Friday, 4 November 2016
Pantai Sungai Lurus, Senggarang Batu Pahat.
Tuesday, 4 October 2016
Sekolah Menengah Sains Johor - back to school
Hah bawah ni pose depan ex-dorm with my ex-dormmate, Azel. Sebelah pulak pic depan dining hall..
sambil round2 tu sambil cerita2 ngan kengkawan yg sama2 dtg.. masing datang ngan anak2 haha meriah mcm rombongan cik kiah.. while geng2 mak2 melawat asrama puteri, geng bapak2 pulak melawat asrama putera...
Oleh kerana sampai tu dah kul 5 plus hujan lebat.. kami tak dapat tunggu kat tepi padang.. and tak dapat jugak nak round kat academic buildings. lagipun nak gi rumah Naniz our x-skulmet.. rumah dia dekat je ngan skolah.. and she invited us for tea time.. tapi the tea time dah jadi early dinner pulak hehe
| with Naniz |
Lepas dinner tu baru la check in kat hotel nearby. Hotel kecik je lah budget. haha kalau ikutkan mmg nk dok je rumah kakak sulong aku yg dekat Kluang tapi friends kata meh le dok otel bersama-sama.. so iols ok jek lahh.. huhu.. so satu malam hotel, satu malam lagi rumah kakak pulak ahakss..
Hotel Setia nama hotel. satu malam RM135 for family room. hotel rumah kedai tapi not bad lah sebab baru lagi.. and the room pun standard hotel, bukan cikai lah.. cuma size bilik je kecik..maybe 2 stars hotel kot.. tapi bbudak ni komplen hotel apa ni mak keciknya hahahahah.. amboi korang ni kannn... tapi pastu dorang pun OK jek la tido nyenyak jekk...
The nexy day, lepas breakfast pegi lagi sekolah.. kali ni dapat la round classrooms and dapat tgk games.. best la team otai legends memang setiap game last2 sampai ke finals and then dapat jadi champion.. woot! Otai masih berbisa!
And aku pun tak lupa mengabadikan kenangan kat depan kelas masa form 5 huhu... banyak sejarang kekdahnyer kelas ni kan.. LOL
Then tak lupa pose ngan hasben depan nama sekolah.. poyo sket laaa.. tapi nak wat camne.. ini la tempat yg menemukan kami 22 tahun lalu... walaupun tak couple masa sekolah tapi ada lah jugak bunga2 tu wakakakaka... All in alll alhamdulillah diberikan umur panjang berpeluang melawat sekolah nih... sekolah pun dah lain, dah beso.. sama la ngan aku n somi pun dah beso ehehhehe... (actually dia la yg dah beso aku sama jek mmg dari dulu pun beso.. huhu)
OK habis dah jalan2 kat sekolah... sambung pulak next entry bebila aku free dan rajin nak tulis2..
Wednesday, 21 September 2016
SAJOHA di Pengkalan Balak, Melaka.
Gerak ke Melaka pukul 11.30am lepas aku meeting kar sekolah. Singgah Kg Taboh Naning rumah mak Diana sebab nak pass Vitalea kat dia. Oleh kerana dia takde kat rumah kami tinggal kat tempat yg sesuai and whatsaap bagitau Diana
Dari Taboh Naning ke Pengkalan Balak amik masa dalam 1 jam setengah gak kot..Sampai PB kul 2.30pm, yang lain dah sampai.. oh DZ pun belum sampai.. terus la kami menuju ke makanan sbb dah lapo hihi. Asam pedas Melaka yum yumm, telo masin, kubis tumis, ayam masak kicap dan ayam goreng. Lunch tu kiterang collect duit and mintak owner chalet tolong order siap2.. sedap gak asam pedas dia.. food lain pun banyak.. Air kotak dan kuih raya (tart nenas) sponsored by Anje, jajan2 pulak sponsored by Sara, ada Maye' bawak kek, paling banyak is rambutan.. Sara bawak, Leha pun bawak. aku pulak bawak Pulasan.
Anak2 dah tak sabo nak main laut.. first time bawak Dyan mandi laut. Awal tahun aritu ada gak bawak dia kat Bagan Lalang tapi tak mandi.. kali ni kasi chance lah.. Dyan ni tak takut air laut . laju je lari menuju air.. mmg letih mengejar adehhh... (letih la sbb aku pulak busy nak mengembang posing2 bagai ngan kengkawan. haha Lydia pun sama busy menyembang ngan anak2 kawan2 aku.. dah slalu jumpa last2 dorang pun berkawan dah..) Abg Lan pun bila main air ngan kengkawan, tak dgr dah mak dia panggil.. so nasib baik ada Fahren yg lari laju tolong kejar Dyan. hihi
| suka sangat dia main swing ni... tak mau orang pegang pulak tu.. |
ada games jugak utk kiddos.. bawak ping pong dalam sudu ngan lecek bola kot.. tapi ekceli budak2 more excited to play in the water.. hahaha..
Kiterang share rent satu bilik utk solat dan mandi.. mmg tak overnite pun sbb masing nk balik kampung beraya.. Dalam kul 6.30pm gitu baru kiterang beransur.. Maye', Anje and DZ, Leha ke Selangor/KL, aku, sara, azel, Apak ke Johor sementara Acai balik rumah dia kat Masjid tanah jek hihi..
