Thursday 26 January 2006

Yang Terpendam dan Terpadam

..

Kecil-kecil dulu (sekolah rendah), aku memang suka berangan.

Aku selalu main 'orang-orang' ngan anak jiran aku yang sebaya dengan aku. Balik sekolah, belum sempat tukar baju, lekas-lekas ke bawah pokok rambutan, port untuk kitorang main 'orang-orang'. Aku ngan dua orang member2 kampung, suka main tuh. Ambik ranting pokok .. patah2 kan pendek-pendek , untuk dijadikkan 'orang'. Then, pilih antara akar2 besar pokok rambutan or poko durian, sorang ambik satu space antara akar2 tuh, dan jadikkan rumah kepada ranting 'orang2' tadi. Gaya hiasan dalam rumah, ikutlah masing2 punyer kreativiti. Sebijik mcm drama ajer tau main orang2 nih. Setiap ranting tuh, ada watak tersendiri, ada mak, ada bapak, ada anak dara, anak teruna, budak kecik ... so, ranting kenalah berbeza saiz .. yang kurus, yang gemok, yang tinggi, yang rendah...

Aku pegang satu keluarga, maknanya aku kena bermain untuk semua watak dalam keluarga yang aku jaga dalam 'rumah' yang aku hiaskan ... dalam rumah tuh, mesti, wajib, ada ruang tamu utama, ruang tamu keluarga, ruang dapur, bilik-bilik untuk semua watak2 ... kiranya mestinya banglo besar dan mewah la kan ..oh ya, watak orang gaji pon mesti ada hahaha so, ada gak bilik kecik, untuk orang gaji... kan ke akar2 pokok tuh ada yang besar, ada yang berkelok2..so setiap kelok kecik2 tuh, jadik la satu ruang ... dalam setiap ruang pulak, aku letak kerusi, meja, katil ... benda2 nih gunalah apa2 benda pun keliling rumah tuh, batu, daun, serpihan2 pasu bunga, kulit kupang..apa2 aje lah yang nampak dimata .. ikut kreativiti lah.

So, kat situlah aku berangan. Kecik2 aku dah berlakon mcm tu. Semua watak aku pernah buat. Seronok sangat, member aku tuh suka buat watak lelaki mabuk .. so, nanti dia buat lah ranting 'orang2' tuh berjalan gaya terhoyong hayang. dialog pulak, spontan habis. Aku pulak, suuka sangat buat watak puan besar yang garang kat orang gaji ...

Bila hari dah petang, tinggalkan aje tempat tuh, besok petang ke situ, sambung lagi..kan ke macam drama bersiri tuh? bila dah bosan kat situ, carik port lain pulak, sama ada ke rumah jiran aku pulak, or ke pokok2 lain ... bila bertukar tempat, maknanya tukar cerita baru, watak baru lah ..

Selain berangan .. aku suka berdiri atas pentas jugak. Buat aku rasa confident jek bila berdiri atas pentas, macam ada satu kuasa yang tarik semua energy penonton, datang kat aku, dan syok sendiri atas pentas..kehkeh!


Aku rasa, kalau time aku kecik dulu ada karaoke2 segala nih, for sure aku tak lepas microfon tuh. Tapi, time tu, TV pun aku belum ada .. sebab belum ada electric sampai la aku darjah 2. Tapi, tak de mic, pon layan gak la aku nyanyi .. pentas pertama aku, pokok tumbang. microfon pulak, botol kicap kosong yang mak aku buang. Kawan2 aku tuh penonton. Kesian plak aku, diorang tu manjang kena jadik penonton aje, hahahah gila kuasa betul. Dah tu, dorang taknak nyanyi, dorang prefer dok bawah, aku takkan nak halang kan?

