Wednesday 9 January 2008

Life getting easier with him around ...

Since hari ni is my first day of the week ... aku rasa mcm malas nak buat kerja. Elok sangat le kot aku update blog kot ...



Sejak 3 bulan lepas, sejak laki aku kerja kat Johor tu, aku jarang balik rumah sendiri, except weekends, bila husband aku balik. Itupun, kat rumah basuh baju pastu berdesup gi jalan2 pastu balik, angkat baju, lipat and itu jek. Nak mengemas yang lain2 mmg jarang terjadik.



So, bila husband dah balik semula for good, baru la tergerak hati nak dok mengemas rumah.
Last weekend, kitorang buat Spring Cleaning le kot. Tu dia, daripada pagi Sabtu, memula aku mmg tak larat le nk start ... aku masukkan baju dalam mesin, pastu sementara tunggu mesin tu membasuh, aku wat jemput2 bawang, for breakfast. Lepas makan, terasa sangat malas nak basuh pinggan sebab dapur dalam keadaan yang tak menyelerakan .. aku kalau dapur tak teratur, mood nak masak and buat benda2 lain kat dapur pon jadik kureng. Thanks to hubby yang ber'mood' nak start the cleaning process. Dia start ngan mengemas bilik belakang yg juga store. Tau jek la, sesekali mengemas ni ... habuk tu dia x leh cerita la kan ... memula aku tgk aje la tapi, mcm rasa bersalah la plak .. so aku gi bilik no. 3 tu, yang sepatutnya bilik buku2 kitorang ... tapi disebabkan ironing board ada dalam tuh, bilik buku dah mcm bilik baju plak ... sungguh menyesakkan pandangan ... so aku start dengan keluarkan segala baju2 yang bergantungan kat dalam bilik tu ... pindahkan semua baju2 tu ke tempat yang sepatutnya, yaitu bilik aku la kan ... Lepas tu, susun buku2 ... tau jek la bila ambik buku, bukan reti pulang balik tempatnya ..sumer letak jek atas meja ... mmg seronok bab2 susun2 buku nih ... sempat gak aku mintak tolong hubby alih2kan kedudukan almari2 tuh .. kasik palang pandangan ... bila sumer dah bersusun, barulah husband aku panjat tangga, bersihkan sawang2 kat atas ...then baru le aku start menyapu ... .. punya la sakit pinggang aku rasa ..tapi demi nak tgk bilik tu clear, aku gagahkan le jugak .. husband aku still ngan bilik no. 4 dia tak habis2 lagik sebab byk sgt kotak2 dengan segala khazanah dalam tuh nak disort out. Aku dengan dia dah few times bersih .. haruslah habuk banyak giler tuh ekeke! Dia plak mmg jenis tak tahan habuk .. aku plak Ok jek habuk banyak pun ...



Bila aku habis menyapu, dah pukul 12.30 ... cepat2 aku remind husband aku suh dia mandi dulu, sebab aku mmg malas nak masak ngan keadaan umah mcm kapal pecah tu ... Lydia dengan mainan dia kat living room, sepah gak .. dapur ngan segala mak nenek sampah hasil dari bilik2 no. 3 dan 4. Ngan aku yg dah nak patah pinggang tu .. aku suggest husband aku, makan kat luar aje .. Dia pun OK aje ... so paling cepat dan dekat, of kos ler warong Wak Lemon .. punyalah dah lama tak ke sana .. sejak bulan puasa rasanya ... lepas mandi2 semua, tinggalkan aje umah sepah mcm tu .. gi makan Soto ... bila penat gitu, sedapnya rasa Soto .. ekeke.. pastu warong pun dah lain .. dah maju sket le kot .. Alhamdulillah semoga terus maju ler ... and maintain qualiti ke harapnya ... husband aku kata member2 dia kat johor pon kenal ngan Soto Sg. Serdang, Kapar ni ... ekekeke .. glemer wak Lemon nih rupanya ...



Habis makan, terus balik rumah ... and sambung mengemas ... awal petang baru ler husband aku siap kemas bilik no. 4 tuh ... lepas tu baru le dia start kemas dapur .. sebab utama sinki sepah ialah sbb ada kebocorang kat sinki .. bila basuh pinggan, air semua tak terus ke lubang, tapi ke lantai ... so kitorang tak le plak kesat ngan kain buruk sbb byk kain buruk nk kena guna, so kitorang letak ajek suratkhabar banyak2 kasik serap air ... Lepas husband aku dah betulkan sinki yg bocor, kenalah plak clearkan balik surat2khabar tuh semua ... pastu kemas balik pinggan mangkuk masukd alam kabinet ... pastu clearkan barang2 dalam fridge .. punya la dah lama x masak, barang dalam fridge sumer dah kering ...kekeke.. sava jek la.. mcm rumah tak berpenghuni jek gayanya.



