Monday 9 October 2006

Kisah itu tidak berakhir di situ 9

Sambungan daripada Kisah 8
-----------------------------

Perempuan itu tersenyum sendirian, seakan mengejek dirinya sendiri. Matanya menjeling kepada borang UPU yang baru dimasukkan ke dalam tong pos. Puas hatinya setelah beberapa hari menyiapkan borang itu. Lama masanya diambil hanya untuk memilih jurusan. Maklum sahajalah, dengan keputusannya, dia tidak betul-betul mempunyai kebebasan untuk memilih jurusan yang paling diminatinya. Dia hanya memilih jurusan yang menepati keputusannya, dan sekaligus diminatinya. Itulah yang sukar.

Hatinya berdoa agar dirinya diterima masuk oleh mana-mana pusat pengajian tinggi yang telah dipohon. Dalam pada itu, dia mengharapkan ada insan yang sudi memaafkan dirinya kerana tetap tidak berganjak dengan keputusannya merahsiakan tempat yang dipohon. Bukan sekali dua lelaki itu bertanya, tetapi tetap juga dia dengan pendiriannya untuk tidak mahu memberitahu. Dia tahu, akan berlarutan nanti jika diberitahu semua pilihannya. Sebolehnya, dia mahu mengelak daripada lelaki itu mengetahui keputusan peperiksaannya.

Dia tahu lelaki itu kecewa. Namun, dia tidak boleh berbuat apa-apa.

"Kau memang tak nak aku pilih U yang sama dengan kau ke?"

"Tak lah, kalau kau tahu pun, tak de nya kau nak pilih sama macam aku. Iye lah, orang result cun mcm kau, tak mungkin la nak ambik course yang aku ambik."

"Ni yg aku geram ni. Kau tahu result aku, aku tak tau pun result kau, pastu senang aje kau kata result aku cun.. entah2, result kau dua kali ganda cun tu."

Perempuan itu tergelak. Jarang sekali dia dapat mendengar lelaki itu bersuara panjang lebar seperti itu. Dia tahu lelaki itu tidak puas hati.

Lelaki itu menyambung kembali setelah perempuan itu diam membisu.

"kalau pun kau taknak aku sama course, sama U pun jadi lah"

"Apa bezanya sama U ke tak?" Perempuan itu membalas dengan pertanyaan.

"Banyak la bezanya"

"Apa?"

"Kalau sama U kan tak susah nak borak" Lelaki itu menjawab dengan nada perlahan, seperti enggan untuk menyuarakan kebenaran.

"kalau lain U pun boleh gak borak, sekarang pun ok je boleh borak"

"Siapa kata sekarang senang borak? Kau sana aku sini, kan mahal, aku kena tunggu waktu malam baru boleh dengar suara kau, lepas tu kena budget timing pulak, kau ingat aku suka ke call anak dara orang setiap malam macam ni?"

Kali ini, perempuan itu tidak tergelak. Kata-kata panjang lelaki itu sedikit sebanyak menghiris hatinya. Dia terasa seperti lelaki itu tidak ikhlas menghubunginya.

"So kau kata membazir call aku? Siapa yang suruh?" Kekerasan hatinya membuatkan perempuan itu mengajukan pertanyaan itu.

Di hujung talian sana, dia mendengar lelaki itu menghela nafas, panjang.

"aku taktau la, tak tau sama ada kau memang tak faham atau buat-buat tak faham" Lelaki itu bersuara

"faham apa?" Perempuan itu masih berdegil.

"Kau nak aku fikir pasal bazir? sini aku cerita, memang aku mebazir masa setiap malam aku call kau, memang aku mebazir duit, setiap bulan aku habiskan duit gaji aku kerja sementara kat kilang perabot tu untuk aku dengar suara kau. Kau tanya siapa suruh? Tak ada siapa yang suruh, Aku yang nak call kau, aku yg nak membazir."

Perempuan itu tergamam. Dia tidak menyangka lelaki itu akan menjadi serius seperti itu. Nada lelaki itu seperti berkecil hati. Perempuan itu serba salah. Dia tiada kata-kata untuk membalas kata-kata lelaki itu. Namun untuk meminta maaf juga dia tidak sanggup.

Perempuan itu diam.

Lelaki itu juga diam.

Perlahan-lahan, perempuan itu meletakkan gagang telefon.



Sambung sini daaaa .....

9 comments:

  1. kisah itu takkan berakhir lagi di sini :( erk... satu malam satu bab isk isk isk panjanggggggggggg bebenor ni.

    ReplyDelete
  2. sambung lagi ke?? aarrgghhh.....

    ReplyDelete
  3. fara, serius aku nostalgia baca cerita nih.. tolonglaaaaaahh..

    yang aku suke tu bahasa ko, memanglah sebijik bahasa bebudak lepas spm.. awet mude tuh!

    ReplyDelete
  4. Anonymous6:19 pm

    alaaaa...cpt r abiskn...x sabo2 nk bc...blk skola jer trus on com sbb nk bc citer nie tau..huhu...

    ReplyDelete
  5. Alin, dah tajuk pun camtu hahaha!

    Noha, mmg aku nk habis kan, aku pun dh x latar, boley? huhuhu

    Arena, aku pun nostalgic gak ... huhuu ... err.. awet muda? auwww ...

    nanino, sekolah???? amboiii .. nnt akak letak formula2 math dlm nih ala2 revision sket ...

    ReplyDelete
  6. Nanti kalu dah habiskan semua boleh kompail dan buat novel aku nak jadi org yg pertama dapat (for free and signed autograph) heheheheheh

    ReplyDelete
  7. Anonymous8:15 pm

    alamaks...akak ker anty nie???kompius..

    ReplyDelete
  8. Lord, amboiii .... hahahah ... i ols speechless terus hahaha siot aje, sindir aku eh?

    nanino: alahhh ... akak ngan anty sama je, i tetap maintain awet muda you .. huhuhu

    ReplyDelete
  9. Anonymous4:18 pm

    dan juge gebuuuu ihihihhiihhiih

    ReplyDelete

Popular Posts