Friday 7 October 2005

Day Dream

...

Memang suka berangan la aku ni rupanya!

Kan before nih aku ada cerita yang aku salu berangan dalam kereta sampai silap2 kat tol? Aku ingatkan dh naik motor ni, takder la berangan2 lagi dah..

Jangan haraplah! (ikut style kak nita sarawak)

Naik motor kan tak boleh nak borak2 ngan driver, walaupun aku kengkadang borak gak..kesian dia, sikit2 nk kena bukak visor dia sebab nk dgr aku ckp apa..tapi semalam dia dah belikan aku helmet baru sebab helmet yg aku pakai sebelom nih mak mertua punyer, tak der visor dan dah agak burok, so kureng cun plak kat kepala aku kan...

Bila dah tak borak, kalau berkereta berdua, sah2 la time tak borak tu aku tidur, tapi kalau kat motor, takkan nak tidur. .. so bila tak tido, menerawang la fikiran aku ... mula lah aku pun berangan ..

Dulu arwah bapak aku kalau bawak kitorang gi pekan, naik motor sebab itu je kenderaan yang ada. Motor Honda lama no plate JH 148 ke apa ek? lupa plak. Aku ingat lagik, arwah bapak bawak, aku ngan adik bonceng or aku ngan kakak or kakak ngan adik (kami 3 beradik kat umah, 3 beradik lain duduk hostel). Dalam perjalanan tu, arwah bapak mesti sikit2 tanya soalan kat kitorang kat belakang...sebenarnya dia takmo kami tertidur, sebab kalau tertidur bahaya kan..nanti tangan terlepas dari pnggang dia, kang jatuh pulak...

tu yang aku ingat samia sekarang tuu..

Satu lagi pasal motor ni, masa kecik2 dulu aku ada gak belajar bawak motor...banyak kali gak la aku jalan2 naik motor kalau gi kedai ke atau pusing2 tepi rumah, bawah pokok manggis, bawah pokok rambutan ... Tapi bila aku dh masuk hostel tingkatan satu, aku dah tak sentuh lagi motor dah .. aku rasa aku tau la, cuma skill kureng la kot (tetiba teringat kat ko plak zatil, sebab ko kan ambik lesen motor...cayalahhh) ... So lepas kawen tu pernah mak mertua aku suh aku blajar naik motor, senang sket dia nak suh aku gi kedai kalau hubby takder kat umah, tak payah la naik keta plak sebab dekat.. aku takmo. Selamba je aku cakap aku malas lah...ishhh mulut niii... takper mak, saya belikan jugak naik kereta, takper...

Bila aku dh masuk sek asrama, kan time tu takder telefon kat rumah, susah betul kalau nak balik kampung sebab nak kalau tak bgtau mak awal2, takder sapa nak ambik kat pekan pulak, dari sekolah kat bandar bp ke pekan, naik bas, dari pekan nak ke rumah .. takder ppublic xport.. so kalau emergency balik, jawapannya mmg aku jalan kaki je daru pekan nak ke rumah, adalah dalam 10-15kms... biasanya kat tengah2 jalan, ada jer orang nak tumpangkan aku .. yer la bayangkan bebudak sekolah, bawak plak beg beso, jalan sorang melintasi beberapa kampung nak sampai ke rumah, ramai gak yang tak berenti cuma terjenguk2, ada gak yang berenti, tanya lps tu jalan balik..aku tak kisah lah ...

Tapi Allah mmg nak tolong aku, tak sekali pon aku balik umah jalan kaki terus ... semuanya ada jer yang tolong. Ada yang kenal mak aku, terus gi umah aku, terus ckp yang aku ada kat pekan, then mak aku ambik lah ... tapi biasanya aku dah jalan suku jalan, ada la motor2 baik hati yang berenti. Aku time tu taktau la, berani semacam, naik jer, padahal aku tak kenal pun orang2 tu...ada yang tua, ada yang muda, ada yang hensem ada yang tak ... tapi Alhamdulillah tak der apa yang buruk terjadi... tapi, kalau kereta mmg aku tak mau lah..

Ada sekali tu, aku ikut jer org tu offer nak hantar sebab time tu dh nak maghrib, takkan aku nak jalan kaki jauh2 kan..? so aku ikut jer, mamat tu lepas main bola kot, sebab aku nampak dia keluar dari padang bola yang aku lalu tu. Aku naik jer motor dia, terus dia bawak aku gi kampung aku. dalam 1 km nk sampai kampung aku, aku suh dia berenti... dia berenti la...dia tanya apsal, aku cakap la aku nak tumpang sampai situ je. Pelik je muka dia, dia kata, eh ni belum sampai kampung adik lagi ni, sikit lagi depan tu..aku cakap la tak per la bang, sampai sini ajer, dia kata la kenapa takmau sampai kampung? aku senyum jer terus aku cakap terima kasih dan aku jalan kaki. Dah gelap dah time tu... Aku jalan jer .. dia ikut jer aku kat belakang ... aku tanya lah kenapa dia ikut aku, dia kata dah mangrib nih, dia risau jadik apa2 kat aku. Aku pulak, risau yang dia dok follow aku..aku bukan apa..segan beb kalau oang nampak aku naik motor sesapa..sebab time tu aku dh tingkatan 4, dah anak dara, dah bukan tingkatan satu atau dua macam dulu yang org dok hantor balik...Tapi abang tu memang jujur lah, dia memang ikut je aku, sampai la aku belok kampung, dia panggil aku (sebab dia ikut jauh) ... Dik, ni kampung adik kan? umah jauh lagi tak?" aku jawab, tak, dah dekat(mmg dekat je lagi), dia kata so ok lah dia hantar sampai situ, dia nak balik, dia suh aku hati2 lagi ... aku ckp ok ... dan terus balik ...

So lepas tu aku taktau lah citer pasal abang baik tu...mintak2 lah kehidupannya dirahmati Allah...

Itulah yang aku dok berangan atas motor semalam petang ..

7 comments:

  1. Anonymous10:56 pm

    uihh itu je kau angankan? rasanya x sampai 5 minit je aku baca, masih ada 35 minit lagi sepatutnya anganan kau tu sebelum sampai rumah hehehe... mmmmm mana nak sama kan, baca lain, angan'an' tu full screen,banyak scene, detail macam kat wayang tu...nanti aku nak test angankan cerita "fast and furious" la kat atas motor.

    ReplyDelete
  2. hehe...teringat jugak aku naik motor dgn ejam...naik bukit motor mati...

    ReplyDelete
  3. Anonymous5:18 pm

    sempat lagi selit nama aku :D

    ReplyDelete
  4. Anonymous8:13 am

    kitaorg dulu naik vespa dgn abah, jadi tak le abah takut kitaorg jatuh tergolek sebab tido, sebab kitaorg duk kat depan..;)

    ReplyDelete
  5. jibam: angan2 aku pun bersiri tau..

    Ellyn: ko berat sgt kot? ;)

    Zatil: heheh!ko, walaupun tak selit kat tulisan, kat otak aku nih sure termuncul2 gak ...

    Noha: tak pernah naik vespa ..

    ReplyDelete
  6. hehehe ... suka baca citer fara ... especially yg pasal2 kat kg nih. mana taknya, dia dok berangan ... aku pun leh view sekali berangan dia tuh, sumer jalan tuh mcm kenal jer kan fara :D

    ReplyDelete
  7. mrsMadie: jalan je kenal? hahah

    Entah2 salah seorang yg tumpangkan saya tu, bopren dolu2 akak kot? eshhh hahahaha ...

    ReplyDelete

Popular Posts