indian Show - Mula2 ingatkan bestlah kan, kot2 la ada something new pasal red Indian yang dorang nak tunjuk yang aku belum tengok, kot2 dorang wat acara menyumpit ke, memburu binatang ke apa...rupanya tidak .. semata2 makan dan sembur api ... ITU SAJAAAA ... sebijik macam 'abang api' dalam AF yang kuar time akma ke sapa tgh perform tuh .. ngantuk aku .. Lydia time nih mmg dah lena diulit intan dah ...

(ambik gambo ramai2 lepas animal parade..Lydia dah tidur)

4D Theatre - Mula2 excited nak tgk .. then bila tengok tajuk, rupanya Haunted House, eeeiii ngeri lah .. puas mauze ngan zaidah pujuk aku masuk, aku yakmo jugak .. aku rela burn rm10 daripada aku tak tidur dok ingat hantu2 tuh ... sedangkan citer hantu 2D pon aku takut (yang takder D pon aku takut, dgr citer tak der gambo), inikan pulak 4D ... eeeiiii ... so at last, hubby aku masuk ngan 2 orang ibu2 tuh, aku plak ngan dua orang ayah2 tuh kat luar jek jaga anak2 sebab kanak2 baby pon tak digalakkan masuk .. tak lama tunggu dalam 15 mins jek .. hubby kata citer mmg nothing, tapi terkujat2 dia lebih laaa.... just for the sake of 4D tu ...

Pukul 11 ke 12 kot baru balik umah ... terus zassssss ... mimpiiii ...

Pagi lepas breakfast, layan swimming kat belakang rumah .. Lydia mula2 taknak masuk dalam pool, hubby dukung jek, lama2 dia diam dan main2 air gak .. selama nih mmg penakut anak dara aku nih .. kat air terjun meraung2, even kat pool plastik kita tiup tuh pon dia takmo .. huhuuu.. nak kena biasakan baru hilang takut dia ...

(Lydia ngan bapak)

Pukul 2 Check out ... langsung aku tak nampak pon sebenarnyer gate A Famosa yang actual nyer hahahah ...

Ada banyak gambo lain, aku update kat fotopages je lah..sini susah kengkadang hanged ...



7 comments:

  1. yeeeeha....anyway dpt jugak berehat menenangkan kepala otak yg beku dah ni....
    Q-Time bebeh....

    ReplyDelete
  2. Anonymous7:55 pm

    comel nyerrr lydia..!!!!

    fara, jgn risau..aku pun suka/tak sesabo baca bila entry dah upload..hehehe..betul, mmg feel dia lain..pastu sanggup susah2 pegi balik editing mode bila nak edit..pehtu upload balik, pehtu edit, upload...mmg buang masa, tapi suka!..hehe..

    bunglow ko ddk tu nampak mcm best jerr..siap ada pool lagi..

    ReplyDelete
  3. Anonymous7:43 am

    a famosa kurang best la ek...lepas ni ada plan nak gi mana pulak?
    err.. muka lydia ni ada iras2 pelakon jelita indon tu sapa nama dia...tamara ke masa puasa tu tajuk drama tu "ikhlas" kat ch4 astro...nanti dah dewasa jelita mcm dia tu la...

    ReplyDelete
  4. Anonymous12:59 am

    Ellyn: Yup, dapat spent time away from daily life esp with our family mmg QTime! Jom plan lagi!!

    RB: Epi New Year!

    Iffah: mmg best bungalow walaupon pool dia kecik and tak der tiles .. but still bleh enjoy!

    Jibam: AFamosa na tuh takdr la menarik sgt, tapi, aku enjoyed every moment kat situ, so all in all, it was a wonderful holiday jugaklah! Plan mmg banyak .. tgklah mcm mana ..

    ReplyDelete
  5. Anonymous4:13 pm

    comelnya lydia....
    cam best je g a famosa..aku plan rasanya dh bnyk x...tapi x pernah pergi..setakat lalu je time nak balik johor/melaka tu selalu sngt le...kekekekke

    ReplyDelete
  6. Tahun Baru, Semangat baru wajah baru .... azam tak tentu baru hahahaha

    ReplyDelete
  7. Anonymous4:53 pm

    a ahlah, rasa sekejap jer.. x puas nak tgk lydia tuh.. jomlah g langkawi plak.. jomlahhhh

    ReplyDelete

Popular Posts