Friday 18 January 2008

Week 37


fulamak! mcm kat buku sains paduan ke, biologi ke aje entry aku nih .. ekeke ... saja jek aku nak kasik colorful blog aku ni ...


Semalam, aku gi regular pregnancy checkup ... checkup dah kena regular dah .. kalau mula2 once a month, bila dah 8 bulan once every fortnitely, and bila dah 9 months, kena gi every week .. kalau rajin le kan ... dan kalau jenis yg suka jumpa doktor mcm aku, mmg la seronok ... tak sabar2 rasanya nak tgk baby bila doktor scan tuh ...


Kalau ikut scan, aku dah 37 minggu ... dah full term, anytime aje boleh bersalin dah ni ... itu la susah gak bila pregnant tak folo rules macam aku ni .. terpaksa rely kat ultrasound aje .. pregnant tak folo rules tu maksud aku, aku tak boleh nak kira umur kandungan berdasarkan my first day of last period. Kalau aku kira based on period, mmg dah long overdue dah ekekeke ... sbb aku last period bulan Feb and aku tau aku pregnant bulan June, masa tu baru 5 weeks pregnant pun, bukan 2 months pregnant .. So, sbb tu kena totally depends on ultrasound punya expected due date. Bila guna ultrasound ni, u have to take the earliest measurement ... mcm kes aku, masa aku buat ultrasound mula2 dulu, my expected due date is 14 Feb ... lepas tuh bila scan sekali lagik few weeks later, due date date berubah jadik 8/2 ... doctor plak amik yg 2nd due date tu ... tapi, instinct aku merasakan la kan ... based on my labor history, aku akan follow due date yg awal2 .. ekekekke ... tapi, aku nak gak baby kuar cepat, dah rasa susah nak jalan dah ni huhuhu ...


Semalam, baby dah mencecah 2.9 kg .. huhuhu ... nampak mcm besar gak tuh nanti bila deliver .. tapi, aku tak kisah lah besar ke kecik ... yang penting ialah baby selamat, dan sihat ... sihat dari segi mental dan fizikalnya .. itu la yg paling utama ... lagi pulak aku seram gak, sebab aku nih, tak de langsung amik any suplementary ... masa awal2 tu tak rasa risau sangat sbb sibuk sgt bekerja x terfikir psl pregnancy ... bila dah agak free sket nih, byk gak aku membaca site2 pregnancy ... adeh, seramnyer bila baca labor effect akibat kurang supplement. Semalam aku consult doctor, dia kata, supplement tu additional aje, yg paling penting is makanan harian tu ... tapi aku still rasa risau ... hmmm .. Ya Allah, semoga anak yang bakal lahir nanti sihat wal'afiat ..



Now, aku tgh berdebar2 le ni of course ... doctor kata next visit dah boleh buat CTG, nak tgk contraction ... ishh bila ingat contraction, terus jadik kecur perut .. ekekeke ...


Stop sini dulu ...

2 comments:

  1. dah dekat sgt nih nak deliver

    apa apa hal semoga ko selamt la

    tapi sebelum tuh jawab tag aku dulu tuh wakakakakakakakakakaka

    ReplyDelete
  2. Anonymous6:15 pm

    fara, aku doakan ko selamat.

    aku suka part pregnancy.. dan bila baby tu dah TERPOP OUT.

    nak mengpop out kan tu aku nak skip bleh?????


    GILOS SAKIT contraction tuuu... ya ampunnnn!good luck yer! teran kasik abissss....

    ReplyDelete

Popular Posts