Tuesday 6 December 2005

A Moment to Treasure

Last weekend, husband kerja, so tak de la ke mana-mana. Just duduk kat rumah, melayan anak dara kecik aku tuh. Mula-mula tuh ok lah kat dalam rumah watching Playhouse Disney Channel, dia pun khusyuk jek depan TV, while aku pulak, khusyuk jek baca novel, Adam dan Hawa terbitan Alaf 21.

Baru jek baca dua tiga mukasurat, Lydia merengek. Aku suapkan dia corn flakes, and dia sambung main-main depan aku. Sesekali aku baca kuat2 apa yang aku baca, saja laa.. nak kasik dia dengar suara aku hahahahaaa...

Beberapa entry yang lepas, aku ada cerita yang Lydia dah start menapak kan? Tapi, sad to say, lepas hari tuh, dia macam malas sangat nak teruskan menapak. Bila disuruh, dia senyum jek. Semakin buat aku geram jek. Bila dirikan dia, dia lemahkan kaki dia, protes la tu kononnya. Sabor jek la aku.

Tapi, weekend lepas, barulah dia ready. Betul-betul ready. Ahad petang tu, sementara menunggu husband balik dari kerja, aku lepak-lepak kat depan rumah, dan aku pakaikan kasut kat Lydia, aku saja biarkan dia ikut aku angkat kain lah, siram pokok (yang tak der bunga) lah .. mula-mula dia ikut jek sambil pegang kaki aku .. tapi lama-lama agaknyer dia pun bosan dan selain tuh, agaknyer dia geram tengok anak-anak jiran sebelah berlari2 ke sana sini, dia pun..dengan penuh konfiden, melepaskan tangan dia dari kaki aku .. dah berjalan la dia... ke sana sini jugak. Aku teruslah duduk kat kerusi, watching her, enjoying the moment. Tak sabar nak tunggu husband balik and see her walking freely here and there ... bisinglah rumah aku dengan bunyik yang keluar dari kasut dia setiap kali kakinya dijejakkan ke simen.



Itu lah Lydia tuh , tak puas dia berjalan ke sana ke sini, ke pagar, balik semula ke pintu rumah, ke pagar semula, sampaikan aku pulak yang penat. Aku ke dalam rumah sat, nak snap guna camera, kang jiran2 nampak ingat aku poyo pulak .. so aku amik phone jek .. hahaha

Bila husband sampai, dia masih lagi kat luar, masih lagi berjalan. Bila nampak je bapak keluar dari kereta, dia terus terjerit, dan untuk mendapatkan bapak, dia berjalan sendiri. Aku nampak husband aku bukan main excited tengok Lydia berjalan mendapatkan dia. Aku pulak yang rasa macam terharu. Rupanya bapak balik bawak goreng pisang, so aku pun terus lah buat air kopi panas panas ..

Kami minum petang bersama, sambil memerhatikan Lydia yang masih belum puas berjalan.

Goreng pisang yang keras tepung nya tu pun terus sedap je rasanya...mungkin juga kopi yang aku buat kot?





3 comments:

  1. terharu mendgr.....someway, somehome....berjaya jugak

    ReplyDelete
  2. Lydia ni ada harapan mengikut jejak langkah emak dia... kuat berjalan... he he

    ReplyDelete
  3. Anonymous4:47 pm

    kopi o kaw satu!..heheh

    aku pun suka gak pakaikan kasut bunyik2 tu, senang nak trace kat mana, la ni tak la, bingit pulak rasa...

    ReplyDelete

Popular Posts