Thursday 8 September 2005

Jangan lawan cakap cikgu!

Ketika memandu merupakan satu2nyer waktu aku boleh dengar radio. Biasanya stesyen yang jadik pilihan mestilah yang memutarkan lagu2 yang ada rentak muzik terkini (walaupon selalu gak diorang pasang rentak lama - entah)

Topic pagi tadi - Pengalaman ketika di kelas memandu atau ketika ujian memandu. Bagus juga topic ni dikupas. Banyak jugak cerita2 lawak orang2 yang menelefon si KnK tuh. Aku takder la terasa nak call jugak, walaupun ada jugak cerita time aku ambil kelas memandu.

Kelas memandu aku kat PJ. Semuanya OK jer sampailah dah kelas terakhir ... time nak balik tu, aku tanya kat cikgu memandu aku

Aku: "Bang, rasa2nya saya ni dah fit ke nak exam next week?"

Cikgu: "Awak rasa camane? confident tak?"

aku: angkat kedua2 bahu. Tak tau.

Cikgu: "Macam ni lah, saya suggest, awak ambik lagi kelas tambahan, 4 jam.."

Aku: "kenapa 4 jam?" Pelik la gak, sebab aku rasa aku dah okay, cuma kurang konfiden.

Cikgu: "2 jam tu, awak register kat attendance mcm biasa, dan yang 2 jam lagi tu, awak tak payah regiter, tapi ..." Dia mcm lambat je nak cakap, sebelum menyambung, "awak bagi saya rm20....ok tak?"

Aku kerutkan dahi.

Cikgu: "Jgn la salah sangka...saya terpaksa buat mcm ni. Kalau nak harapkan bayaran gaji dari diorang, memang tak cukup makan la saya.."

Aku diam jer..dalam hati aku teragak2 jugak..boleh ke mcm tu? Itu bukan satu bentuk undertable ke? hmmm..tapi last2 aku setuju jugak.

Aku beri rm20 kat dia, aku niatkan aku bersedekah saja. Entah lah ...

Yang penting aku lulus ujian memandu bukan kerana aku bayar pegawai JPJ yang menilai di hari ujian. Bukan juga atas pujuk rayu atau sanggup bertukar2 nombor telefon (mcm dalam radio pagi tadi) ... Ye, memang aku bayar rm20.. tapi itu untuk cikgu yang memberi aku lebih masa untuk belajar.

Sebenarnya, aku memang takut nak lawan cakap cikgu.

4 comments:

  1. hehehe....fara...aku amik driving test 3x...bkn rm20 ntah brapa pun tak sure

    ReplyDelete
  2. mak ai 3x ke lyn kat mana yg kau sangkut tu? aku dapat agak dah..mesti tang bukit kan? ke kau saja 'fail' kan niat nak sedakahkan kepada trainer tu macam fara hehehe

    flex! aku jawab kat sini je la.. aku ada malam tu jadi bekap singer Ramli Sarip... tapi perform kat kerusi audience je la... aku terdengar-dengar lagu amy mastura di suatu malam hari tapi dimana ya?..hikhikhik

    ReplyDelete
  3. hehehe .. dgr gak topik pagi tuh. Lawak jer. Anyway kira terer laa fara ni, sekali test jer terus pas. KM 3 kali baru pas, setiap satu tu lain jer reason tak pas dia.

    ReplyDelete
  4. Ellyn n MrsMadie: ala tak kira la berapa kali amik, yg ptg dh lulus ...semua yg terjadik, adalah pengalaman berharga kan?

    jibam: tang bukit aku excellet beb! aku benci wat side parking jer, tp still managed to do it huhuuu..

    ReplyDelete

Popular Posts