Sunday 26 June 2011

Kinabalu Menggamit Memori ... (II)


Jam 7.30 pagi di Kundasang sudah cerah. Saya melihat langit sangat cerah dan ada harapan cuaca hari itu akan panas sampai ke petang. Ada kepulan awan-awan yang pada jangkaan saya, akan menghilang bila tiba waktu tengahari. Hati saya sangat berbunga2 untuk sekali lagi menyaksikan keindahan gunung Kinabalu, dan kali ini sudah tentu mahu merakamkan keindahan tersebut.


Jadi kami mengambil keputusan untuk terus ke Poring Hotspring memandangkan hari masih pagi, dan akan kembali ke Kinabalu Park untuk melihat Puncak Kinabalu …..


Perjalanan ke Poring Hotspring mengambil masa lebih kurang 40 minit dari Kundasang. Untuk ke sana, mata kami puas menjamu keindahan panorama rumah-rumah yang dibina di kaki gunung.  Saya dapat melihat beberapa perubahan di sepanjang jalan dari Kundasang ke Ranau sebelum sampai ke Poring. Perubahan paling ketara adalah melihat sebuah hotel konkrit bertaraf 5 bintang yang sedang dalam pembinaan. Proses menggali tanah sedah dijalankan mungkin untuk membuat basement hotel .. Saya tidak tahu bagaimana penduduk tempatan menerima perubahan ini. Sudah tentu bagus untuk ekonomi mereka.. tapi, saya sendiri sayu bila memikirkan segala kemajuan yang bakal ‘mengorbankan’ sedikit demi sedikit keindahan alam di Kundasang. Entah kenapa, saya lebih suka kalau Kundasang hanya ada chalet2 tidak berkonkrit seperti yg saya duduki tu ...


Tapi, siapalah saya kan? Entah-entah 5 tahun akan datang, saya pun salah seorang penginap di hotel konkrit itu .. 


By the way, kami sampai ke Poring dan masing2 tak sabar nak mandi air panas di situ. Tapi saya kurang sket bab2 mandi air panas ni .. huhu .. saya suka nak amik pics je .. so saya snap la gambar esp. tempat2 yg pernah saya snap dulu, which salah satu ialah pic Lydia yang saya tunjuk kat previous entry. :-) Tapi kat sini pon ada gak pool air sejuk .. i mean SEJUK GILER! maklum la air pergunungan kan? tapi saya suka berendam dalam pool sejuk ni ... budak2 ni pun suka .. lepas habis kat pool panas, semua sambung kat pool sejuk plak ..


So, jom la cerita dengan gambar? tak ikut susunan pon .. layan je ok? bercinta gak saya nak upload pic2 yg tak seberapa ni .. ntahpaper celcommberukben ni








Ah hah! baca ni jgn tak baca .. camne air panas terbentuk ... jgn cuma tau enjoy jek mandi manda noks! haha! btw, byk gak perubahan since 5 years back ... dulu kolam2 tuh takde bumbung pon .. nao dah ada bumbung and dan semakin selesa lah .. one thing yg aku tabik spring kat poring hotspring ni (opss cam pantun gitu) ... ialah kebersihan kawasan sekitar! mmg terjaga! tak sia2 lah masuk bayar RM2 tuh ... kemudahan semua ada ... ada bilik air, toilet, gazebos .. and dalam keadaan yang baik ... like!

Seb baik la kowang ni dpt bapak perkasa tauuu ... kengkadang tu dia bleh angkat 3 anak tuh semua sekali gus .. angkat mak apa lah lagi kann .. cuma malas la nk tunjuk kan?? egegege

Fullamakkkk!!!! hero in the family! big taiko! ekeke abangLan encem!

cantik sangat .... mini waterfall tuuuu ..  air saangat sejukk walaupun di tempat kolam panas ... Subhanallah ... abaikan saya pose ehh .. kosser gitu layan pose masa yg lain mandi .. sy request hubby naik jap snapkan pic kat sini sbb saya geram kat mini waterfall yg ala2 japanese garden tu ..

hai cik abang .. solo je posing? balas balik sy posing solo tadi ke? feeling single lettewww .. *sambil sengseng lengan baju

Amacam?? ini la hero poooojaan hatikuu .. ekekek .. perghh mantop tuhh posing ngalahkan aamir khan ekekek

ecehhh .. bawak Fahren jadik cover malu la amik pic dua orang jek huhu .. ntah apa2 jek kan?

Fahren dan Atuk (Hubby's father) - Fahren monyok sbb takmo naik dari pool .. dari pool panas ke pool sejuk dia menten je .. terpaksa naikkan sbb kulit dah kecut! plus dia dah ngantuk ... atuk tolon pegang sbb mak nga bapak masih dalam  pool huhuhu!

Pendek je canopy walk ni tapi still mendebarkan sebab air yg sangat deras kat sungai Mamut ni .. :-)

OK nak balik pose dulu :-)








DUlu sorang, kini bertiga :-) Alhamdulillah

YEyeahh!! dorang baru habis mandi air panas .. saya pon join posing .. huhuhu . latar belakang ialah mata air panas .. mmg berasssap!!

Abang Lan pon nak gak tunjuk skill berendam dalam air sejuk giler !

 Dah dulu ek?? cont later .. daaa!!!!

9 comments:

  1. air terjun mini tu tak nampak sgt. ader subject lain yg lebih meyerlah kat gambor tu :P hehehe...

    ReplyDelete
  2. Haipppp!!! Hahaha! Itu model papan cerita huhu

    ReplyDelete
  3. shara pun ade gambar adik-beradik lebih kurang camtu.. bederet dari no 1 sampai no 3.. tapi kiterang posing kat Jambatan Pulau Pinang..

    ReplyDelete
  4. syok ekk ada gambo masa kecik2 .. aku kecik2 tk byk gambo .. kalau ada sekeping dua pun dah ke mana2 ntah .. parents aku dulu tak begitu passionate sgt bab2 simpan gambo..ekekke.. maybe pada dorang kurang penting ... kamera pon nan ado! akaka

    ReplyDelete
  5. nape nk puji2 waterfall, terus terang jelaaaaa.... meh aku puji subjek iteewww.... sgt cute kan terdampar di tepi waterfall ala2 duyung giteewww..... ;p

    ReplyDelete
  6. weii jujur la saya puji waterfall.. tapi kameraman plak tak pahamm.. dia kata waterfall tak begitu menyerlah so dia fokus kat sabjek lain yg lebih beso!

    duyung ehh?? ke dugo**? ekeke

    ReplyDelete
  7. niat dihati mmg nk sebut duGo** tp x tertulis plak kt komen tu.... hik...hik...hik...

    ReplyDelete
  8. Alhamdulillah jugaaak..

    ReplyDelete

Popular Posts