Friday 23 December 2005

Bangun Pagi ... Gosok gigi ...

....

Giginya empat batang baru. Bila nak bertambah, aku pun tak tahu ... harap-harap janganlah lama tetap macam tu .. penat aku nak tunggu.

Tapi, bila ada gigi, perkara lain pulak nak dikhuatiri, apa lagi kalau bukan kebersihan sehari-hari.

Beberapa hari lepas, aku perhatikan gigi dia macam ada warna emas, kuning gitu buat aku rimas .

Aku dan suami apa lagi, teruslah ke kedai membeli ubat gigi. Cari punya cari, yang ada satu brand yang tak asing lagi, Oral B, wah bukan main lagi ... kecil-kecil dah pakai berus gigi yang ranggi-ranggi. dua berus gigi stage one and two terus aku beli, sebab dapat ubat gigi sekali ..

Biasalah anak pertama, mak bapak yang excited gila, sampai je rumah terus bukak packet tunjuk kat Lydia, suka betul dia bila tengok berus gigi tu ada kartun kaler-kaler. Aku pun dengan over, tunjuklah gaya macam mana cara nak guna ... Lydia ketawa, tapi macam suka nak ikut cuba.

Suami tanya, nak berus time tu jugak ke, aku kata tunggulah besok aje ..

Lydia memang sejak baby sampai sekarang, bangunnya tak pernah siang ... selalunya bila aku bukak mata, dia pun datang menerpa. So pagi besoknya tu macam tu juga. Aku dengan suami memang dah jangka dan kami memang tak sabar nak berus gigi dia ...pada mulanya kami sure dia ok je nak berus gigi dia ...

Tekaan kami meleset juga ...

Tak macam semalam, pagi tu bila dia nampak je berus gigi dia tarik muka masam. Lebih teruk sebenarnya dia meragam ... aduhhh sapa lah tak geram!

Tapi, alang-alang menyeluk pekasam biar sampai ke panggal lengan ... masa dia tengah syok meragam, dapat jugak aku bersihkan warna kekuningan di dua batang gigi di depan ..

Selesai je, terus aku lega, Lydia pulak tersenyum mengada.

Esok lusa lain kali, taktau macam mana nak buat pulak tu nanti...

macam mana dengan anak u ols sekalian? ada tak dorang takmo berus gigi dan buat u ols tension? kalau ada petua kejayaan, bleh la i ols simpan untuk masa hadapan ....

7 comments:

  1. Anonymous4:21 pm

    apa yg aku buat kan, setiap kali aku nak gosok gigi, aku panggil nurin dan kitaorg mmg gosok gigi kat sink kat luar toilet, jadi sape2 gosok gigi pun bole tgk...

    bila dia tgk everyday kitaorg gosok gigi, dia pun sibuk la nak join sama, but of course dia gosok tu, bukannya betul2 dan tak sebersih mana pun, jadi sampai sekarang, aku masih gosokkan gigi dia, dan nurin nganga je..

    oh ya, one more things, setiap apa pun benda yg aku buat atau ajar, aku bercerita sekali, contohnya bab gosok gigi ni, aku bagitau la kat nurin, yg kuning2 tu kuman, jahat, kalau tak buang nanti gigi rosak, bole berdarah, siap cakap lagi.."biasa kuman ni, pegi main jauh2"..heheh..yg kelakar tu, nurin percaya, ye la, sape lagi yg dia nak percaya kalau bukan mak bapak dia ye tak?

    btw, nak latih bebudak ni bukan bole sehari 2, satu hari gosok gigi, dua hari bercuti, kena la byk2 bersabo. kadang2 tu, kalau susah sgt nurin tak nak gosok gigi, aku amik je dia punya towel, buang kuning2 kat gigi tu...

    apa pun, all the best to you!

    ReplyDelete
  2. Thanksss sooo much Noha!! Betul lah...Insya Allah aku pun akan try yang ko cakap nih...

    Aku mcm dapat bayangkan lag yang ko kata kuman tuh jahat tuh... sebab aku salu cakap "biasa nih" kat dinding or kerusi and pukul sekalilah everytime Lydia terhantuk those things and takmo dia nangis .. huhuuu

    thanks again yea!

    ReplyDelete
  3. Anonymous5:10 pm

    Best laa baca blog kali nih. Macam nursery rhymes lak. Sebab words dia berirama. Taktau laa samada spontan atau mang disusun sebegitu.. Heheh tahniah laa ekk sebab terrer buat ayat camtuh.

    To the topic, hmm mang susah nak ajar bebudak kenit ni gosok gigi. Macam noha cakap tuh. Tapi kena pandai laa story or curi perhatian dia untuk suka gosok gigi. Ubat gigi jgn cari yang pedas mcm mint tuh, cari laa yg rasa strawberry ker. Mest dia suka ... anyway best of luck la yer. Hmm bila laa nak jumpa lydia bam bam nih :D

    ReplyDelete
  4. Anonymous5:53 pm

    hahah...sama la kita fara, everytime nurin jatuh ke, terantuk ke, mesti dinding kerusi, meja yg kena pukul...pastu siap cakap.."nurin kuat kan, tak mo nangis eh"...elok je aku cakao cam tu dia sambung lompat2 balik...alahaiii....

    ReplyDelete
  5. Anonymous10:52 am

    ooo... fara nie memang sedia pandai susun ayat. mcm maner ayat2 dier tu, mcm tu jugak la dier berckp, boleh terbayang2... :D

    ok, psl topik lak, until today kalau dgr harith marah2 dlm toilet tu, maknanyer tgh gosok gigi la tu... memang payah ya amat!

    ReplyDelete
  6. ohh pening paler nak suh efi gosok gigi..ari mood baik ok..ari bad mood gaduh2 dlm bilik air..

    but normally he will be okay kalau letak dier depan cermin dlm bilik air..gosoklah gigi dier..steady ajer sambil nyanyi..
    this is the way i brush my teeth..
    brush my teeth
    brush my teeth..
    this is the way i brush my teeth,.
    early in the morning..

    ahaks...mcm2 kan nak suh si kenit nih gosok gigi..bukan perkara enteng ok!

    ReplyDelete
  7. MM: disusun secara spontan..hahah boleh gitu?

    Noha: bila lah nak tgk nurin real life nih

    Zatil: wahh ok apa, marah2 pon, dia buat gak .. errr...pandai susun ayat? hehehhe .. *blushing*

    RB: budak2 je ke suka main? bapak ngan mak budak tak ke? hehehe ..

    kaezrin: yer lah.. bukan enteng! penatttt betul, siap berpeluh2 keluar dari bilik air ..

    ReplyDelete

Popular Posts