Friday 15 February 2008

newborn

Alahmdulillah, Isnin, 11 February bersamaan 4 Safar lepas, lahirlah seorang lagi ahli keluarga penyambung zuriat aku dan suami.


Pagi lepas subuh, aku dah rasa contraction tu datang dalam 20 mins sekali. Husband aku cepat2 kejut Lydia sebab nak hantar dia ke rumah MIL, and terus ke hospital. Tapi, bila dalam kereta, langsung tak der contraction tu ... aku dah rasa malas nak gi hospital .. aku kata maybe just minor aje .. so kitorang lepak sat umah MIL ... dalam kul 8.30 pagi tu, aku rasa sakit lagik ... yg peliknya, dia datang bila aku berjalan aje .. bila aku duduk bersandar, tak da plak rasa sakit ... husband aku ikut aku jek .. dia kata kalau aku kata pegi, dia pegi lah .. dia just ready aje ... MIL aku plak x de kat rumah sbb gi kebun ... pastu, aku decide utk gi jek hospital tuh ... but before tu, kitorang gi kebun dulu, hantar Lydia kat MIL.


Sampai Shah Alam, aku ajak laki aku breakfast roti canai dulu, sbb aku rasa tak de la kerap contraction tu datang ... masa makan ada gak rasa tapi aku makan aje ... lepas makan, aku ajak laki aku singgah beli magazine ... and bila dah parking, aku baca dulu magazine tu ... just nak buang2 masa ... sementara nak monitor kekerapan rasa sakit .. ada gak rasa mcm nak balik lagi jek, sbb sepanjang duduk dalam kereta, tak sakit pun .. urghh! tension!


Bila dah habis bosan duk kereta, aku ajak gak laki aku naik kat spital .. terus gi tkt 2 ... kat situ, as usual, wat CTG lah nak tgk betul ke ada contraction .. and mcm yg aku kata, ada, tapi sangat sikit ... like 2 kali jek in 30 mins .. so nurse suh aku ke tkt 1, jumpa doktor mcm biasa .. wat urine test mcm biasa, and wat check serviks mcm biasa ... aku dah upset sket .. meaning lom lagi la nk bersalin tuh .. hmmm..


Jumpa doktor dalam kul 11, doktor check dah bukak 3 cm. aku kata, baru 3 cm???? adeh! mmg ler lom ready tuh .. sbb masa khamis check dah 2 cm, tetiba isnin baru 3 cm??? so dalam hati aku kata mmg la balik umah semula nih .. tapi doktor kata masuk wad je terus ..tapi dia suh aku decide, nak masuk terus ke, atau nak masuk after lunch .. aku kata masuk after lunch lah .. masuk wad awal2 pun wat per kang bosan .... better lah aku gi jalan2 dulu kot le nk shopping ahakss..


So kitorang gi Plaza Shah Alam sebelah tu ... tgk2 kedai baby ... tapi x beli apa2 .. tak de mood nak memilih sbb sakit datang kejap2 plak ... aku terus ajak laki aku makan pizza hut. masa makan makin kerap plak sakit ... huhu .. pastu laki aku bleh plak makan slow motion..aku kata apsal mkn slow2 nih ..dia kata nak buang masa le .. aku tanya nak gi spital kul brp.. dia kata kul 3 lah, lps zohor .. aku kata OK jek ... pastu dalam kul 1.30 gitu, aku rasa makin kerap lak ... so aku kata jom lah gi terus ...

pukul 2, Sampai wad, aku terus le dikasik ubat berak ... dan berak le .. then dia bawak terus ke labor room sbb dah bukak 4 cm. dalam hati aku kata ah lama lagi nih..baru 4 cm..dulu masa Lydia 5 cm baru masuk labor room itu pon lama lagi nak kuar ... kat labor room, doktor yg ada bukan dr Norleen ..aku tgk dia tak mcm doktor ..ramah kemain... so aku assume dia nih Dr Mazita .. Gynea gak ... and aku betul lah ...


Dr pecahkan ketuban .. and masukkan air ... masa tuh husband aku buat administration kat bawah ... and dia nak zohor terus .. so aku sorang2 dalam labor room tapi aku tak kisah sbb aku sure lama tuh nk tunggu bukak 9 cm tu ...


tapi, lepas pecah ketuban, dalam 5 mins aku dah rasa mcm nak push aje .. aku rasa pelik plak awat cepat beno nih ... drip air pun baru berapa titis aje kata nurse .. kelam kabut gak nurse tu panggil doktor ... and aku plak kelam kabuit suh nurse panggil laki aku .. nasib baik masa tuh dia dah ada kat luar labor room, tgh tanya aku kat mana huhuhu ...masa dias ampai, aku dah nangis dah ... and bila dia datangm lagi kuat aku nangis.. dia terus comfortkan aku .. and nurse check, serviks dah bukak 7 cm ..uik laju! aku dah tak larat sangat ... mmg aku rasa aku punya jeritan tuh satu spital kot dengar jhuhuhu!!! .. aku tak kira ...


Doktor sampai aje, dia check dan dia kata dah boleh push... yes!!!!!!!!!!!!!! aku pon apa lagik... tarik nafas dalam-dalam.... and PUSHHHH sehabis mungkin .. sekali teran, lom kuar apa2... then kali kedua, aku rs mcm dah berhasil sket .. then kali ketiga, aku curik nafas, and terannnn giler2 ..berdesupppp!!! baby kuar sampai memancut2 air letuban kat nurse2 dan doktor ahaks!!!! lega!!!



fuhhh!!! letih dek non! tapi aku rasa kejap je sakit tuh. Alhamdulillah.. masa dia letak baby atas dada aku, aku happy sebab dia sihat walafiat... baby boy, 3.0 kg lahir pada pukul 2.47 PM...

kami namakan dia .. Idlansyah, semoga dia menjadi insan berguna dan adil, seperti namanya..


Amin...

15 comments:

  1. Anonymous5:53 pm

    Alhamdulillah...tahniah


    Untuk mama & papa & Baby & kakak


    Semoga bertambah bahagia dan murah rezeki


    az

    ReplyDelete
  2. Anonymous7:35 pm

    Congrats Fara

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah..tahniah..
    mcm muka ko je farah..:)

    ReplyDelete
  4. Anonymous8:22 pm

    tahniah fara.
    3 kali aje pussh... power gaklah ek.., siap air ketuban nampak lagi ek....
    maybe anak ke 2 and baby boy kot..

    -jijo-

    ReplyDelete
  5. Anonymous6:54 pm

    tahniah.. err... air ketub tuh air aper ek... serius tak tau nih..

    ReplyDelete
  6. comeinya!

    Alhamdulillah & Tahniah to mama vogue!

    ReplyDelete
  7. Anonymous9:08 am

    tahniah fara...comel sgt baby tu...


    nini

    ReplyDelete
  8. Tahniah Yang atas kehadiran baby Idlansyah yg comei tuh. Semoga semakin bahagia korang sekeluarga.

    ReplyDelete
  9. tahniah k.fara sbb selamat melahirkan baby yg sihat dan comel..

    ReplyDelete
  10. Anonymous1:29 pm

    congrats fara, on your newborn baby boy... and selamat berpantang :D

    ReplyDelete
  11. congrats beb....baby idlan comel

    ReplyDelete
  12. Anonymous3:30 pm

    cara ko citer mcm aku lak nak terberanak adehhhh


    arc

    ReplyDelete
  13. Anonymous11:52 am

    faraa...congratulations!!...aku lama gile tak check blog ko nih...macam senangg je ko beranak..hahha...

    -joehanaherdajohari-

    ReplyDelete

Popular Posts