Friday 16 September 2005

Kisah itu tidak berakhir di situ II

Kisah yang belum berakhir - dari kisah ini

Peristiwa di kaki lima yang berlaku di awal tahun sudah tidak pernah bermain di fikiran pelajar perempuan itu.

Kini sudah akhir tahun. Beberapa hari sebelum melangkah ke tingkatan lima.

Keputusan peperiksaan akhir tahun sudah diumumkan. Rombakan kelas untuk ke tingkatan lima sudah disusun.

Di perpustakaan. Ketika sessi pembelajaran sudah selesai, hanya mengisi masa lapang sebelum cuti penggal bermula.

Pelajar perempuan sedang khusyuk membaca buku cerita, kerana itu adalah kegemarannya. Bersama-sama di meja adalah beberapa rakan perempuan dan satu kerusi yang kosong.

Kerana permaidani, tidak kedengaran apabila kerusi kosong ditarik dan diduduki.

"Dah habis exam, baca lagi?" pelajar perempuan menoleh. Tercengang. Tidak pasti kepada siapa pertanyaan itu. Tapi tatkala melihat rakan2 semeja semua tidak menoleh, dia tahu, pertanyaan itu adalah untuknya.

Itu adalah suara pelajar lelaki pendiam dari kelasnya. Pelajar yang sama pernah mengukir senyum padanya ketika awal tahun di kaki lima.

"Saja buang masa..ala, bukan buku ilmiah pun..buku cerita je" Jawapan selamba.

"Ok la tu" Sependek itu pula balasannya.

Pelajar perempuan membalas dengan senyuman sahaja. Kekok kerana lelaki di hadapannya bukan antara pelajar2 lelaki yang sering bergurau senda dan kutuk mengutuk dengannya.

Suasana kembali sepi. Pelajar perempuan kembali melihat buku di hadapan. Tapi dengan ekor matanya, dia dapat melihat pelajar lelaki masih di situ, tidak membuat apa-apa. Rasa bersalah di hati pelajar perempuan kerana membiarkan keadaan sepi begitu. Bukan dia tidak tahu sifat pendiam lelaki itu.

"Tahniah ye, kau terer lah, next year dapat masuk kelas power. Aku jugak yang x power, stay je kelas skarang." Pelajar perempuan memulakan perbualan semula. Dia tahu, pelajar lelaki itu cemerlang. Nampak senyap di dalam kelas tidak bising sepertinya, tetapi bijak. Senyap2 dia kagum dengan lelaki itu.

"Terima kasih" Jawabnya diikuti senyum. Senyuman sama yang pernah dilemparkan suatu ketika dulu.

"Kau ni memang pendiam sangat ke? takut aku lah nak cakap dengan kau tau. Tapi, tiba2 kau tegur aku macam ni.. mimpi apa?" Pelajar perempuan yang sememangnya mempunya sikap selamba bertanya lagi.

"sebab...kan aku nak kena pindah kelas tahun depan. Sebenarnya aku malas nak pindah kelas." Pelajar perempuan kehairanan dengan jawapan yang tak semena-mena itu.

"hah? kenapa plak? Kita kan form 4 baru, bangga gak aku kau dpt masuk kelas power." Pelajar perempuan bertanya lagi.

"Sebab kau tak pindah sama" Perlahan saja suara pelajar lelaki itu. Cukup untuk didengari oleh gadis di hadapannya.

"kau ni pendiam pun pandai buat lawak lah" Pelajar perempuan berkata dalam gelaknya. Tidak pernah terlintas difikirannya pelajar sependiam itu boleh bergurau sepeti itu. Gurauan-guarauan sedemikan sudah sebati dengannya, dan pelajar perempuan itu memang tidak pernah mengambil kisah kerana dia tahu, orang memang suka bergurau dengannya, lantas itu semua merupakan gurauan kosong, lantaran dia sedar keadaan dirinya.

tak ada maknanya.

"Tapi aku kena tukar kelas jugak. Tak ada pilihan. So kalau tak tegur kau hari ni, entah bila dapat bertegur." Pelajar lelaki bersuara tidak mengendahkan tawa perempuan itu.

Pelajar perempuan ketawa lagi.

"Oit! dah jom blah...." Suara seorang pelajar lelaki lain datang mengajak pelajar lelaki itu keluar, dan dia menurut. Kedua pelajar lelaki keluar, meninggalkan pelajar perempuan dengan buku ceritanya.

Pelajar perempuan hanya menggeleng kepala, menyambung buku cerita, tanpa memikirkan apa2.

Kerana dia masih tidak tahu, kisah itu tidak berakhir di situ.


....
Sudah Ada >sambungan laaaa...

3 comments:

  1. Suatu petang selepas balik sekolah, ibu Ani memberi Ani 20 sen. Lalu Ani pergi ke kedai membeli ais krim. Maka habis lah 20 sen itu. Kisah itu berakhir di situ. - Itulah tajuk cerita aku iaitu "Kisah itu berakhir di situ" hehehehe...

    ReplyDelete
  2. Anonymous7:35 am

    aiseyy...bila nak 'berakhir' nih....eh u ni kan, kalau buat skrip untuk samarinda ke, identiti ke, mesti best...btw, bila nak sambung citer..

    ReplyDelete
  3. Anonymous10:11 pm

    ehehehe...cik fara nih..nape xabeskan je citer..esh2

    ReplyDelete

Popular Posts