Monday, 7 July 2008
Melaka
![]() |
| Erect Engineerin |
last weekend kami ke Melaka ... kilang husband aku ada wat family day kat Sg. Linggi. First time aku ko Linggi .. aku salu imagine ni Linggi nih historical gitu, dek nama dia kan salu kuar kat buku sejarah kan ...
sabtu pagi kumpul kat rumah member dia ... aku tak perneh pun jumpa dengan member2 dia kat kilang baru dia ni .. so masa dia tanya aku nak join ke tak, aku dgn excited kata NAK! .. aku suka nak tau mcm mana lah orang2 yg bekerja ngan dia ... lagi pulak ni family day, lagi la best sbb dapat kenal ngan family dorang
Kitorang ikut jalan pantai, dari Teluk Kemang sampai lah ke Sg. Linggi ...aku ngantuk je sepanjang perjalanan sebab malam nya tak tido sangat, melayan idlan yg asyi nak susu jek ... sampai kat exit PD tu aku bangun sbb kereta berenti ... tunggu orang2 lain .. punya lama menunggu, rupanya 7 kereta lagi terlepas exit .. sabau jek la .. kemain letak ribbon segala kat ariel tuh ... still terlepas jugak ... tuggu punya tunggu, tak gak sampai2 lagi kereta lain, so 4 kereta ni pun teruskan jek perjalanan ... jumpa dorang balik dah nak masuk ke simpang Kampung Linggi ...
dalam kul 1, barulah sampai kat chalet tu ... tmpt yg kitorang pegi ni, actually private beach ... Rizahan Chalet .. so tak ramai lah orang .. best jek .. chalet plak tak la byk mana, so kitorang sumer dalam 11 families, mmg full terus chalet tu .. aku amik bilik ada aircond .. ok ler condition bilik dia ... area pun sesuai utk gathering sbb depan chalet ada kawasan lapang utk park kereta, and utk wat BBQ ... utk ke pantai plak, cuma cross the small road aje .. mmg best view kat pantai.. tak la sesak mcm telok kemang PD ... au dah kelaparan dah .. so hubby gi gerai tapau nasik n lauk ... memandangkan cuaca sangat panas, lepas makan, aku ngan anak2 tido .. tapi yg tido aku ngan idlan jek, Lydia tak tido dok main sorang ..nyanyi le, cakap sorang2 le ... hubby plak lepas lunch terus lepak ngan member2 dia ...
dalam kul 4 gitu husband aku ajak lydia gi kat tmpt dorng berkumpul tuk rebus ubi, goreng pisang, tuk makan minum petang .. semua2 tuh wat kat homestay .. sebuah rumah papan 2 bilik ... ada dapur sebijik le mcm umah kat kmpung ... lepas makan ubi rebus cicah sambal tumis, dorang beramai2 ke pantai .. aku lak masih kat bilik sbb idlan lom bangun ... dalam 5 gitu baru la aku ready2 nak ke beach ... sampai kat beach, dorang dah start main bola kat dalam air ... aku bawak tikar siap2 .. join kaum2 hawa melepak tepi pantai .. memandangkan laki aku orang baru dalam kilang, maka aku pun jadik org baru gak le di kalangan dorang .. tapi, aku rasa bangga gak aku berjaya memasukkan diri dalam group dorang ... ringan jek mulu aku menegur sorang2 ... actually kehadiran anak2 membantu gak pergaulan nih ... ada gak le topik nk bertegur sapa .. :-)
kaum2 adam lak, lepas dah letih berenang2 sambil main bola dalam laut, dorang sambung plak main bola kat pasir ... ada sekali tu, biola tuh straight kena kat pinggang aku.. adoi! sakit! pastu dorang tukar tempat main jauh sket .. Lydia plak khusyuk main ngan sand tools tuh ... then as usual, bila aku bawak idlan ke air, dia meraung tak hingat ... sabar jek lah!
lepas mandi manda ... masing2 prepare wat bakar arang tuk BBQ ... best sbb BBQ dekat depan chalet jek ... aku pun, masa idlan tido, sibuk2 gak le bersocial ngan kakak2 tu konon2 potong2 kuih ... wakkakaka kredibiliti laki kena jaga maa.. wakakaka! padahal aku potong sikit jek, cakap je lebih .. erkk.. mcm le tak biasa kannnn ... aku tetap aku maa..ke mana aku pergi, idok le aku rajin bab2 kat dapur nih ... huhuhu tak sesweiii!!!
malam, as usual, makan time! elok plak idlan tido jek daripada petang ... so aku makan dengan aman! huhuh .. ada gak sessi memberi cenderamata ... respek aku dorang ni ... planning tak sampai sebulan rasanya ... and rasanya management cuma laki aku ngan sorang lagi .. maklum le kilang kecik jek ... yg lain semua non exec.. tapi best giler dorang nih .. lawak2 belaka .. :-)
aku tak la stay lama .. dlm kul 10 aku dah masuk bilik .. terus tido! aku sedar2, kul 12 .. baru teringat pintu lom kunci .. tapi, bila aku intai, dorang tuh sumer masih borak2 lagik kat depan bilik ... so aku sambung tido balik ... kul 1 lebih baru le aku dgr husband aku masuk bilik .. puas la tuh gamaknyer borak huhuhu ..
pagi2 ke homestay, konon2 tolong2 prepare bfast .. ekekek .. then hamid sambung ke pantai ... aku stay jek dalam bilik ... amboi sakan enjoy laki aku tu aku kasik can jek ... lydia takmo ke pantai bila dia tgk air pasang ... kena la aku layan dia dalam bilik jek ...
kul 12 gitu baru kemas2 nak balik ... lepas amik group photo aku pun balik .. :-) aku kata kat laki aku, aku suka lah member2 kilang dia ... leh la ngam walaupun umur jauh beza .. ada yg pangkat pakcik makcik tapi ok jek borak .. lagi plak ramai jawa so layannn jek lah ekekeke!
Kitorang tak terus balik, tapi round2 bandar Melaka ... pekena asam pedas melaka dulu .. then shopping lite2 (tapi lebih 100 gak le total damage) ... pastu gerak balik .. aku drive kejap kasik can laki aku lelap sbb keletihan mandi laut ... sampai kat shah alam, kitorang stop, pekena roti nan cheese kat khulafa sek 7 ...
sekian ..