Kat sekolah rendah pun sama. Cikgu2 kan biasanya ada masyuarat kan? haaaaa time tuh memang heaven laaaaa.... show time!!! hahaha ...best giler time cikgu mesyuarat .. sebab, bila cikgu mesyuarat, cikgu will assign prefect semua jaga kelas2 sbb tak der cikgu .. so pandai2 prefect lah nak buat aktiviti apa time tuh .. mula2 tuh, prefect2 just dok diam jek .. suh budak2 wat kerja rumah lah, baca buku lah... then ada prefect yang kreatif sikit, ajak main jawab2 kuiz kat papan hitam ... tapi, paling best time satu group prefect yang gila2 tuh jaga kelas aku, darjah 2 time tu ... instead of buat kuiz ke apa ke, dorang suruh kiotang nyanyi sorang sorang!!! hahahahaa.... bagai pucuk dicita ulam mendatang je aku rasa .. aku apa lagik ... layannnnn .. aku, ngan ada sorang lagi budak pompuan nama dia pe'ah, and sorang budak lelaki, namanya omar, kitorang 3 org jek la yg suka conquer pentas (depan papan hitam). Dalam sejam ke sejam setengan cikgu mesyuarat, dapat lah aku men'sumbang'kan dua tiga lagu ... Time tuh, kakak aku darjah 6, dia prefect gak .. dia berbulu betul kalau aku nyanyi .. dia kata aku nih tak malu lah..malukan dia jek..tapi, aku kan kanak2 hingusan lagi time tu .. dah permintaan ramai suh aku nyanyi kan? hahahha last2 kakak aku pon surrender .. kehkeh ..

Pernah gak aku menyanyi masa jamuan perpisahan darjah 6 .. nyanyi lagu Gersang, 'Suratan takdir' hahaha! cikgu siap kata, sapa dua org yang awak cinta tuh? harap2 mak ngan bapa je la .. sabar je lah..

Kat sekolah rendah mmg la aktif .. maklum la, sekolah kampung kan .. murid tak ramai sangat yang poyo macam aku. So, lagi2 muka aku je la .. kalau ada pertandingan pentas aje kat sekolah .. jarang sangat aku tak join la kan .. baik menari, nasyid, menyanyi, bercerita, berpantun, bersajak, syarahan, musabaqoh, quiz dan apa2 lagik la... asalkan kat atas pentas .. maka aku sure enterframe nya tuh .. macamm bagus je. Tak la bagus sangat, sekadar wakil sekolah jek la pon .. memang tak bagus pon.. kadang-kadang je tak menang.

Tapi, pentas jek la... kat padang aku memang OUT ... adil la tu kan?

Aku rasa bakat aku ke arah tu la kot. Mula-mula aku masuk pertandingan bersajak, semua orang kena deklamasi sajak tajuk dia 'budi'..aku tengok budak2 dari kelas lain baca style standard yang bila part hujung tuh sure ada naik sket .. aku plak, dengan poyo baca bernada2 segala (camner ntah nk describe ntah, tapi canggih sket la for budak2 time tu .. hahaha! over!) ...

Bila sekolah menengah, aku masuk asrama, nasib baik sekolah pompuan semua .. hah! best gak .. asrama plak mmg full of activities, pentas especially.. syok join sebab bebas kalau kat pentas .. menari ke, berlakon ke ..tak payah nak tutup2 aurat. Aku pernah menari tarian jawa, siap berkemban tuuuuu ... fuhh unsangkerable!

Then bila form 4, aku masuk boarding school, campur lelaki... time nih aku pasif sepasif-pasifnya! standard la sekolah berasrama penuh yang bercampur nih ... orang pompuan memang kena dok diam2 jek .. tak bleh nk lebih2 esp. dalam hal2 pentas nih. Tapi, dalam pasif2 tuh, pernah gak aku wat persembahan tarian sempena hari guru kot .. menari inang, dengan tudung pulak tuuuuuuuuuu!! hahahah .. tapi, ni aku tau ramai tak notice nih, even husband aku pon tak tahu aku pernah wat persembahan tarian kat sekolah dulu.. bagus lah orang tak ingat, kalau ingat aku yang malu lah... tarian tuh 6 orang, 3 lelaki lembut ngan 3 pompuan. Lagunya "Angin menderu..dahan jatuh..menimpa bumi bla bla ".. ngan satu lagu lagi, lagu cha cha .. time dah nak habis lagu, ada gak beberapa cikgu join joget depan pentas .. kahkah .. bila cikgu join joget dalam few seconds, PA system wat hal plak .. kesiannnn potong stim betul!

