Sunday 14 September 2014

Bila anak pun dah ada group whatsapp!!?

Anak sulong saya bukan baby lagi. Saya kena terima juga kenyataan tu. Walaupun pada saya dia masih kecil, baru berumur 10 tahun, tapi hakikatnya, 10 tahun pun dah ada pemikiran sendiri.

Semalam, tiba-tiba nombor telefon saya dimasukkan ke dalam satu group whatsapp. Rupanya itu group yang diwujudkan oleh rakan sekelas Lydia. Hmmm.. kawan dia dapat nombor telefon saya sebab sesekali saya memang benarkan lydia guna telefon saya untuk call kawan2 dia kalau ada kemusykilan pasal sekolah (biasanya bab kena bawak bahan2 kajian sejarah ataupun ekperimen sains)

Mula2 saya agak tergamam juga dengan group whatsapp tu. Bukan tergamam apa, saya musykil, semua nombor dalam tu, nombor kawan2 lydia sendiri ke ataupun nombor2 mak diorang juga?

Kemudian saya dilema, sama ada nak biarkan sahaja dan diam2 melihat conversations mereka, ataupun nak leave the group. Lama juga saya dok tenung group tu. Dalam pada saya tenung tu, ada few message yang masuk, ada few gambar juga. Tak ada lah yang tak elok pun.. Bebudak ni share gambar raya ngan family, gambar pergi beraya ramai2 (takde pun pic anak saya sbb anak saya memang blom pernah beraya ngan kawan2 sekolah dia. Maklum la kami duduk jauh dari kawasan sekolah)

Lepas tu saya ambil keputusan, bercakap je terus dengan Lydia. Borak gaya BFF je terus (kalau bukan dalam pantang, mmg dah kuajak dia makan Tutty Fruitty ke sambil 'borak' tu kan).... Dari kecik mmg saya dh biasa borak serius ngan lydia.. dia mmg agak matured pun, mudah berbincang dengan dia. Masuk ke tak dalam kepala dia, lain cerita.. Yg penting ice breaking tu mudah bila mula dari awal, sebelum jadi ICE. hahaha..

So, Saya tanya dia, semua kawan2 dah ada phone ke? Dia kata ada.. Kemudian saya tanya semua phone kawan2 ada internet ke? Dia angguk jugak. Ok terjawab la kemusykilan saya, phone numbers tu semua milik mereka sendiri. Saya tanya lydia lagi, dia nak ada phone jugak ke? Dia cakap nak.. Ok this is new, sebab dia tak pernah mintak pun..

Sejujurnya, saya belum ready untuk berikan 'kebebasan, ini kepada anak saya, walaupun saya tau ramai parents lebih terbuka dan tak ada la teruk sangat pun.. Tapi entah le, maybe saya yg takut saya tak boleh nak manage diri saya bab nak pastikan semua akan OK tu.

So saya bagitau Lydia terus terang je, "mak tengok, lydia struggle nak dapatkan masa untuk buat homeworks,
Sekolah pagi, sekolah petang, ulangkaji, nak main ngan adik2, nak tolong mak buat kerja2 rumah, nak bual2 ngan bapak, nak tengok TV.. Baaanyak lagi .. Jadi lydia gunalah waktu kat sekolah tu untuk lydia berjumpa dan berkawan dengan kawan2.. So tak perlu whatsapp group ok?"

Alhamdulillah lega dah bagitau gitu
Dan saya perasan juga lydia pun dah pandai nak selfie2. Saya takleh nak marah, sbb mungkin saya pun menyumbang jadi 'role model' dia. So yg saya boleh  buat, cuma saya pesan supaya dia berhati2 dalam hal share gambar atau gaya bergambar dengan kawan2, sebab kawan2 boleh share pulak kat sesiapa sahaja... Saya beri gambaran macam mana luasnya dunia internet ni.. (Dan saya pun muhasabah diri sebenarnya.. Bila anak dah makin membesar, kita pun kena ready, ada yg kita perlu ubah juga... )

Sebagai mak, saya pun tak tau mana cara yg salah atau betul.. Setiap anak lain pula cabaran dan ditambah pula dengan peredaran zaman dan kemajuan teknologi..

Akhir sekali, seperti yg saya dan muslim lain sedia maklum, Allah jua lah tempat kita mengadu dan meminta perlindungan.. (Yang ini lah sebenarnya paling mencabar saya insan yg lemah ni... astaghfirullah...)

Fara 0192390107

2 comments:

  1. hmmm...worried yes....tergamam baca...huhuhu

    ReplyDelete
  2. omai. can i start worrying now. cemanalah turn iols plak nnt nk handle

    ReplyDelete

Popular Posts