Sunday, 22 June 2008
Camping @ Balok, Kuantan - Part 2
aku sampai rumah kul 7.45pm tadi ... Alhamdulillah...
Aku update je lah terus pasal Gegar Balok 2008 sepanjang penyertaan aku kat sana ... kang kalau dah start kerja, tak de nya aku ada masa nak update panjang2 ...
OK, before check in tu, Wan dan Limah dah awal2 warning pasal Fantasia Beach Resort ni ... aku plak memang le blur ... tapi sebab malas nak round2 carik acco lain, and aku pun tak prepare nak menginap kat khemah .. maka aku check in gak le kat resort tu.
Hehehe ... seram giler masa mula2 masuk ke perkarangan resort .. macam rumah tinggal aje gayanya ... dah le dah nak masuk maghrib ... aku dah rasa mcm nak cancel and join dorang stay kat khemah jek tapi mengenangkan kat camp site time tu tak de air and aku ada anak2 kecik maka aku pegi jugak kat reception desk ... huhuhu ...
aku dpt le bilik deluxe .. receptionist tuh kata, satu je blok yg ada air, and ada satu je bilik yg ada queen bed ... malas nak byk songeh, amik je la ... tu dia, seram gak ler nak memanjat tangga utk naik bilik .. ekeke ... tapi, bilik dia tak de la teruk sangat-sangat ... kemas le, and aku bayangkan masa mula2 siap dulu, cun la kot resort tuh .. design and concept memang menarik, cuma maintenance sangat teruk! kayu2 hampir reput, tak pernah dicat semula kot sejak beroperasi huhuhu ... tatau la brp umur resort tuh ... (sure lebih drp. 10 tahun kot, tapi masa aku study sana dulu tak perasan pun ada resort2 ni kat Balok)
dalam bilik, bersih le ... tapi dah banyak yg kurang .. ada label mini fridge tapi tak de pun fridge nya ... ekeke ... ada bekas tisu, tak de pun tisu nya ... kettle pun tak ada .. so husband aku mintak le kat front desk (phone tak de so kenalah berjalan ke depan) ... then dia balik, bawak balik kettle, dia pesan kat aku kettle tu dah tak auto.. aku kena offkan once mendidih ... huhu.. masa hamid ngan Lydia mandi kat swimming pool (tu je la attraction dia kot, budak2 suka le), aku pun nak masak le air ... mencarik plug punya la susah, tersorok gitu .. bila aku on je plug, tuh dia ... habis semua yg lain off. adeh power trip terus! ... aku pangge hamid naik .. lydia kat pool seb baik ada Limah tolong tgk kan Lydia .. tengkiu Limah!( huhu Limah terpaksa dengar lydia nyanyi lagu itik wakakakkaa) .. masa hamid bukak almari tuk tgk power box tu.. kujat aku ... tu dia wayar berselirat ... ekekeke ... serammmm!!! nasib baik OK balik sumer power on je balik ... rupanya kettle tu rsak .. siap ada tulisan 'rosak' kat belakang kettle tu ...hampeh! dah rosak pun kasik lagi kat guest?? huh! gi pulang and ganti kettle lain .. ada le plak ... cet!
OK dah habis dah rungutan pasal resort ekekeke ... hopefully dorang improve le .. kesian gak, aku rasa owner dia malay tuh ... hmmm ... mintak2 dorang wat something lah kat resort tu .. tak pun kasik je Angah runs the resort, sbb dia ada gak kata dia rasa mcm nk je manage resort tuh kasik baikpulih huhuh ... caiyork angah!
Dah lepas mangrib, baru ler aku join BBQ ... as usual, aku tak menolong pun .. tau makan aje ... datang lenggang kangkung ... ermm sorry eh u ols! Ila ngan hubby dah sampai dah ... and mcm biasa, husband Ila sangat setia membawa video cam merakam detik2 malam BBQ LB adalah chef malam tu kot.. tak berenti dia jaga bara api .. huhuhu ... Angah ngan Wan pun rajin ... Arc dengan Alangz mmg sedia umum le kan, kat mana2 event pun, dorang nih ligat jek tangan tuh wat kerja2 pembersihan ... dua2 ni menantu kesayangan mertua ni gamaknyer :-)
Bila masing2 dah kenyang ... masing2 berkeliaran .. yang bujang2 aku tgk ke arah pantai, yg dara2 pun sama ... berkumpul kat pantai ... pastu, yg bapak2 budak, berkumpul kat bawah pondok tak jauh dari khemah ... pastu, yang mak budak2 dan yg ala2 dah berlaki tuh, dok le depan khemah berbincang kisah2 hal ehwal semasa ... cuma, Deo aje yg terus masuk dalam khemah ... kurang sihat katanya ...
Suasana malam mmg meriah habis! dengan anak2 LB+LA berlarian2 dengan anak2 Kong ... seronok aku tengok ... bila dah malam sikit, budak2 dah tidoq, tapi mata aku plak segar bugar ... sambung le sembang2 ... dah lama tak merasa melepak malam2 gitu ... best! kalau ikut mmg rasa nak terus jek melepak kat camp site sampai ngantuk .. tapi, bila ada anak2 kecik ni, nak pulak Idlan tuh considered baby, aku rasa mcm tak elok lak nak kasik dia berembun tengah2 malam gitu .. so, dalam kul 11.30 gitu aku gerak le balik resort... so tatau le sampai kul brp plak dorang sembang ...(jeles!)
