Monday 12 September 2011

Berlalu Ramadhan - Syawal tiba - a Pre-Raya entry


Alhamdulillah, Raya kali tahun ni, kami sambut kat Johor, rumah mak aku. Well, mana2 pun sama, tapi honestly, tak tipu la kalau rumah family sendiri, for sure lebih exciting lagi.. feeling dia pun lain ..


Kami balik kampung hari sabtu, lepas berbuka. Alhamdulillah lancar sangat perjalanan. Kereta boleh kira ngan jari jek esp. lepas Ayer Keroh. Sampai kat rumah mak, dalam kul 1 AM … yg dah ada Cuma adik aku jek. Biasa la orang single ni, senang jek balik tak yah nk plan detail2 sgt … kan? Aku dulu masa single (cewah) .. selamba je balik kampung teruuus dari opis .. kuar opis kul 4, sampai umah terus berbuka …


Ok, persiapan raya kat kampung, yg best tuh ofkos la time menganyam ketupat.. this year mak aku sihat… dah boleh anyam ketupat, puasa pun full .. Alhamdulillah sangatttt! .. yg banyak menganyam mestilah kakak ipar aku, Kak Vivi .. dia la yg every year rajin tolong mak aku anyam ketupat.. sbbnya tiap tahun family abang aku tu beraya Johor .. raya haji baru la dorang raya Kedah plak.. 


My Hasben pun antara penyumbang utama menganyam ketupat gak .. aku maybe Cuma anyam dalam 20 bijik je  kot .. huhuhuhu … borak je lebih… ala, adik aku paling ngelat, anyak 2 bijik je kot tp makan dia plak juara .. lalalala … 


antara persiapan lain, adalah memacak tiang lampu raya di halaman, dah jugak memasang lampu raya lip lap .. hmm mcm sinonim ke lampu lip lap ngan raya kan? Padahal tak de makna apa2 pun .. maybe dulu2 org pasang lampu sbb dulu takde letrik so nak kasik terang jalan utk orang beraya waktu malam? Tapi lepas TV dah kasik byk rancangan raya, org pon tak berapa nk beraya waktu malam.. 


Petang Isnin, berbuka lah secara berjemaah .. well, dengan seorang mak, 6 orang anak, 5 orang menantu, 16 org cucu dan seorang bibik .. dapur rumah mak aku yg sebenarnye agak luas itu, sudah menjadik cramp! Tapi dlm cramp itu pun kami still duduk bersila dilantai bersama2 meng amin doa sebelum berbuka untuk hari terakhir Ramadhan tahun ni … 


hmmm  aku suka time ni .. lauk pauk sangat banyak sebab campur dengan juadah daripada jiran-jiran juga .. kemeriahan sebab main passing2 lauk.. mulut masing2 bising sbb tanya mangkuk ni, lauk dari jiran mana.. hahah sebab kami nak merasa semua orang punyer lauk .. syok lah gitu .. ok part ni aku x snap pic sbb aku sendiri sibuk makan!  Lauk feveret family aku mestilah lemak/tetel masak merah, dengan ayam masak kicap!! Peehhh kalau time x raya mmg x buat le tetel msk merah ni .. so bila makan tu mmg feel raya habiisss!


Malam raya, lepas dgr takbir raya kat surau .. (surau sebelah rumah je.. dari dapur leh dgr dorang bertakbir .. ) .. aku kumpulkan bebudak semua.. untuk nnyanyi besday.. besday Lydia was on 27th Aug, masih puasa, so tak dan nak  potong kek, so malam raya la aku potong kek utk dia .. itu saja lah.. :) .. SELAMAT HARI ULANGTAHUN ke-7 untuk LYDIA!..


Then, as usual lah, sebab cukup korum, berborak aja lah.. tapi ada gak yg pegi pekan Rengit, last minit shopping .. ada plak la yg kirim butang baju melayu la, sampin la, peniti tudung la.. benda2 kecik yg sangat perlu dipagi raya noks! Lepas tu, kecoh plak men bunga api.. bila kita main, jiran pon tumpang menonton, pastu bila turn dorang, kita pon menonton sama.. jiran sepakat mmebawa berkat katanyer! Tapi pengawasan org dewasa sgt perlu .. kejap jek kasik pun.. 


lps tu kaum2 ibu plak sibuk ler amik nombor nak iron baju.. hahahah every year gitu.. dah tau yg iron Cuma satu, tak plak bawak iron sendiri.. nak gak amik nomor,, hahah tapi itulah  kemeriahan kan? Ringan sama dijinjing berat sama dipikul.. kalau dah semua nk bwk iron sendiri, tak syok la kan? Sbbnya, aku mmg biasa duduk sembang borak masa kakak2 aku dok iron baju.. tolong teman katanyerrr!


Aku rasa malam raya tu aku tido pukul 2 kot .. :-)


OK, habis dah cerita pre-raya aku .. nanti lah aku sambung entry raya.. saja lah masukkan entry raya time2 ni .. so suasana raya menten jek sampai habis syawal nanti .. okeh?

No comments:

Post a Comment

Popular Posts