Bila masuk college, semakin slow lah.. kalau budak2 boleh la kan nak ber hu ha hu ha atas pentas. Bila dah besar, segan lah. So, kat kolej, sekali jek kot aku join debate. Kan zatil? team kita, lawan team husband ko kan? hahaha best giler, 1st round menang plak tuh .. dapat masuk final...tapi kalah sebab nya bukan kitorang tak power, tapi sebab tajuk tak betul .. kahkahkah!

Then masuk uni, dalam pasif2 tuh, ada gak aku join nasyid, ngan musabaqah .. nasyid tak menang, musabaqah pulak, tak kalah .. heh!

Sekarang, tinggal kenangan lah.. dah tenggelam semua .. macam primadona yang dah hilang taring .. hahahaha!!! daripada bakat terpendam, terus terpadam .. bakatku tenggelam dilautan sepi.

6 comments:

  1. fara,

    ko dgn aku ada persamaan bab2 naik stage and padang.. hahaha.. kalau stage, suka nak volunteer.. kalau padang, hampeh!

    aku pun selalu gak menari. "international" punya menari was masa kat melbourne le. sampai sekarang pun masih menari kat annual dinner ofis ni. kalau takde persembahan for that dinner pun, aku selalunya jadi orang pertama yg pergi ke dance floor bila dance floor bukak! hahaha!! aku masih tak sedar diri...

    angah

    ReplyDelete
  2. mcm mana 'international' punyer menari ek? aku lom sempat belajar dah tersedar diri plak hahahha!!

    ReplyDelete
  3. hahaha.. silap statement aku tu.. maksud aku, menari di pentas international daaaa...!!

    angah

    ReplyDelete
  4. huhu,
    masa kat girls dulu, bukan takat menari tradisional,moden dan berlakon masuk pageant pon pernah babe.. seksi habis pakai seb baik takde swimming suit punya acara..muakakakakka..

    masuk asrama aku cam ko lah.. pasif masyalah.. sempatlah baca syair dan satu tarian endang.. huhuh tu pon dah kecoh satu sekolah, hampes tol lah sekolah asrama nih..kuakuakua..

    ReplyDelete
  5. Anonymous4:06 pm

    Ehh lebey kurang jer kite ekk ... masa kat sekolah rendah dulu camtuh gak .. every end of year punya penyampaian hadiah tuh mesti volunteer masuk acara menyanyi ... tp heehee MM cepat sket tersedor kot... darjah 5 jer dah tak nak join smpi cikgu muzik tuh siap tanya naper tak nak nyanyi. Bersara part nyanyi jer laa.. main muzik still on lagik. Masuk asrama .. ahhaha torus ler golap gulita aktiviti seni nih. Haiii terkonang2 laa plak citer dulu2 nih ... :D

    ReplyDelete
  6. Anonymous1:09 pm

    para.. (ni panggian masa sekolah rendah kannn... :-) )

    amboiii.... ko jgn lupa pesaing hebat ko kat pentas masa sekolah rendah dan menengah rendah... dan juga pesaing masa musabaqoh ke tilawah ke sampai satu hari aku merajuk x nak masuk tilawah coz ada suara sumbang cikgu asyik pilih aku je... kira merajuk ala ala dato' siti la... (nama pun siti.....)

    ko x mention nama budak pompuan lain selain pe'ah ek...
    omar... apa citer dia...? aku dgr dr kakak angkat dia yg kawin ngan cousin aku... citer omar kurang sedap didgr... hmm... bila usia makin dewasa... macam2 cerita...

    para... tingin aku nak dgr suara ko.. bila agaknya nak call aku ek... dah aku x de nomor ko...

    ReplyDelete

Popular Posts