Pagi tadi, awal aku bangun .. tapi, Lydia plak nak terus mandi kat pool ... Idlan plak lena sangat tidonya, kesian gitu nak kejut ... so gitu gini ..kul 10 baru aku join dorang kat camp site ... pekena nasik lemak ... then, kumpul amik gambo dengan baju merah yg meriah tuh .. aku ada gak rasa guilty sebab datang lewat sampai kan ada yang dah letih nunggu nak amik gambo pakai baju Gegar ... again, aku mintak maaf ye u ols :-) ...
Then, aku, angah, delinn dengan Limah gi mandi kat pool resort plak ... sementara nak tunggu check out ... aku bukan mandi pun, rendam2 aje dalam air ... sambil layan Lydia ... pastu, Kak Ida wife Kong pun join berendam sama .. :-)
Sekali lagi, aku check out lambat sebab tunggu idlan bangun.. itupun tak bangun aku angkat jek sbb dah lewat sangat ...aku ralat betul, sebab tak dapat kumpul sama2 kat camp site masa nak balik tuh ... huhu ... sedih betul..tapi hopefully diorang faham yang aku bukan sengaja nak lewat2 mcm tu .. next time, aku takmo lah dok hotel .. next time, aku nak join tido khemah ..cuma, hopefully, adalah next time tu, utk aku tebus kembali kekesalan aku, cewah mcm ayat karangan Jijo jek .. oopsss!!!
kul 1 gitu semua bergerak meninggalkan tapak perkhemahan ... satu demi satu kereta aku perhatikan meninggalkan tmpt tu .. leh sebab aku last, aku tunggu jek lah sampai kereta LB kuar, baru le aku follow .. tatau apsal .. aku jadik sebak gitu .. huhuhu .. well.. emo le plak kann .. maybe sebab aku tak betul2 kasik full participation, tuh yg aku kesal tuh ... hmmm ...
Kitorang singgah kat kedai mamak, utk lunch bersama2 before masing2 membawa haluan sendiri .. OB, adik dia ngan Chombi dah balik terus sebab nak ke Genting .. Afzal pun terus balik rasanya dengan boboy yg dikatakan funny (aku lom nampak mana datang funny dia) dan sorang lagi kawan dia ... yg lain lepak makan dulu ...
Lepas tu, baru le betul2 salam perpisahan ... huhuhu ... meriah gitu kedai mamak tuh ngan suaran kitorang bersalam-salaman ... ekekeke! So, kat situlah tamatnya event Gegar Balok 2008 ... satu lagi kenangan dengan geng2 Tag Joe yg semakin hari semakin dekat dan rapat dengan adanya event2 mcm ni .. :-) Love u ols! Cuma, aku ralat lagi sebab aku tak betul2 berkenalan dengan semua org yg join Gegar kali ni ... hopefully, adalah lagi camping next time ... ok? sebab aku dah rasa syok plak nak camping ... aku ni, seumur hidup baru 3 kali camping ... ekekeke ... semua tu pun camping terpaksa ...
first time, camping kat Pantai Sepat, Kuantan .. utk. English Class Camp.
second time, kat Pantai Balok, Kuantan untuk Kelas Agama (eh, itu bukan camping pun.. picnic ke kot)
3rd time, kat Pantai bagan Lalang, utk Camping persatuan Silat Cekak Uztaz hanafi ...
Hari ini, camping ke-4, tapi bukan 100% sbb duduk resort ...
ekekeke tu le sejarah camping aku ...
gambo2 lain, lain kali lah .. sebab leceh dan lambat nak upload ler ... tunggu lah update orang lain plak ...
Camping @ Balok, Kuantan
Masa delinn, angah dengan arc gi beli sata, aku pn join gi main air laut .. as usual, aku x mandi .. sonok aku tgk si Limah mandi manda dengan OB ngan cL. Terima kasih to Alangz yg baik hati jadik babysitter idlan masa aku kat laut ekekeke ... tapi pastu aku bawak gak idlan gi mandi laut .. lydia menjerit2 nanges tak kasik adik dia dibawak ke laut .. huhuhu .. dia punya takut dengan laut dari dulu lm hilang2 lagi ... now dah ok sket tapi still tak nak lepas tangan bapak dia ... huhuhu
Dah kul 6 30 baru le check in kat fantasia resort (not recommended) ... sambung later ...
Monday, 10 April 2006
Di bawah Bayu Sabah Part 3 (Final)
Mega Senja Kinarut
Hari ke 3, pukul 7 pagi kami sudah keluar mencari breakfast. Oleh kerana pukul 10 pagi kami harus memulangkan kereta yang kami sewa untuk 24 jam, maka kami tak mahu melepaskan peluang menggunakan masa yang terhad untuk sekali lagi mengelilingi Kota Kinabalu. Gila betul, pagi2 lagi dah buat tawaf. Tapi, disebabkan hari tu hari bekerja (Isnin) so tak la sunyi sangat walaupun pagi ... Kesibukan KK terasa walaupun taklah se'meriah' KL atau bandar2 di sekitar Lembah Klang. Tak banyak traffic lights, yang banyak cuma roundabout aje..simpang 3 pun nak dikasik roundabout jugak. ... Jalan taklah jem, cuma agak slow moving jugak especially kat sekitar kawasan pejabat-pejabat kerajaan.
(pekena roti canai dulu!! .. )
Tak ada plan pun nak ke mana. So breakfast kat kedai mamak aje, lepas tuh ke pusat menjual ikan kering udang kering tu semua, belilah jugak .. banyaknya udang kering aku beli, husband kata weekend aku kena buat mee bandung lah sebab dah byk sgt udang kering tu...
