Friday 2 December 2005

Lagu Tiga Kupang

...

"Lagu tiga kupang..Saku penuh padi..
Enam ekor burung..MAsuk dalam kuali..

..Bila sudah masak..burung nyanyi saja
pasti sedap makan..beri pada raja..

..raja dalam rumah..buat kira-kira
suri dalam dapur..makan roti gula..hey

..dayang tepi kolam..mahu jemur tepung
datang burung hitam..patuk batang hidung...hidung..hidung..."

Dan berderai lah ketawa Lydia bila aku habiskan lagu tu dengan menggosok2 hidung dia... menampakkan giginya yang baru jek 4 batang walaupun dah 13 bulan..lambat kan? tapi, tak apa lah ...

Memang sedih bila setiap hari kena tinggalkan Lydia ketika hari masih gelap, dah balik berjumpa semula dengan dia bila hari dah gelap jugak...Tapi, terpaksa lah berkorban.

So masa yang ada untuk aku bermesra dengan anak, semestinya during weekends, dan malam yang berapa jam je tuh. Jadi, walaupun dalam kereta on the way to her babysitter's house (in 10 mins), aku make sure dia dengar suara aku jek, instead of suara Kiran dan Khairil DJ ERA tuh..hahaha!!! dah jarang bukak radio bila dalam keta...so, nak bagi meriah, aku lah DJ aku lah penyanyinya...

Kalau kita nyanyi plain jek, dia bosan malas nak tengok .. tapi, kalau aku wat ngan gaya2 yang poyo sikit, tak berkelip mata dia tengok pergerakan aku... hubby yang tengah drive pon bleh geleng kepala tengok wife dia nih kalau nyanyi over acting sikit. Ye lah, nak amik perhatian budak, kenalah over kan?

Bukan semua lagu kita boleh buat pergerakan poyo.. so, lagu2 yang selalu menjadik halwa telinga semestinya lah lagu Itsy Bitsy Spider tu, lagu twinkle2 little star .. baru lah boleh buat gaya2 dengan tangan. Lagu yang paling Lydia tak berkelip ialah lagu Barney (bukan yang lagu tema), yang goes like this:-

"I love u..(both my hands aku gerakkan dari dada aku ke dada dia..gerak perlahan dengan bibir yang ala2 nyanyi Choir (poyo kan?))
You love me...(then aku gerak tangan dari dia ke aku pulak)
We are happy family (time nih depakan dua-dua tangan besar2)
With a great big hug(dan tutup depaan tuh dengan memeluk dia..)
and a kiss from me to you..(and kiss her pipi, susah nak wat, sambil nak nyanyi sambil nak kiss)
wont you say you love me...too....." (genggam tangan kat bawah dagu ala2 begging her to love me back gitu...)

Punya lah aku ulang lagu tu jek, sebab awal2 dulu aku mmg tak ingat banyak lagu..lagu nih pon aku dok ingat sebab aku dulu duduk ngan abang aku, dan kak ipar aku suuka pasangkan cd barney kat anak buah aku..so sampai aku plak yang hafal...tu yang ulang-ulang banyak kali lagu tu jek, sampai lah lama2 dia pulak yang boleh buat action tuh semua..so bila aku nyanyi tak habiskan pun, dia bleh sambung with the action .. especially part big hug tu...pada hal dia lom tengok pun rancangan barney tuh ..

Lagu-lagu omputeh are easier to find in the net, tapi lagu2 melayu sukar la sket. Lagu melayu yang aku salu putarkan (dari bibir aku) macam, "rasa sayang hey rasa sayang sayang hey, hey lihat lydia comel rasa sayang sayang hey!! " err..termenyanyi habis plak.. banyak lagu yang aku dah terlupa lirik lah...so kengkadang aku bantai jek, asalkan ada gaya dia bukan tahu... tapi enjoy gak lah..at least dapat lah release tension melalak2 depan anak.

Time aku kecik2 dulu, my mom's lullaby song was "Allah wujud, qidam baqo'....." dan seterusnya lah...yang tu pun aku nyanyi gak kat Lydia ... tapi takder gaya lah..gaya tegak ala-ala nasyid jek.

Kadang-kadang hubby kata aku nih macam cikgu sekolah tadika.

Aku percaya, yang every mothers pun macam macam cikgu sekolah tadika bila menyanyi dengan anak mereka.

3 comments:

  1. Anonymous8:20 am

    RB: ko nih bapak mithali lah...garang tapi penyayang at the same time .. yup betul, 'kanki' bahagia .. heh!

    ReplyDelete
  2. Anonymous9:56 am

    fara, aku pun nyanyi lagu twinkle2 little star ngan barney tu utk nurin...

    don worry, gigi lambat tumbuh lambat gak rosaknya....nurin 'mula' tumbuh gigi 11 bulan, berjalan lak 1 tahun 4 bulan, semua lambat, tapi tak kisahlah, asalkan sihat!

    ReplyDelete
  3. Hehehe best nyer ... Nnt laa kite tolong carikkan ekk nursery rhyme bahasa melayu lak. Bukan apa, sok leh gak guna bila dah kuar baby nih nanti :D

    ReplyDelete

Popular Posts