Thursday 23 June 2011

Kinabalu Menggamit Memori ... (I)

Lydia @ KLIA before Depart
tak mo dok diam.... tapi good dia tak cranky .. senang sket mak dia nk lenggang kangkung huhu
sangat susah nak suh Idlan to stay still! asyik berlari2 ke sana sini .. haihhh!

Idlan @ KKIA


Lawatan saya ke Kota Kinabalu kali pertama 5 tahun yang lalu betul-betul memberi kenangan indah dalam diari perjalanan saya. Saya selalu menginginkan untuk datang semula ke Sabah menikmati keindahan alam ciptaan Allah, .. Subhanallah ...


Alhamdulillah, Cuti sekolah lepas, kami sekali lagi berpeluang ke negeri di bawah bayu ni. Yang paling saya rindui sudah tentulah udara nyaman di Kundasang dengan pemandangan alam yang sangat mengujakan, berlatarbelakangkan gunung Kinabalu, kemegahan negara.


Perjalanan kali ini dengan penerbangan Firefly, boleh dikatakan tidak banyak berbeza dengan Airasia, kecuali berlepas dari KLIA instead of LCCT. Tapi salah seorang cabin crew dalam flight tu manis betul saya tengok.. eh. maksud saya, sy admire lah ngan gaya dan kelembutan percakapan yg tak nampak mcm dibuat-buat. kalaulah saya pon mcm tu kan best? ekekke ..


Kota Kinabalu, generally macam tak de beza sangat.. tapi bila dah betul2 tengok, hmmm byk gak perubahan sejak 5 years ago. banyak pembangunan. hmmm .. laut pon semakin ditambak2 ..


Oh ye, ada satu kejadian sebenarnya .. kami tiba di KK tanpa salah satu beg kami. beg yang penuh dengan pakaian anak2  boleh pulak tertinggal kat KL. salah Firefly la tu .. tapi mood holiday menten je .. x de rasa marah ke apa ... cool ... jadi, lepas je urusan report kehilangan, kami amik kereta sewa, dan terus menuju ke Parkson dan beli baju utk dipakai malam tu. tak pasal2 budak2 ni dapat baju baru!


Masa tu pun dah pukul 4 pm.. which kalau ikut semenanjung, dah mcm kul 5 kan? tapi gigih gak kami terus tuju ke Kundasang, oh hoo .. kali ni, saya make sure hubby took the correct route. hmm ye lah, 5 tahun lps, kami pergi ke Kota Belud dulu, baru la ke Kundasang .. jalan yg sunyi dan asing ... menyusuri perkampungan bidayuh, perlahan2 kereta mendaki ke kaki Kinabalu... dengan minyak tak sampai setakuk ..errmm.. walaupun itu adalah pengalaman yang paling mahal, namun untuk mengulangi kembali, saya berat hati. biarlah itu jadi kenangan, dan biarlah kali ini kami betul2 ikut jalan yang sepatutnya, dengan melalui Tamparuli dan terus ke Kundasang. :-)


Perjalanan ke Kundasang kali ini, Subhanallah ... cuaca yang sangat baik .. walau senja menghampir namun Gunung Kinabalu seakan menyambut kedatangan kami .. tersergam, tanpa diselindungi awan, walaupun awan nano ekekke.. memang clear sangat! leka sangat saya melihat .. dengan diiringi gunung2 hijau yang melengkapi keindahan petang itu. Ketika remang senja berlabuh, pemandangan menjadi semakin indah.. warna jingga memenuhi ruang langit .... Sememang hati sgt meronta untuk berhenti di tepi jalan dan merakam keindahan itu, namun senja sudah terlalu menghampiri dan kami tidak mahu tercari2 chalet di dalamm gelap pekat malam...


Kami tiba di chalet disambut renyai2 kabus malam. Ketika itu sudah menghampiri pukul 8 mlm. Kesejukan malam menyucuk2 tubuh. hmmm .. hawa malam yang segar ... syoknya ... lebih lebih lagi bersama insan2 tersayang ..


Oh ye, bilik kami .. sempoii sangat tau .. it was a dormitary .. with 6 double decker beds.   hahah! but it was great! kami pun ramai .. actually ada sedikit kesilapan teknikal pada awalnya. Adik ipar yg sepatuunta menempah bilik/chalet, telah tersalah tarikh ... jadi kami terpaksa lah ambik apa saja yg available... macam tadi, mood holiday tak kacau.. kami anggap itu lumrah, and we were still enjoying! kalau tak kerana itu, tak ada lah saya nak merasa duduk dorm lepas tinggalkan hostel lebih 15 tahun lalu, kan?


Saya tidak mengambil pic dalam bilik. ... asyik berborak ,, maklum lah ,.. it was like a reunion .. adik ipar dan isterinya datang direct, drived dari Bintulu .. so banyak citer .. hmm syok juga dengar dia citer pasal driving took them 24 hrs nk sampai ke KK .. hmmm ...


Jom saya share pic2 awal pagi, sebelum kami gerak ke Poring untuk mandi manda ..

We Stayed here!

ooppss.. frankly speaking, kami tak biasa amik pic berduaan esp. depan2 parents .. hiks! tapi kat tempat romantik cam Kundasaang, takkan nak biarkan ia berlalu, kan? kasik can ehhhh ...

OK. Sneak Preview - kat Poring Hot Spring - 2011 - Fahren

Poring Hot Spring - 2006 - Lydia yg masih tembam! hhhaha! more pics masa tu, ada kat link saya letak kat parangraph atas tuh


ok saya sambung later?


----

OK Sambung sini KInabalu Menggamit Memori II


...

5 comments:

  1. eeeee tembamnyer lydia masa kecik2 tuuu!!! best tgk ade posing yg sama adik ngn kakak masa kecik2..:)

    buat sambungan cepat ye kak fara!letak piccas byk2 sket tau! :)

    ReplyDelete
  2. dpt balik tak bag tu? aku dulu hilang terus. so, sejak tu everytime travel, baju dibahagikan sama rata dlm each bag (kalau ader lebih dr satu bag la). kalau ader yg hilang or bag lambat sampai, masih ader la lagi baju utk dipakai ;)

    tak sabar nak baca entry selanjutnyer... ko mmg pandai mengarang! :)

    ReplyDelete
  3. Seronok tgk gambo n baca citer g travel sabah nih. Bilaaa aarr KM nak sampai sana. Ha ahh apa citer beg tuh dapat semula tak??

    Suka tgk gambo lydia n fahren. Lydia soo chubby (bab perut hahaha)

    ReplyDelete
  4. yeay....fara dah continue citer gi KK. Nnt advised aper2 yg patut nk pegi sana ok...wa plan nk gi gaks ni

    ReplyDelete
  5. bes gak eh amik gambar kalo dapat amik gambar tempat yang sama few years back...so bleh compare ngan gambar skang :)

    ReplyDelete

Popular Posts