Lepas pulangkan kereta, kami dah tak tau pulak nak ke mana.. so aku cakap kat husband, kita nih dah pusing habis town, dah pusing habis gunung ganang, satu jek belum pusing, pantai. Macam tak complete lah percutian tanpa pantai kan? Lagi pulak pantai2 kat Sabah ni air nya biru kehijauan betul ... cantik! So, bila aku dah cakap macam tu, teruslah kami decide untuk check out dari promenade.. nak cari hotel tepi pantai pulak...dapat berehat satu malam kat tepi pantai pun oraitlah ...
(pak, Jom alan..)

(sementara tunggu bapak kat kaunter chek out)
Masa husband tanya, pantai mana nak lepak? aku memang dah ada jawapan dah ... laju jer aku kata .. kat Kinarut, jalan nak ke Papar.. Seaside Travel Inn ... hehehehe .. of course, aku tahu ni pun dari Alangz lah.
Plan asal nak ke sana dengan train. Sajalah nak naik satu-satunya train kat Pulau Borneo tu. Train tu ada 1 trip aje, train bertolak dari station KK awal pagi, singgah di Beufort, Papar dan berakhir kat Tenom .. kami memang plan nak ke Tenom sebab situ pun salah satu tourist attraction jugak ... Tapi, plan tak menjadi lah sebab malas pulak nak naik train dengan beg2 segala .. leceh lah! Last2 kami panggil teksi sia bah ...
Ramah tamah sungguh teksi driver tuh. Apa lagi bila dia tahu kami nih 1st time ke KK .. habis segala asal usul kejadian diceritakan. Seronok jugak, ala2 tourist guide gitu .. then dia tanya kenapa nak stay kat Seaside, kenapa tak ke Beringgis Resort aje? aku katalah Beringgis tuh lebih dekat ke? dia kata lebih jauh, tapi besar dan cantik resort nya .. aku kata pantainya tak sama ke? dia kata sama pantai .. so aku stick kat our original plan lah.
Tapi, Bila sampai kat pintu depan hotel tu, berbelah bagi jugak hati aku. Aku siap tanya husband, betul ke nak stay sini? hehehe .. sebabnya hotel tuh front page dia tak begitu best lah .. nampak biasa sangat. Nampak macam rumah orang aje. Taxi driver tuh plak dok kata, kau tengok dulu bah, kalau kau suka, kau stay kalau nda suka, pindah saja kau bah dari sini, aku tunggu sini dulu. Laaaa... sabar je aku ... Berat betul kaki aku nak melangkah ke reception area tu.
Bila aku jejak aje kat reception area, hilang terus rasa berbelah bagi aku tu tadi. Bulat terus hati aku, terus aku buat keputusan .... YEP! Definitely we'll stay here! gitu kata hati aku. Nak tau kenapa? sebabnya, daripada reception area tu, staright aku nampak kehijauan pantai di belakang resort (tak jauh dari reception) ..pandai dorang menambat hati pengunjung ... aku nampak kebiruan air dalam swimming pool jugak .. husband aku pun senyum tengok aku .. maknanya dalam mulut tak berkata... dia dan aku sama2 bersetuju untuk bermalam di Inn ni.

(anjung belakang bilik)
Memang seronok kalau bercuti waktu off peak. Tak payah risau tak ada bilik. Walaupun Seaside Travell Inn ni kecil, dan biliknya terhad, tapi aku tau ramai tourist stay kat sini. Tourist dari luar lebih ramai dari local tourist. Kami memilih satu-satunya bilik yang betul2 mengadap pantai (tak sampai semeter dari gigi air, seram gak aku bila teringat Tsunami..hehehe) Untuk harga rm88, memang berbaloi!!!!! Bilik tu pulak bersambung dengan restoran, so memang bestlah! Kalau tengok luaran sahaja mmg tak begitu bersemangat, tapi, aku confident mesti ada something kat sini yang buatkan orang suka datang sini ... and telahan aku memang tepat!

(style rumah kampung aje, tapi besar! best!)
Bila lepas chek in, husband tanya, nak ke mana2 tak? aku laju je jawab tak nak. Aku tanya dia, boleh tak kalau full day ni kita betul2 lepak sampai besok chek out, tak payah ke mana2 dah lagi? dia kata actually dia pun having the same idea and about to ask me pasal tu. Wah asyik tersama jek fikiran kami nih ... ahem ahemmm gitu. So lepas lunch kat sebelah pintu aje, kami lepak2 aje lah dalam bilik sementara menunggu petang, nak jalan2 tepi pantai dan tunggu sunset. Siapa kata cuti dengan anak tak romantik? salah tuh! Romantik plus Bahagia beb!
Kat seaside nih mmg nyaman, rasa terpisah dengan dunia luar sebab senyap aje .. tapi, jangan pulak ingat senyap ni membosankan .. kalau nak beraktiviti2 .. semua diorang leh aturkan .. nak tunggang kuda tepi pantai pun ada kat sebelah seaside ni .. nak ke pulau2 berhampiran pun boleh .. cakap aje lah ... tapi, kali mmg tak berniat nak beraktiviti sebab memang tujuan utama ke pantai sebab nak rest!
Dah agak petang jugak barulah kami turun jejak kaki ke pantai. Lari-lari, ketawa-ketawa, posing2 ... seronok betul sebab tak ramai orang .. ada lah mat saleh tengah tunggu sunset jugak .. jangan mare beb, kami nih dah style kalau ke mana2 mmg bwk aje tripod. senang nak pose satu family tak payah nak suh orang lain snap. Esp. kat pantai2 mcm ni, tak ramai orang mmg bebas lah bawak tripod tuh. Tak la segan sangat heheheh ...
Lebih kurang pukul 6.15 pm, tibalah waktu untuk matahari membenamkan wajahnya. Maka terhasil suatu pemandangan yang sangat memukau pandangan. Sangat-sangat indah pemandangan masa sunset. Kat pantai beratur tourist mengambil gambar. kami pun tak melepaskan peluang .. aku apa lagi, terus setting tripod, aku suruh husband dengan Lydia berjalan di hadapan sebab aku nak shoot gambo kiotrang sedang berjalan membelakangi kamera hehehehe ... terpengaruh TV betul aku nih ..

