Saturday 22 March 2008

Kuah Tumpah ke Nasi

Hari ni hari ke-40 aku berpantang. Actually dari segi makanan, dah banyak yg aku x pantang ... cuma adalah certain food mak aku still larang.. aku malas nak byk soal, ikut aje sebabnya yg dilarang bukan makanan favorite pun wakaka.. asalkan aku dah boleh mkn asam pedas tuh kira cun lah.. dari segi lain2 ... bengkung lah aku still pakai ... itu aje lah kot ...


maybe ini last entry aku yg berlabelkan 'berpantang' sebab esok aku balik kapar and mcm yg u ols tau,umah aku nan ado phone line so nan ado lah update yer hadek2 .. maka mek harap jgn lah feminat2 mek keciwa yach! wakakaka! kosser!


Baby dah semakin besar ... bedung pun dah tak boleh nak guna napkin biasa .. tak cukup panjang. Aku guna kain panjang aje, lilit2 badan dia ekekeke ... susu pun dah campur botol banyak sket, as a preparation when i go to work nanti. maklum ler kat ofis bukan ada peti sejuk nak simpan susu perahan ... apo nak buek deknon ... rambut yg dicukur 20 hari lepas pon dah panjang balik ... cuma mcm ada cukur bantal sket .. takper la, kang panjang le tuh kan .. dah balik rumah nanti, barulah aku masukkan Idlan kat buaian .. aku tau ada certain parents tak suka biasakan anak masuk buaian dengan alasan tak mau anak2 jadik too dependent kat buaian, sampaikan ke mana2 pun nak ada buaian. Aku pun setuju gak pasal tu, tapi at the same time aku pun ikut gak cara orang dulu2 jaga budak2 so that budak pun rest, kita pun leh buat kerja tak la dok kelek budak aje ke sana sini, well, cara orang berbeza2 kan ...


Lydia plak, adeh, anak dara aku ni betul2 mencabar kewibawaan aku tau. Time dia baik amboi la, so sweet gitu .. tapi bila datang dia punya nakal... boleh stress aku dibuatnya. Kalau ikut hati dan perasaan aku yg sikit baran ni, cepat aje tangan aku naik ... degil dia semakin menjadik2 plak. Pandai melawan pun iye. Ada aje jawapan dia kalau aku tegur or kalau ada benda yg tak kena kat hati dia ... aku kata A, dia jawab A+, sapa lah tak geram.. semakin aku marah, semakin la dia buat sambil senyum2 degil tu. Dengan aku tak takut langsung, walaupun suara aku kuat, dia selamba jek. memang kena banyak sabar betul ngan kerena dia sekarang ni. Nasib baik la now ni mak aku ada ... dia lah salu ingatkan aku utk bersabar, dia kata,

"ko tu, jadik orang tua, kenalah banyak sabo, budak2 tengah banyak akal memang le banyak kerenahnya, ko dulu masa kecik pun sama je degil jugak"

ops.. ye ke mak? huhuhu! so bila2 aku rasa marah aje, pesan mak aku tu mmg aku ingat, cepat sket aku cool... kalau mak boleh sabar ngan aku dan anak2 lain, takkan aku tak boleh kan? mak aku kata, budak2 baya Lydia tu,cuma perlu di puji2 gitu, lembut2 gitu ... org jawa kata 'ompak' gitu. Memang pun menjadik .. masa aku marah2, terpaksa aku lembut kan suara, cakap ala2 pujuk2 gitu, so far Alhamdulillah la berkesan ... taktau lah bila dia dah kat stage seterusnya... harus aku nak kena carik formula lain pulak kan? hmmm tapi, kalau hati tengah hot, kosser jek nak pujuk2 sentiasa ... adeh dugaannn dugaann ... kadang2 aku terfikir, parents lain pun kongsi cabaran yg sama ke, atau anak dorang sumer behave sentiasa eh? Anne pernah kata dia ingat aku jenis mak2 yg soft gitu ... well, tidak sama sekali. Cuma seringkali, aku kalah dengan kedegilan anak. itu je lah.


Cakap pasal aku degil masa kecik, aku still ingat, masa darjah 4, mak aku dtg sekolah utk jumpa cikgu masa hari PIBG. Cikgu kelas aku, cikgu Mahadi tanya mak aku aku kat rumah mcm mana... dengan selamba jek mak aku kata,

"Dia ni kat rumah degil cikgu. Orang jawa kata 'ndableg'. Kalau disuruh buat apa2, sampai penatpun dia tak gerak2 jugak. daripada kerja rumah sampai lah kerja sekolah. Main aje yang tak payah disuruh"

Bedebuk! ha ambik ko! kosser tau mak aku. Terpaksa aku senyum2 sumbing tahan malu kat cikgu. Cikgu plak senyum gak, aku rasa dia tak caya kot sebab of course la kat sekolah aku tidak begitu kan .. ekekkeke!


Well itulah yg paling aku x leh lupa pasal aku degil. tapi, memang pun kat rumah aku degil dan tak suka disuruh2. tak payah lah aku cerita detail pasal kedegilan aku, sebab sekarang aku dah tak degil, err... dah tak degil dengan mak aje, now turn husband aku plak kena tahan ngan degil aku ... adeh!


Now aku tau lah mana datang degil Lydia tu ... kena muhasabah diri baru leh tau mana silap kot.
Sampai sini aje lah u ols. Doakanlah aku sentiasa bersabar dengan dugaan membesarkan anak-anak.


Insya Allah ketemu lagik di lain siaran ececehh!!

5 comments:

  1. yahoo.. sudah habis pantang.. tunggu nak habiskan pantang lagik satu ler.. ada bole tahan ker..

    ReplyDelete
  2. yuhuu!! lamanyaaa tak get in touch dgn ko.

    banyak2 sabar dgn lydia tu. nanti dia 5 tahun, 6 tahun...pandaila dia behave. mcm anak aku si Harith tu..dulu2 aku smp nangis2 tahan karenah dia..skrg dia dah ok. Alhamdulillah.

    ReplyDelete
  3. Anonymous5:44 pm

    ni dah abis pantang leh pi kot ni,hehehe

    berita GEGAR 2008 sila ke -> http://my-ramblings-la.blogspot.com/
    bertugas katanya...
    -jijo-

    ReplyDelete
  4. salam... terasa nak komen kat entry lama ko...

    1. x perlu peti sejuk nak simpan perahan susu.. cooler bag comel2 byk dipasaran... invest sikit lbh berbaloi dr beli formula milk

    2. miss cikgu mahadi so much..! hope can back to SKPK in real soon!

    ReplyDelete

Popular Posts