Friday 6 January 2006

I have come this far

At first it was only for fun.

time tuh kat office client, kat shah alam. Project memang dah lama habis. So duduk sajer goyang kaki, but still I need to sit there, for the sake of maintenance support lah (kononnya).

it started like that, in the time where I had nothing to do except for ... (let me think let me think) .. okay, nothing. really.

Its normal, kebiasaan, kalau in between ke’busy’an orang-orang kat office tuh, for sure there will be a mind-relaxing session lah. Biasanya my place was the spot. 2 to 5 mins time for borak-borak (yang kadang2 tuh boleh bawak ke 10 to 20 mins) depends on the situation lah (read:boss ada ke tak der) So, in one fine day... time sedang berborak bercerita isu2 setempat dan semasa, ada my friend nih mentioned about her new blog. And I was like, haa? Blog? Apa tuh?

Sorry, aku tak ingat pulak apa ko jawab Anom, tapi, whatever ur answer was, dah buatkan aku teruja nak tahu lebih lanjut. And from that moment, I have my own blog.

It was a year ago.

For the first few entries and months, I was the only reader. Then aku tunjuk pulak kat member yang dah ada blog tuh .. then kat member sorang lagi tu yang sampai sekarang pun belum ada blog .. lama jugak macam tu aje. Dua orang (termasuk aku) aje yang baca. Ngeh ngeh ngeh.

Seronoklah ada blog. Rupanya bila ada blog, rasa macam ada tanggungjawab, tanggungjawab nak update blog, walaupun yang baca aku aje pun, tapi aku rasa tak best kalau tak update blog. Mula lah aku gali2 cerita-cerita yang menarik (pada aku) untuk aku pindahkan dalam blog, biar senang aku nak baca balik nanti.

Masa tu macam aku syok sendiri pulak. Asyik2 bukak blog sendiri aje, paling-paling pun, bukak blog my friend yang introduced kan blog pada aku ( and she seems not really look in to her blog any more .. bz banget yeh nom?) dah lama sikit tu, barulah aku pandai bloghopping. Surf2 masuk baca blog orang, klik kat nama2 kat blog orang, dari satu blog ke satu blog. Baru aku tahu langit tu tinggi ke rendah. Punya lah selama ni aku buta (blog) .. berjuta2 manusia ada blog. Lambat betul baru aku nak ada blog.

Lepas tuh mulalah aku nak low self esteem, nak very down to earth, rasa macam kecil, kerdilnya aku dalam dunia blog. Lebih-lebih lagi bila baca blog2 orang bijak pandai .. oh ye, antara blog-blog terawal yang aku baca, ialah blog Pok ku dah ahli keluarganya yang sememangnya aku tahu kehebatan dorang .. even salah sorang anak pok ku tuh went to the same college with me. Selain Pok Ku, blog Mak Andeh and brood adalah blog yang sampai sekarang aku tak pernah missed. So, macam mana lah aku tak very the humble kan? Siapalah aku when compared to them kan?

Terus aku rasa malas sangat nak continue blogging. Hilang semangat betul. Kelakar kan? Macam real jek blog blog nih, It makes me smile, and it also can makes me feeling down. Even kerja pun seldom gives me that kind of effect. Bila berblog, aku rasa macam bercakap dengan the whole world aje..(perasan je tu, padahal aku je yang baca blog aku time tu)

Tapi, lama kelamaan, minat aku berblog tak dapat dibendung jugak. Semakin aku tak mahu tulis, semakin aku rasa tak best, so, aku buat dek aje kat perasaan rendah diri aku tuh. Aku tulis jugak, ikut suka aku aje. So, teruslah hidup blog aku nih.

Blog ni rupanya macam medium untuk aku bermuhasabah pasal diri aku dan hidup aku dulu dan kini. When I write about the past, barulah aku terasa betul atau salahnya benda2 yang aku dah buat .. berblog forces me to decide. Decide what stories to write, what experience to reveal, what good and bad things to share and what are not. Believe me, its not easy.

Satu lagi, bila baca tulisan orang lain, sering jugak aku rasa ter'tembak', ter'pukul', tersindir dan kawasan yang sewaktu dengannya. Aku tahu yang menulis tu bukan kenal aku pun, dan aku pun tak kenal dorang (agaknya lah, maklumlah virtual, semua boleh jadik) diorang tu tak tahu pun aku ke blog dia, tapi, tulisan dorang kadang2 ter'relate' dengan diri aku. Ada blog aku tinggal jejak, ada blog aku tak tinggal jejak .. ikut aku lah. Tak semestinya yang aku tinggal jejak tuh aku suka, tak semestinya jugak yang aku tak tinggal jejak tuh aku tak suka. Semua tuh aku je lah yang tahu.

Sekarang, aku dah tak kisah lagi. Everything I had posted and will do in future, are after my decision to share them with the rest of the (virtual) world.

So, January 2006, birthmonth of my blog. The place i introduced myself to myself.

2 comments:

  1. Anonymous5:09 pm

    Tahniah .. dah ulangtahun pun. U should be proud of yourself sebab u r the one who introduce me to BLOG world and many other things ... ehheeh .. hidup BLOG yer fara

    ReplyDelete
  2. congratulations!! :-) selamat maju jaya.. eh, cam tak kena eh ucapan tu.. takpe le.. apa-apa pun, keep on blogging.. aku baca blog kau ni, cuma tak abis mentelaah lagi..

    take care!

    angah

    ReplyDelete

Popular Posts