(banyak gambar lain slow nk upload, kalau nk tgk, korang clicklah kat flickr kat sebelah kanan ni)
Malam tuh pulak banyak kali blackout. Tapi best! bila blackout, kami lepak luar .. bila malam, air pantai tuh surut jauuuhhh sangat sampai ke pulau sana tuh yg dalam gambar atas tuh nampak kecik tu ... so ramai jugak aku tgk orang situ carik ketam malam2 tuh ... kami plak candle lite dinner aje lah kat restoran tuh ..mamat yang amik order tuh tegur kitorang,
"Dari KL ye"
"ye"
"Ada orang rekomen ker datang sini"
"Ada"
"Siapa"
"member"
"Bila dia datang?"
"Last month"
"yang perempuan tu ke?"
"Bukan, lelaki"
"oo..bujang ye?"
"Agaknya..." (hahahahhahah )
"Memang ada lelaki bujang datang sini dari KL, dengan kawan dia"
"Ye la tuh kot"
haaaa.... agaknya tak ramai yg dari KL sampaikan dia ingat semuanya .. so alangz, datang ngan kawan ke? ahem ahemm... hahahaha!!
Pagi besoknya, lepas breakfast cepat2 kitorang menerkam swimming pool yang comel tuh ... tak der orang lain kami jek, mmg puas! Lepas tuh packing2 semua, bila turun nak check out, teksi dah ready dah ... teksi lain, tapi ramah nya sama jek ngan teksi semalam ... :-) Masa lalu kat depan pintu restoran, waiter malam tadi tuh wish good bye segala ..
Dan berlalulah kami meninggalkan Kinarut menuju ke Airport ... sementara menunggu flight, aku nak la call kakak aku confirm amik aku ke tak ... tetiba,
"Abang ..... nampak handphone saya tak?"
Dia call number aku ... sah! memang tertinggal kat bilik! uwaaaaaa!!!! .... takkan nak ke sana ambik? jauh tu, mahal plak tambang teksi .. takkan nak naik bas mini (van) hehehehe ... so aku pasrah aje lah .. biarlah hp aku jadik bukti aku kat situ (aduhhhh!!)
All in all, aku memang sangat enjoy holiday kat Sabah. Semua best! walaupun tak semua tourist attraction dia aku visit, tapi aku puas hatilah .. byk jugak aku pergi, dan rehat pun secukupnya!
taMat sudah bah!
* Semalam, orang Kinarut called hp husband, mintak address dia kata nanti dia pos kan hp aku yg tertinggal tuh .. :-) mudah mudahan betul lah ...
Thursday, 6 April 2006
Di Bawah Bayu Sabah - Part II
Seputih Kabus, Senyaman udara Kundasang
Perjalanan kami akhirnya menemui simpang tiga. Simpang yang menghubungkan 3 jalan. Jalan ke Kota Belud (yang aku lalui), ke kiri Jalan ke Ranau dan ke kanan jalan ke Tuaran/Tamparuli/Kota Kinabalu. Seperti yang dirancang, kami menuju ke Ranau. Rupanya daripada ke Kota Belud untuk sampai ke Simpang tiga ini sahaja jaraknya lebih kurang 40km, dan daripada Simpang ini ke Pekan Ranau jaraknya juga dalam 30 KM. Aku tengok husband relax aje, aku as usual gabra semacam. Memang penat bila memikirkan tentang apa nak jadi kalau minyak habis sebelum sempat kami berjumpa dengan petrol station
Tetapi, perjalanan di sini agak menenangkan kerana sudah banyak bas-bas tourist dan kenderaan-kenderaan lain lalu lalang kerana ini lah jalan utama yang menghubungkan KK dengan Gunung Kinabalu. Barulah aku boleh tersenyum. Sekurang-kurangnya adalah orang nak mintak tolong kalau terjadi apa2 hehehe! ... Lori-lori besar pun boleh tahan juga lajunya mungkin sudah biasa dengan jalan yang bergunung-ganang di sini. Cuaca di luar semakin sejuk kerana waktu itu sudah menunjukkan pukul 2.30pm waktu sana. Aku off kan aje aircond untuk menjimatkan minyak.
Dalam pada kami berjalan menuju ke Ranau, rupanya kami sudah melepasi jalan masuk untuk ke Taman Kinabalu, salah satu tempat tujuan kami hari itu. Kami tidak berpatah balik kerana lebih penting untuk kami settlekan dulu hal minyak kereta ni. Jadi, kami meneruskan perjalanan ke Pekan Ranau kerana sudah pasti di situ sahaja terdapat pam minyak.
Tiba-tiba mata aku terpukau dengan pendangan sebuah penempatan yang sangat indah dan nyaman. KElihatannya seperti sebuah pekan kecil. Di lereng-lereng gunung tersergam rumah-rumah penduduk sehingga ada rumah yang dilitupi awan. Sungguh mengasyikkan! aku menyangka inilah Pekan Ranau dan hati mula tersenyum. Namun aku silap! rupanya itu adalah Pekan Kundasang ... Ada papan tanda iklan hotel2 untuk diduduki dengan harga yang agak murah, rasanya untuk mereka yang datang ke Sabah khas untuk mendaki Gunung Kinabalu ... Ada hotel, tapi tidak petrol station .. hmmm .. hampanya aku ... jadi kami tidak berhenti di situ .. kami tetap mahu ke Ranau .. Aku berkata pada suami, nanti on the way nak balik ke KK, kita mesti stop kat sini untuk menghirup udara nyaman Kundasang.