Dalam kul 6 gitu, dia dah clearkan dapur, cuma lom mop aje .. aku kata tak payah mop dulu ..sebab aku nak sapu bilik no. 2 ngan bilik no. 1, pastu ruang tamu, barulah mop semua ... dia kata ok, dia hold tugas mengemop tu .. petang tu sekali lagik tak masak, tapi gi pasar malam ... aku beli apam balik, favorite aku tu ... lepas maghrib, makan depan TV. Malam tuh aku dah tak daya nak sambung mengemas ... dia masih lagik ada evergy, gi kemas laci2 dalam almari2 kat ruang tamu tuh ... aku plak, dah flat ... cuma bercaya tengok aje ..



Ahad pagi, rumah masih sepah lagik ... plastik sampah dah tak terkira banyaknya .. huhuhu ... tapi dah leh bernafas le sbb dah tinggal nak kena mop aje ... at least semua dah terususun ... Pagi tu, aku kelaurkan semua baju2 dan barang2 Lydia masa baby dulu .. nak tgk kot2 ada yang adik dia boleh pakai ... recycle aje la kan ... lepas dah asing2kan yg mana boleh recycle, laki aku rendam semua baju2 tu, ngan sarung2 bantal, selimut semua ... pastu baru aku perasan, masa Lydia baby dulu, barang dia semua kaler biru except baju aje kaler pink.. baru aku teringat, Dulu, masa ngandungkan Lydia .. walaupun seawal 5 bulan kandungan aku dah tau akan dapat girl, aku tetap beli barang2 baby kaler biru, sebab laki aku suka biru ... sabo jek la .. cuma baju2 aje beli pink ....



Lunch hour aku cakap ngan husband, teringin nak makan nasik ayam Pak Mal kat Shah Alam. Dia kata OK gak sbb dah byk kali pegi asyik la tutup ... hari tu Alhamdulillah bukak ... lepas makan, singgah Giant, sempat le beli rak kecik, nak letak kat bilik aku tu ... aku pun beli sikit2 tambah2 barang baby ... tapi, masa shopping tu perut aku meragam plak .. urghh ... maybe banyak sgt makan kot ekekeke ... so tak ada mood nak shopping .. balik rumah, lalu plak pasar malam lagi .. so malam tu hubby beli char kuey teow utk aku, ngan nasik lemak utk dia. Lydia plak nak mkn roti john .. tapi sampai rumah dia tak nak makan plak, sbb dia kenyang katanya. Aku plak, Ahad petang tu, cuaca agak mendung, tapi mood aku saaaangat ceria ... aku tau sebab apa, sebab malam tu, aku tau husband aku akan ada kat rumah, tak akan ke mana2 ... aku rasa saaangat best ... tak tau nak describe macam mana kelegaan aku malam tu .. percaya lah, aku rasa, aku lebih menghargai kehadiran husband aku now ni ... bila aku kata kat dia gitu, dia senyum jek, pastu dia jawab, dia la tak best sebab tak ada kerja .. aku kata kat dia, ala relax la, insyaALLAh ada rezeki kita, for the timebeing nih, kita enjoy lah .. tak pernah aku rasa sangat lapang dada, walaupun dengan ujian yg sedang melanda ...



Isnin pagi bangun nak gi kerja, tapi tersangat la sakitnya pinggang aku ... so decided to take MC lah ... tapi dah tengah hari barulah gi klinik ... peatu petang tu, masak nasik lemak sbb teringat nasik lemak yg hubby beli kat pasar malam, sedap sangat ... huhuhuhu ...



Selasa, memang dah awal2 aku apply cuti, sebab ada appointment dengan doktor norleen. Aku mmg suka pegi check up, suka nak tgk development baby dalam perut ... aku dah 8 bulan 3 minggu ... sebulan jek lagi before due date aku ... now dah rasa tak sabar nak tgk baby .. hari tu ada gak berangan nak scan 3D, tapi mengenangkan harganya yg sampai rm250 per scan, tak jadik la plak .. tunggu aje lah dia keluar nanti .. sabar .. sabar ... baby dalam perut dah 2.5 kg, berat aku plak dah naik 6kg sepanjang pregnancy ni .. mudah mudahan Allah permudahkan lah proses kelahiran nanti ... ubat mmg tak ada lah .. sebab doktor tau aku x rajin makan ubat .. tapi lately aku rajin minum susu, nak tambah kalsium, maklum ler utk baby jugak, it needs calcium for development ... next checkup will be next week. And i cant wait to see hows my baby growing inside sbb dia sangat active menendang2 aku .. and malam tadi aku rasa mcm minor contraction aje .. oh, tak sabar sangat rasanya nak tgk our bundle of joy nih ...



Sbb tu today aku baru start kerja this week. and esok dah cuti lagi ... and with him around, aku rasa nam cuti setiap hari ekekeke ...



Salam

3 comments:

  1. ada selor satu tan tak sampah spring cleaning ko tuh

    ReplyDelete
  2. seloriiiiiiiiiii laaa

    ReplyDelete
  3. Anonymous9:28 am

    aku pahamlah kegumbiraan ko bila somi ada di samping ko...

    ReplyDelete

Popular Posts