Wednesday 4 January 2006

Nawaitu

...

Laaaa, dah tahun baru yeh , tapi aku tengok tahap ke'jem'an dijalanraya masih mcm tahun2 dulu, gayanya tuh mcm peningkatan berkadar langsung plak dengan penambahan tahun .. semakin lama, semakin jammed .. Geram aku, sepanjang dari Klang, sampai ke KL jammed ajer yang aku jumper, baru je aku berkira2 tanam azam nak jadikkan tahun 2006 nih perfect dari segi punctuality especially ke office ..tup tup dah bolos satu hari ni .. hampressss!

Musykil aku, kenapa azam mesti ditahun baru? Lama sangat jarak masa tuh. Bayangkan, kita fikir macam ni,

alaaa..ada satu tahun aku nak capai azam aku nih before tahun baru lagi muncul .. relax lah dulu ..

Sebab tuh la kot azam tak banyak yang tercapai .. lagi2 untuk org2 last minute macam aku ni.

Sebab tu lah, aku realized, kan bagus kalau azam tuh setiap pagi bangun tidur tuh buat azam baru. Sama ada cipta baru, atau renew azam yang semalam tuh, haaa cuba tengok, for sure dalam list renew tuh banyak gilerrrr bila akhir tahun .. jadi, bila azam nih on daily basis, benda kecik2 tuh tak la rasa macam kecik jek, maklum la jarak masanya pendek..

nih aku quote balik apa yang budak quote kat aku dalam komen kat bawah .. thanks budak for sharing

Siapakah org2 yg berjaya itu, sahabat nabi bertanya, lalu Rasullah menjawab,
"Org yg BERJAYA itu adalah harinya itu lebih baik dari semalam,
Org yg CELAKA itu itu adalah harinya sama seperti semalam dan
org SIAL itu adalah harinya lebih buruk dari semalam".

Mudah mudahan kita tergolong dalam orang yang berjaya..

Orang kecik, azamnya kecik, orang besar, azamnya besar. Betul ke? Kalau tak betul masakan timbul peribahasa kalau kail panjang sejengkal lautan dalam jangan diduga ..

Tak salah berazam kecik kalau kita orang kecik. Tapi, kalau azam kecik tuh dibuat dalam timeframe yang kecik, maka banyaklah azam akan terlaksana dalam timeframe yang besar .. sebab tu lah kena wat azam on daily basis. So bila setahun, sebenarnya banyak azam dah terlaksana ..

Cakap degar-degar nih, azam tu apa? Aku senang jek, azam tuh niat lah. Pasang niat dalam hati, normally untuk improvement lah. So, betul ke ada orang tak ada azam? .. yang tak der mungkin kalau azam tuh dilihat sebagai satu benda yang besar .. entahlah .. lain lah jugak kalau orang lain kelaskan azam tahun baru sebagai satu perkara berbeza dengan niat kita nak berubah untuk future.

Azam aku biasa-biasa aje lah. Bukan something yang extravaganza gitu. Ingat hari2 yang mendatang nih aku nak put more priority on discipline. Satu disiplin tuk saving..satu lagik disiplin utk punctuality yang mana dah tercalit sket kesuciannya pagi tadi, satu lagi disiplin tuk diet dan exercise .. ngeh ngeh ngeh...

7 comments:

  1. selamat menunaikan azam!! :-) aku ada azam nak menabung gak, tapi kena bagi utang sifar dulu.. idup dalam deficit ni, penat!!!

    ReplyDelete
  2. Siapakah org2 yg berjaya itu, sahabat nabi bertanya, lalu Rasullah menjawab "Org yg BERJAYA itu adalah harinya itu lebih baik dari semalam, Org yg CELAKA itu itu adalah harinya sama seperti semalam dan org SIAL itu adalah harinya lebih buruk dari semalam".

    Ayat memang melampau tapi itula hakikatnya. Macam aku pulak macamana nak cakap ekkkkk..... tiap2 ari pasang azam dan ulang benda yg sama. Ko rasa aku kategori mana ikut cakap nabi tuh....adus

    ReplyDelete
  3. Anonymous3:59 pm

    anak malaya@angah: sama arr..idop dalam defisit .. tak bleh elak..

    budak: aku nk jawab kang bahaya plak .. huhuu... tapi, perkara kecik pon asalkan semalam kita tak buat hari nih kita buat, dah jadik tak sama ... so, mulakan dari yg kecik lah ..

    thanks for the hadith yeh .. aku nk masukkan dalam entry terus ..

    ReplyDelete
  4. Anonymous11:04 am

    happy new year fara, apa pun keep ur dreams alive, and make it come true!

    ReplyDelete
  5. Anonymous4:33 pm

    fara, ko nak upload lagu ke? meh email aku kat noha_mdsupian@yahoo.com

    nanti aku citer camne nak buat..

    ReplyDelete
  6. Anonymous12:00 pm

    Lama tak singgah membaca kat sini. Hmm naper ekk ... oooo sebab busy ngan projek BR tuh :D. Hmm mang pun kalau nak berazam tak yah laa tunggu dtg tahun baru. Hari2 leh buat azam utk ari tuh. Tp tu lah, letak azam mang senang... buat nyer tuh yg selalu tergendala. Nak gak azam buat saving .. tp ada jek defisit nye .. mudah2an dipermudahkan laa yek

    ReplyDelete
  7. Anonymous5:04 pm

    Noha, aku dah email

    RB, yer, aaminn

    MM, BR kehkehkeh ... salah satu cara ke arah pengurangan defisit tuh

    ReplyDelete

Popular Posts