(Saujana pandangan di Kundasang)
Kami sampai juga akhirnya ke Pekan Ranau ... Selama ini aku bayangkan Ranau ni macam pekan biasa, manalah aku tahu Ranau ni pekan atas gunung .. samalah dengan Kundasang pun, aku ingatkan kat level2 bawah aje macam bandar pekan biasa. Kalaulah aku tahu nak ke Ranau tu kena mendaki sure aku berfikir tiga belas kali nak ke sana. Aku kan ke gayat .. hahahah!
Dari jauh aku dah nampak Lambang petrol station minyak tempatan. Fuhhhh!!! tak dapat aku jelaskan kegembiraan aku pada masa itu. Semua rasa burung2 terbang dalam perut hilang serta merta, diganti dengan rasa nak membuang pulak .. hahaha !! so kat situ aku settle sket lah ... tukar diapers Lydia semua .. dia pun dah kepenatan duduk dalam kereta, bila kereta stop aje, cepat2 dia ajak keluar jalan ... sementara kereta diisi minyak, aku melayan Lydia berjalan ke sana sini ... Pekan Ranau agak padat jika dibandingkan dengan pekan Kundasang. Rumah-rumahnya pun modern-modern ... Oleh kerana jam dah pukul 3, kami bergegas naik ke kereta semua, meneruskan perjalanan ke hadapan sedikit, ke Poring Hot Spring yang terletak lebih kurang 5 KM daripada Pekan Ranau.

Poring Hot Spring memang terkenal kerana kolam air panasnya, dan sampai di sana, ramai betul orang sedang mandi manda dengan air panas. Kami pulak bukan dalam mood nak mandi .. so usha orang mandi aje hahaha ... sampai sahaja, kami disambut oleh sebiji jambatan gantung. Tak panjang, dalam 100 m aje kot. Tapi Ya Allah!! kenapalahhh mesti kolamnya letak di sebeleh sana!! patut ke aku pergi ni!! Di bawah jambatan tersebut pula adalah air terjun yang airnya mengalir sangat deras ... menderu-deru bunyi air tuh.
Cuma yang tak bestnya, air panas dalam pool yang disediakan tuh kotor .. kelam2 aje warnanya ... tak der pun orang mandi kat situ, semua pakat tadah air dari paip, masuk dalam baldi dan jirus badan.. dalam tu jugak ada hotel, yang siap dengan swimming pool sekali .. aku tak sure pool hotel tuh air panas ker air sejuk ... tak der la pulak aku merasa.
Setelah puas usha2 dan Lydia berlarian .. kami pun beransur meninggalkan Poring Hot Spring ..untuk menuju ke Kinabalu Park di kaki gunung Kinabalu yang kami sudah lewati tadi. Bermakna kami akan melalui lagi PEkan Ranau dan KUndasang.
(Berhenti tepi jalan amik gambo, gayat semacam sebab tinggi. Lydia siap dah tangkap lentok)
Seputih Kabus, Sedingin Hembusan Bayu Kinabalu
Memang confident rasanya kalau kereta cukup supply minyak heheheh ... tak berhenti mulut aku berborak2 .. sampaikan hubby tau aku dah tak berapa risau macam tadi sebab tadi aku diam sangat ...
Sampai kat Kinabalu Park dah pukul 5 kot. Kinabalu Park ni kat kaki gunung kinabalu (kaki pun dah tinggi giler) Lepak lama kat situ sebab Best sangat udara nya sejuk!! Kat situ ada tugu Warisan Dunia, ada macam pusat pameran, ada trail2 untuk orang berjalan2 dalam hutan tuh...ada gak accomodation .. ramai gak ptg tuh yang dtg sbb nak mendaki keesokan harinya. Tapi, kalau datang tgh hari agaknya lebih cun sebab tak der banyak kabus macam masa kitorang sampai tu .. dalam setengah jam kitorang lepak, kawasan tuh jadi putih jek ... seram pulak aku .. for sure tak nampak jalan ni, mcm mana pulak nak balik? aduhhss!!! risau lagi!!!



Dalam pukul 5.30 tuh kami decide untuk balik semula ke KK. Sebab dah petang sangat .. Memang tebal betul kabus, lampu kereta plak ala2 hidup segan mati tak mahu..sabo jek la ... tapi takmo la memaki2 dalam keta, sat lagik rosak terus tak ke lagi haru?? hahaha !!
Perjalanan balik ok sikitlah sebab tak la rasa misteri sangat .. Kami melalui jambatan Tamparuli yang glemer tu. Sempat jugaklah aku termenyanyi lagu Jambatan Tamparuli tuh. :-)
Sampai kat KK dah pukul 7.30, malam tuh makan kat Putatan, Siti belanja kat Jati Tomyam, sedaaapppp!!!
oklah sambung nanti
Wednesday, 5 April 2006
Di bawah Bayu Sabah

Alhamdulillah, Perjalanan ke Kota Kinabalu menaiki pesawat Air Asia sangat smooth. Cakap-cakap orang tentang keadaan penerbangan dengan Air Asia nampaknyatidak aku alami. Adalah sana sini sikit2 kekurangan, tapi itu biasalah, dah nama pun tambang rendah kan ... Asalkan masa kat awan biru tu semuanya smooth,dah cun sangatlah tu. Kebetulan, sebelah aku tu diduduki oleh bekas penyanyi kumpulan rock Mega, Rahmad (Takdir Dan Waktu). Tapi tidak le sampai aku nak mintak dia sign autograph. Tapi geram jugak aku, ada ke dia panggil aku kakak? ishhh .. dia jadik penyanyi pon aku masih sekolah lagik .. hampesss ... tak ngaku tua plak (aku dan dia) hahaha! Selain dia, ada sorang lagi, Shamrin bekas penyanyi Fotograph yang pernah glemer dgn lagu Di Alam Fana Cinta tu.
