Sunday 14 September 2014

Cuti sekolah lebih bermakna dengan badan yang sihat!

Oh cuti sekolah dah bermula!

Alhamdulillah best cuti sekolah terutama kalau semua sihat! Nak buat aktiviti apa pun takde halangan...

Seronok jugak cuti sekolah kebetulan dalam masa saya cuti berpantang ni, so semua anak2 akan ada depan mata untuk seminggu ni... Aha!!! Sedia maklum rumah akan jadi sepah dan bising! Tapi apa de hal, selagi tak melampau, saya pekakkan telinga pejamkan mata je.. Kalau tak tahan sangat, saya pun akan join diorang laa, join pertandingan suara sapa paling kuat, kekdahnya.

Kalau bising sgt jugak, saya request diorang lepak kat rumah nenek dorang je kat sebelah. Hehehe.. Untung2 lunch provided. LOL. Kelebihan dok sebelah umah nenek katanyerrr! ;-)

Nasib baik juga Lydia dah besar dan boleh diharap. Boleh la juga tolong2 sidai baju, basuh pinggan dan handle adik-adik. Biasanya kalau bab handle adik-adik tu, dia mesti nak jadi cikgu, kalau tak pun jadi pengacara majlis. Senangkata watak2 bercakap tu, dia la sapu bersih! Haha!

Lega bila cuti sekolah ni dan saya cuti ni, anak2 tak perlu ke nursery. Kenapa? Bukan la nursery tmpt anak2 saya tu tal bagus. Alhamdulillah dah 7 tahun saya menggunakan perkhidmatan nursery tu, sejak Lydia berumur 3 tahun sampai la dia 10 tahun dan semua adik2 pun ke sana juga. So far, alhamdulillah penjagaan memuaskan.

Tapi, hal2 selsema dan batuk tu, memanglah tak dapat nak elakkan, betul tak? Itu yg bila duduk rumah, kuranglah sikit agaknya (kecuali kat rumah lagi la berhabuk.. Mmg tak dapek nk nolong, oopass hehehe)

Hari sekolah, memang VITAMIN C tu saya kasik kat anak2. Itu kira mcm vitamin basic kot, kan? Shaklee vitamin C yg utk kanak2 tu, jenis chewable  tau, mudah sangat makan kunyah2 je. Kandungan dia 100mg je, seswai for kids.

Then bila selsema mula menjengah, saya beri mereka OMEGA GUARD yang mengandungi minyak ikan sumber OMEGA 3. Omega  3 memang dah diketahui bantu melegakan selsema, asma mahupun resdung. Tapi anak2 saya tak mudah pulak nak makan omega Guard. Nasib baik la mak kretip sket.. Pepandai le msukkan omega tu dalam food diorang.. omega guard ni mmg lah bagus kalau kasik setiap hari, tapi kalau dapat seminggu 3 kali pun dah ok jugak.. (Jimat le sket anak ramai katanyer.. Errkkk)

Selain vitamin C, NUTRIFERON ialah satu lagi supplements yg saya beri kepada anak2. Ha, yang tu, mereka MEMANG GEMAR!! Instead of sorok dlm makanan supaya mereka makan, yg ni saya kena sorokkan daripada penglihatan mereka kerana mereka asyik nak makan! Ini pun, memandangkan anak ramai, saya kasik diorang seminggu 3 kali je.. Tujuan utama tingkatkan antibodi semulajadi badan. InshaAllah..

Memanglah supplements bukan jaminan memberi badan kita sihat setiap masa, tapi usaha dan ikhtiar lah kan.. Lagipun kalau sakit inshaAllah sikit2 atau kejap2 dah ok inshaAllah.. Semua orang pun nak yang terbaik utk diri dan keluarga.. :-)

So cuti sekolah ni, jaga jugaklah kesihatan anak2 yea.. Lagi2 pulak ramai yg pergi bercuti ke tempat2 yang ramai orang.. Bila bercampur2 ni tau je lah.. Lebih banyak kot virus dari kat nursery! Haha tak gitu? Mencegah lebih baik dari merawat!

Uols bercuti ke mana? *bertanya ngan nada zelesss sbb saya cuti di rumah saja* .. Tensi gak kena dok rumah je bila kita rasa badan dh sihat macam boleh nak daki gunung kinabalu! Haha ye la tuuu.. 10 anak tangga dah pancit kot!!

Apa2 pun, semoga uols bercuti dengan gembira dan jgn lupa jagi kesihatan!! :-)

Salam ceria!
Fara 0192390107

No comments:

Post a Comment

Popular Posts