Wednesday 4 October 2006

Kisah itu tidak berakhir di situ 8

Sambungan daripada Kisah ini


"wei, ada call tuk ko ni, turun le" Adik lelakinya yang berusia 14 tahun memanggilnya dari bawah. Perempuan itu tidak tahu sama ada hendak turun mendapatkan telefon itu atau tidak. Dia bimbang, jika dia turun, pasti ibu dan adiknya akan dapat mengesan kesan lebam dimatanya. Untuk tidak turun, dia tidak mempunyai sebarang alasan.


"Malas lah nak jawab, ko cakap aje aku dah tidur lah" Suaranya ditinggikan sedikit supaya adiknya mendengar di bawah. Dia tahu dari siapa panggilan itu. Namun dia tidak kisah. Biar sesiapa pun memanggilnya, dia tidak mempunyai perasaan untuk menjawab. Dia mendengar suara adiknya menyampaikan pesanannya kepada si pemanggil.


Perempuan itu masih sedih dengan keputusan peperiksaannya. Dia merasakan ini adalah kekecewaan paling besar di dalam kehidupannya. Ketika pulang dari mengambil keputusan dari sekolah semalam, untuk menatap wajah ibunya pun dia tidak sanggup. Setelah tangisnya reda, barulah dia memberitahu ibunya tentang keputusannya, dan selepas itu, masanya lebih banyak dihabiskan di dalam bilik.



Sudah 2 hari dia tidak menjawab panggilan lelaki itu. Dia tidak tahu mengapa dia mesti mengelak untuk bercakap dengan lelaki itu. Mungkin kerana dia merasa rendah diri dengan keputusan yang diperolehinya. Dia yakin, lelaki itu semestinya cemerlang. Mengingatkan itu, dia jadi benci dan marah. Apa call2 aku? nk show off result dia ke? hatinya berbisik sendiri.



Tetapi hati seorang perempuan tetaplah hati perempuan. Bagi perempuan itu, sehebat mana pun kesedihannya, setinggi mana pun kekesalannya, dia sedar, dia tidak akan dapat memutar kembali masa dan yang terjadi tetap terjadi. Perasaannya terpujuk jua setelah beberapa hari menyimpan kesedihan. Perlahan-lahan hatinya menerima keadaan yang terjadi dan memenjatkan kesyukuran di atas apa yang berlaku. Sekurang-kurangnya, dia masih boleh memohon untuk memasuki mana-mana pusat pengajian tinggi pilihannya, walaupun untuk memilih jurusan mungkin agak terbatas.



Mengenangkan itu, bibirnya sudah boleh mengukir senyuman. Itulah perempuan itu, yang tidak pernah mahu membenarkan kesedihan dan kemurungan singgah berlama-lama di dalam dirinya. Kali ini, dia tidak mahu lagi menunjukkan muram wajahnya, tidak mahu lagi dia memencilkan dirinya. Dan bila telefon berbunyi, dia sudah bersedia untuk menyambutnya.


Perempuan itu yakin, lelaki itu pasnya akan menanya keputusannya.


"Ok, mula2 aku tak nak tau kenapa kau tak nak jawab call aku dan aku taknak tau jugak apa result kau, aku cuma nak tau, kenapa kau tak ada kat sekolah petang tu?" Perempuan itu terkedu. Dia hampir terlupa akan perkara itu. Dia terkedu kerana lelaki itu bukan mahu bertanyakan tentang keputusannya.


"Err... ala, kan aku dah bagi tau awal-awal... aku bukan janji .. kau yang tak ingat" Perempuan itu mula merasa bersalah.


"Mana boleh macam tu ... lepas tu puas aku call, kau tidur lah, solat lah, mandi lah ...macam-macam ... "


"hehehe..sorry" Perempuan itu tidak mahu memanjangkan tajuk perbincangan mereka dan berharap lelaki itu memahami.


"Eh, Kau nak apply mana nanti? " Dengan tiba-tiba soalan itu kedengaran di hujung talian. Bijak betul mamat ni, tak tanya result direct, terus lompat ke situ. Dia bersuara pada dirinya sendiri.


"Kau apply mana?" Perempuan itu bertanya sebelum menjawab pertanyaan lelaki itu


"Aku ingat nak buat A-Level, then option lain nak amik programme ke jepun tu lah"


"Oh... okay..." PErempuan itu harus menyembunyikan rasa pilunya kerana dia tahu, dia tidak layak untuk memohon sama seperti lelaki itu.


"kau belum jawab soalan aku, kau nak apply mana?" Lelaki itu amsih belum berputus asa


"Buat apa nak tau? yang penting aku tak akan apply apa yg kau nk apply tu"


"Kenapa?"


"tak layak"


"kenapa?"


"kau tanya kenapa lagi, aku letak phone."


"Ok, so mana kau apply"


"lom tau lagi, tunggulah amik borang UPU dulu .."


"kalau dah tau, kau cakap kat aku tau"


"Buat apa"


"Aku nak apply sama" Lelaki itu bersuara, dengan penuh kepastian.


Perempuan itu tidak mahu mengendahkan kata-kata lelaki itu. Sebenarnya, dia tidak mahu lelaki itu bercakap panjang tentang pilihan nya ke pusat pengajian tinggi. Kerana, dia sendiri belum pasti ke mana arah tujunya ...


Bersambung sini lahhhhh!!!!

9 comments:

  1. Anonymous4:14 pm

    alah merajuk kunun..... abang pisang! abang pisang!!!! akakiaiiiikikkiikikikikikiiiki

    ReplyDelete
  2. kisah ni panjang lagi ekkk?? bila nak perabih ekk?? hehehehe...

    ReplyDelete
  3. borang UPU pun tak isi lagi ni... silap2 satu entry nanti pasal isi borang UPU je ke ke ke....layannnnnnnnnnn

    ReplyDelete
  4. aduhhhhhhhhhh!! penatnya nak tungguuuuu!!!

    ReplyDelete
  5. ala korang ... jgn laaa .. i ols cuma sambung kalau i ols bosan ajer huhuhu ...

    ReplyDelete
  6. ko ni kan potong stim betul tau....aku dah kawin2 ni jarang nk baca citer budak sekolah...ko pnya kes ni exceptional..tapi ko asyik potong stim aku...huhuhu

    ReplyDelete
  7. fara, cepat la sket abis, letih aarr nak tunggu..iisk..

    ReplyDelete
  8. Anonymous8:43 pm

    alaahhh...nie citer dh ader skrip ker blom??huhuu...lmer btol nk kne tnngu bersmbung...
    =)

    ReplyDelete
  9. Wei tingat zaman bercinta dengan ed jek baca citer ko nih.. muahhahah..

    ReplyDelete

Popular Posts