Tuesday 9 September 2014

Hari Alam Ria PASTI Kawasan Kapar 2014 di SRA Rantau Panjang, Klang

Ha asyik tertangguh2 je nak stori pasal bulan Syawal... ada banyak yg menarik bulan syawal actually.

  1. Hari Raya
  2. Alam Ria PASTI peringkat kawasan Kapar
  3. Alam Ria PASTI peringkat Negeri Selangor
  4. Kelahiran Dyan Halina
  5. Hari Sukan Idlan @PASTI 
  6. Birthday Lydia
  7. Kawan2 datang beraya
  8. Kawan2 datang berziarah baby..

Entry ni nak story pasal pointn no. 2

Idlan ni 6 tahun, dan dalam tahun ke-dua berada di tadika PASTI. Alhamdulillah saya memang sangat puas hati dengan prestasi kat PASTI. Tahun depan, Idlan masuk darjah satu pulak.. dan giliran adiknya Fahren pulak akan mendaftar ke PASTI untuk kelas 5 tahun.


Bulan puasa tu ustazah pengetua sekolah Idlan bagitau yang hari Alam Ria PASTI peringkat kawasan Kapar akan diadakan pada 9 August 2014 (sabtu 2 minggu selepas raya). Peringkat kawasan Kapar diadakan di Sekolah Rendah Agama Rantau Panjang, Klang. Saya dah pernah ke SRA Rantau Panjang ni, sebelum ni menghantar Lydia utk pertandingan bercerita sekolah KAFA. SRA Rantau Panjang memang besar dan sesuai untuk jadi host sebarang event. Jarak dari rumah saya pun tak jauh sangat.. adalah dalam 30 minit gitu.


Kalau tahun lepas (Hari Alam Ria 2013) Idlan mewakili sekolah dia dalam pertandingan Khutbah dan berjaya sehingga ke peringkat pusat (lawan antara negeri) mewakili negeri Selangor, tahun ni Idlan sekali lagi diberi kepercayaan mewakili sekolah dalam acara khutbah, dan atas sebab2 tertentu, acara azan pun dia turut di beri kepercayaan (kerana murid yang sepatutnya menyertai azan telah menarik diri). Jadi Idlan membawa 2 acara. hmmmm.. mencabar sebenarnya, kesian bab prektis tu sebab kena lebihkan masa prektis azan dan khutbah.


Kalau tahun lepas, cikgu yang melatih khutbah adalah cikgu yang berpengalaman, tahun ni cikgu tu pindah sekolah pulak heheh jadi cikgu yang melatih dia tak biasa dlam acara khutbah.. tapi dalam pada tak biasa tu, Alhamdulillah cikgu pun dah bagi komitmen yg terbaik lah... selebihnya, bapak dia lah yg melatih dia khutbah kat rumah.. tau je la kalau parents yg melatih, memang budak tu tak de la bersungguh sangat dibandingkan kalau cikgu yg melatih. hehehe tapi syukurlah suami jenis yg gigih gak le melatih tanpa jemu. 

Selain latihan sejak awal, saya kasik juga vitamin C dan NUTRIFERON kat Idlan (dan anak2 lain) .. bukan apa, paling saya risau kalau pertandingan2 mcm ni, budak jatuh sakit atau demam atau batuk.. kalau boleh memang jauhkanlah... kesian kan kat cikgu yang dah melatih...so seboleh2 mesti berdoa dan berusaha supaya kesihatan mantop.


So pada hari tu, ada 20 sekolah yang menghantar wakil utk khutbah dan azan. Sepatutnya 22 sekolah, tapi ada sekolah yg tak dapat sertai sebab kesihatan peserta.. dan mcm yg saya cakap tadi, ada juga peserta yang demam2 pun datang jugak.. serak2 suara.. mesti sebab gigih berlatih sampai demam, dan nak tak nak hadirlah jugak, sebab dah tanggungjawab kan.. kalau saya pun mesti tak sampai hati nak tarik diri selagi berdaya.. Tapi memang syok tgk budak2 kecik berkhutbah dan azan.. semuanya bagus2 belaka.. Alhamdulillah.. tahniah lah semua anak2 yang berani sahut cabaran tu.. 


(memang ini yg saya selalu cakap kat Idlan.. menag atau kalau tu kita tak boleh nak tentukan, tapi kita kena juga sahut cabaran dan buat paling baik yang kita boleh.. USAHA tu lebih penting.. kalau dah berusaha tapi masih tak ada rezeki, sekurang2nya kita puas hati.. orang kata kalah bermaruah.. hmm mcm tak caya ke saya cakap gitu kat anak saya haha tapi mmg betul .. mcm poyo tapo saya cakap gak gitu.. kalau tak 100%, at leqast 50% masuk dalam kepala dia, ok la kan? hehe.. merasa le dapat mak poyo dan kiasu kekdahnyer ekeke)


Haih, melalut-lalut dah saya ni hehehe.. ok ok.. Acara khutbah, Idlan giliran ke-3, dan acara azan pulak Idlan giliran ke 8. dalam pada tunggu giliran, saya mmg berdebar2 jek.. tapi cover2 gak la denganmelayan anak2 lain.. dorang dok berlari sana sini sebab ramai orang kan.. lepas dah habis acara, saya tunggu je dalam kereta sebab letih (maklum le dah sarat gak time tu kan) .. tapi masa keputusan nak keluar, hasben je yang pergi ke dewan nak dgr keputusan... sebab dalam hati mcm ada harapan utk khutbah nak dapat nombor (law of attraction di situu) .. hehehe..


Keputusannya:-

Pertandingan Khutbah, Idlan berjaya mendapat NAIB JOHAN!, Alhamdulillah.... (dah johannya adalah murid dari sekolah yang mana cikgunya adalah bekas cikgu Idlan yg melatihnya tahun lepas hahahha.. sudah saya agak pun, TAHNIAH cikgu Sue!)

Pertandingan Azan, Idlan berjaya menjadi JOHAN! Alhamdulillah yg ni memang saya tak sangka betul! tapi Alhamdulillah.. dengan ni, Idlan perlu mewakili kawasan Kapar ke peringkat negeri Selangor pulak... yang kelakar, dah le dalam ramai2 peserta, Idlan je yg tak pakai jubah. dia pakai baju raya, baju melayu Johor warna merah pulak tu! sebenarnya jubah putih dia yg saya belikan untuk pertandingan tahun lepas tu ada, tapi sebab tak tau letak kat mana tu yg pakai je baju raya..hahaha! :lagipun tahun lepas, masa peringkat kawasan memang saya pakaikan baju melayu je, bila sampai peringkat negeri baru lah saya belikan jubah.. so kali ni saya folo gitu gak le... huhu selamba jek .. mungkin dah rezeki dia...

TAHNIAH IDLAN!

OK jom tgk gambar plak... 

Idlan ketika khutbah
Idlan ketika melaungkan azan subuh

Penyampaian hadiah. sama merah hehehe..  Dua kali naik pentas ambik hadiah ..Alhamdulillah..
Idlan dengan Ustazah (isteri pengetua tadika Idlan). Ustazah pegang hadiah naib johan, idlan pegang hadiah johan dengan hadiah tunai.. Alhamdulillah..

kakak dan adik2 datang utk sokongan! :-)

No comments:

Post a Comment

Popular Posts