Wednesday 5 March 2008

Lagi Kisah Berpantang

kejap je, dah nak sebulan rupanya aku cuti. kalau lah aku kaya, ataupun kaya sikit dari sekarang, nak aje aku mintak cuti tanpa gaji, at least sampai Idlan 6 bulan ke .. confident la sket nak letak kat nursery masa aku gi kerja ... tapi apa kan daya ...



Selera makan aku, tu dia ... terbalik plak rasanya .. orang lain, masa pregnant la selera bertambah ... aku plak masa pregnant malas beno nak makan .. tapi now ni, fuhhh rasa mcm nak makan aje ... walaupun dalam pantang, aku rajin makan biskut2 dan roti ... makan nasik pon boleh tahan banyak walaupun cuma dengan sayur air (bening) dan ikan bilis goreng. Sedap aje semua tu pada aku.



Minggu nih mak mertua aku dah bagi green lite makan pedas2 sikit2 ... apa lagikk .. zass aje aku makan .. ala, 'sikit' aje .. ahakss ... dah le petang semalam, kat TV9, dalam rancangan Keluarga @9, topik dia ialah 'Hubungan Intim Selepas bersalin' ekekke ... memang best topik tu u ols.. amat kena ngan aku la kan yg tgh berpntng ... dalam program tu, dia jemput sorang pakar sakit puan .. antara benda2 yg dibincangkan ialah, berapa lama kah sebenarnya masa 'berpantang' tu? So doktor kata, 'Berpantang' memang perlu, untuk hubungan intim .. dan masa berpantang 44 hari yg orang melayu percaya tu, actually logik sebab proses pengecutan rahim berlaku dalam masa 6 minggu ... so dalam 6 minggu tu, rahim mmg akan kembali ke keadaan yg almost sama mcm masa lom pregnant. Tapi bagi ibu2 yg menyusukan badan, pengecutan berlaku lebih cepat.



Tapi, dari segi pemakanan pulak, tak ada istilah berpantang pun ...menurut doktor tu .. actually masa proses 'pemulihan' badan wanita lepas bersalin, segala zat dan vitamin amat diperlukan .. jadi menyekat makanan tertentu akan memberi effect juga kat badan .. huhuhu.. suka aku dengar tu ..



Tapi, ada gak rancangan tuh wat temuramah ngan bidan kampung.. mmg berbeza lah kan .. bidan kampung tu kat, berpantang bukan saja dari segi hubungan intim, malahan makanan dan perbuatan juga. Alamakss ... masa aku tgk tu, mak mertua aku pon tgk gak.. ekekeke .. adeh aku dilema wakakak tapi nasib baik la MIL aku tu open minded sebab anak dia doktor kan, so dia pon dah byk tolerate gak le bab2 pantang nih ...



Pastu, mak bidan tu kata, masa pantang utk hubungan intim bukan takat 44 hari u ols! tapi 100 hari okayyy ... aku dulu masa lepas lahirkan Lydia, ikut gak 100 hari ekekeke ... kali ni tatau la kan ... cita2 mmg la kan, tpi tgk ar camner huhuhuhu ... ooppss



Pasal luka plak, luka jahitan akan pulih sepenuhnya dalam masa 7 hingga 10 hari .. so lepas dah pulih tu .. memang tak perlu la takut nak melakukan hubungan intim .. kekdahnyer hakss.. lor aku dh ter 18 SX plak ehh.. info nih.. berguna gk utk u ols2 yg akan mengalami pengalaman ini yer hadek2 ...



So, kesimpulannya, aku suka lah ngan rncangan2 berbentuk info mcm ni .. sayang kan? waktu tayangan dibuat masa kita kerja ... tak mustahil la kalau maid2 korang lebih berinfomatif daripada u ols .. sebab dorang dok depan TV masa u ols kat opis ... tapi aku rasa dorang tgk citer indo aje.. sbb byk beno citer indo kat TV siang2 hari ... ekekkee ..


Macam aku lah ... manjang dok depan TV ... start kul 12 tgh hari tu ... segala rancangan aku tgk .. antaranya, Drama melayu TV 1, pastu Keluarga@9 TV9, pastu Wanita Hari Ini TV3 (best gak topik2 dia) ..then drama simbiosis TV3, then Liontin TV3 (nih pak mertua aku punya favorite), then drama hongkong TV8, then drama melayu TV3 (xx ray kot, aku tibaai tgk aje), then drama indon lagi tv9, then Bella TV3, selang seli plak ngan Mari Bertaranum TV9 sebab lydia suka plak program tu..aku pon suka tgk ustaz tuh ekekeke ..


lepas maghrib aku dah tk tgk TV sbb aku ngantuk amat, mana tak nya, siang manjang tgk TV .. sebab, mak aku pesan, lepas bersalin tak boleh tidor siang .. (itu pun pantang gak tu, aku tatau apsal ..tapi something pasal darah putih naik kepala?? so leh buat kita pening2?, aku tak sure, tapi, yg mak aku tk kasik, aku mmg x berani nak buat ...)


So antara2 waktu tu lah aku blogging gak .. huhuhu!



Sekian kisah berpantang lagi.


Salam.

5 comments:

  1. Anonymous9:06 am

    wey dah tak sakit ker citer xx-rated nih... ekekekeke....

    but very infomativelah. hehe

    ReplyDelete
  2. huhuhuhuh fara

    aku dah salin nota dah info2 ko kasi nih hahahahahaahahha

    ReplyDelete
  3. aku geram nak cium lydia la weii

    ReplyDelete
  4. Anonymous5:39 pm

    wakakaka delin,,
    mana pengantin lelakinya???
    opsssssssss....
    kekkeek fara.. yelah.. 100 hari tu bagus apa.... huhuhu
    -ojij-

    ReplyDelete
  5. Anonymous12:12 pm

    ye ke fara tak boleh tidur siang...dah tu camne ko cope bangun malam nak bagi susu kat idlan? tak ngantuk ke?
    aku tanya ni sebagai information jek..hehe

    -joehanaherdajohari-

    ReplyDelete

Popular Posts