Monday 4 February 2008

Time to Let Go

Tak tau la kenapa, aku susah betul nak lepaskan Lydia untuk dia tidur sendiri kat bilik dia. Sejak awal January lepas, husband aku dah bagi kata putus, Lydia mesti tidur sendiri, dah tak boleh tidur dengan kitorang. Satunya, sebab dia dah besar, dah tak bangun malam, dah tak mintak susu malam2 ... dah boleh bangun kejut kitorang kalau2 nak kencing ... pendek kata, dia dah ready to sleep in her own room.


Aku kata, OK, bagilah masa lagi seminggu, sebab aku nak preparekan bilik dia tu ... sebab sebelum tu bilik tu lebih kepada bilik yang dipenuhi bantal2 dan toto2 extra aje. Aku kata, sementara aku prepare bilik dia, aku nak preparekan mind aku, nak kasik Lepaskan Lydia tidur sendiri.


Lepas seminggu, lepas bilik dia pun dah clear ... husband aku pun dah letak rak utk decorate sket, kasik frame2 gambo2 Lydia ... kasik lah lampu tidur yg comel2 gitu .. untuk Lydia rasa seronok nak tidur sendiri.


Resultnya, Lydia sangat teruja nak tidur kat bilik dia ...


Result lain, aku tiba2 jadi sedih pulak .... biasa la kan, naluri mak mmg le gitu kot. huhuhu ... so first time dia tidur sendiri, aku tak boleh lelap langsung ... kejap2 aku tengok dia ... kejap2 aku suh laki aku tgk dia ... pintu bilik dia aku bukak luas ... bilik dia depan aje ngan bilik aku, tapi aku rasa jauh sangat rasanya ... aku cakap ngan laki aku, nak tidur ngan Lydia, dia tak kasik, dia kata aku kena lah kuat .. sampai bila nak mcm tu kan .. so sudahnya, malam tuh aku tak tidur ... dok ke sana ke sini ... huhuhu ..


Malam ke dua, aku baring2 dengan Lydia kat bilik dia, selamba Lydia kata ..


"Mak, Lydia kan nak tidur sendiri, mak tak payahlah tidur dengan Lydia.."


Ceh.


Tapi kadang2 .. aku ajak dia tidur ngan aku ... especially kalau hujan, sebab aku kesian plak ..padahal dia biasa aje .. tapi aku still susah nak lepaskan dia lah ... sebab aku tak leh terima kenyataan dia dah besar and dah independent ... kejap sangat masa berlalu kan?

5 comments:

  1. fara

    kang nak dapat baby baru. Pasal tuh Hamid dah suruh Lydia standby yidur sorak sorang. Kalau tak jangan King Size, Ntah apa size lagi besar la si Hamid kena beli

    ReplyDelete
  2. Anonymous9:35 am

    aku tabik anak ko volunteer nak tidur sendirik. some parents kena try macam2 tau.. termasuklah aku....

    anak aku yang 6yrs old tu, malam dia gi bilik aku. walaupun aku single and not doing any major project malam kan.. tapi aku ada 2 babies lagik nak kena layannn... huhuhu..

    ReplyDelete
  3. Anonymous12:33 pm

    Cayalah lidya..

    maknya tuh bawak2 bertenang eh..:)

    ~arena

    ReplyDelete
  4. harith still tido dgn aku. dok teringat juga nak tidurkan dia di blik asing tapi dia ni klu tido suka meraba-raba carik aku. kalau dia tersalah meraba, teraba laki aku dia sempat tolak laki aku tau pastu pusing kat aku...hahaha!
    tu la susah tu nak asingkan dia...

    ReplyDelete
  5. Anonymous7:47 pm

    bagusnya...Lydia dah pandai tidur sorang. itulah..kakak. Maknya pulak tak payah risau2 Lydia tu bijak budaknya..

    ReplyDelete

Popular Posts