Kota Kinabalu menyambut kami dengan gerimis-gerimis kecil. Lepas touch down, tiba-tiba jek cabin crew tuh wat announcement,
"Maaf, kami terpaksa menahan semua penumpang aircraft ini selama dua jam kerana ada masalah di luar."
Pemumpang semua dah mengeluh dah .. 2 jam atas kapal? nak buat apa? dengan sempit tuh semua .. dengan anak aku dah tak menyempat2 nak jalan keluar .. dok Jom Jom alan manjang ... aduh!! ... lepas semua dah mengeluh tu barulah mamat tuh kata..
"April fool!!!!" HAMPASSSS giler!!!! Sempat pulak pramugara Air Asia megusik penumpang engan lawak April Foolnya.
Selesai saja proses imegresen tu semua, kami bergegas mengambil teksi dan menuju ke hotel penginapanyang aku baru je booking tak sampai sehari dari tarikh kami nak check in tu. Pertama kali ke KK, kami sememangnya tidak ada sebarang cluetentang Sabah secara amnya mahupun KK secara khasnya. Malah, bila mendengar majoriti pandangan orang yang berpandangan Sabah tidak begitu banyak perkara yang 'worth' untuk dilawati, rasa keterujaan aku seakan-akan kelam gitu. Pernah sebenarnya terlintas untuk membatalkan sahaja plan mahu ke negeri di bawah bayu ini. Terima kasih kepada Alangz, yang sedikit sebanyak mengembalikan minat hendak meneruskan niat kami. Melalui catatan di blog beliau, aku jadi seronok hendakkalau tidak banyak, sdikit merasai keseronokan berada di Pulau Borneo itu.
Setelah mengambil kira banyak faktor, kami memilih untuk menginap di Promenade. Hotel yang terletak dalam bandar KK memudahkan urusan kami untuk melawat sekitar kawasan bandar. Oleh kerana waktu ketibaan kami di hotel sudah pun pukul 3 petang, jadi kami tidak ke mana-mana ditambah dengan keadaan hujan renyai renyai petang itu. Lagipun, pukul 3 petang di sana sudah seperti pukul 4 petang di sebelah sini (semenanjung). Petang itu kami habiskan masa di hotel sahaja. Puas aku berendam dalam bath tub tu. Betul2 macam dalam TV tu, yang penuh buih sampai tinggal nampak kepala, lepas tu dengan air minuman di sebelah, dengan buku cerita di tangan. Fuh! Memang syok! Rasa terbang semua beban2 tekanan harian masa bekerja (stress perjalanan pergi dan balik kerja sebenarnya) ...Aku biarkan suami melayan Lydia .. sementara aku berlama-lama dalam tub itu.
Malamnya, kami mengisi perut dengan makanan di gerai yang terletak betul2 di hadapan hotel, yang juga berhadapan pantai .. Gerai itu juga dikenali sebagai Anjung Senja Night Stalls. Selesai makan, bilik kami dikunjungi oleh rakan sekolej aku, Siti yang sudah hampir 10 tahun tidak bertemu. Seronok betul aku,banyak betul cerita nak diceritakan .. Kami tidak dapat berbual lama kerana memikirkan mata anak-anak kami dan mata suami-suami kami yang tidak dapat dibuka hatta disengkang dengan batang mancis sekalipun. Jadi, Siti berjanji untuk datang lagi keesokan malam untuk membawa kami makan dan ke rumahnya. Aku tidak menolak kerana aku sendiri rasa banyak lagi cerita yang belum kami bualkan. Kalau tidak kerana dia sedang berbadan dua, harus aku tidur terus di rumahnyadan bergebang sampai ke pagi dengan dia. :-)
Keesokan pagi, aku dan suami terlewat bangun. Kami sebenarnya masih mengikut waktu KL. Kami sangkakan pukul 6 masih gelap, rupanya bila menyelak langsir,keadaan di luar sudah cerah, matahari sudah betul2 menampakkan sinarnya. Kami bingkas bangun dan bersiap-siap untuk memulakan aktiviti kami. Aktiviti apa,kami sendiri sebenanya tidak ada perancangan yang jitu di dalam kepala. Aku ada berkira-kira untuk berjalan kaki sahaja di sekitar bandar KK .. tetapi tidak dipersetujuioleh suami. Dengan adanya Lydia, bejalan kaki bukanlah satu idea yang bernas katanya. Ditambahlagi dengan niat dan cita-cita aku yang meluap2 untuk membeli belah di Pasar Filipina, sudah tentu 'hasil borongan' kami nanti tidak larat dibawa ke sana ke sini dengan berjalan kaki.
Akhirnya, suami mengambil keputusan untuk menyewa sebiji kereta. WIRA manual menjadi milik kami Ahad itu. Dengan berpandukan peta yang dibekalkan olehpemilik kereta sewa, kami berjalan mengelilingi bandar KK. Memandangkan hari itu hari Ahad, maka banyak tempat2 sebagai tarikan untuk orang luar seperti kami. Kami ke Gaya Street di mana di situ diadakan Sunday Market Street Fair. Satu kesukaran berkereta adalah untuk mencari parking. Sudahnya, kamihanya melihat lihat sahaja kawasan Fair tersebut. Gaya Street fair menjual pelbagai cenderahati dan krftangan yang intimewa dan unik hasil tangan orangSabah. Aku tidak membawa pulang apa-apa pun dari situ.
Dari situ, kami ke Filipina Market. Aku memilih untuk ke Filipina Market pada waktu pagi kerana tidak mahu bersesak sesak dan berpanas kerana menurutkata Alangz, keadaan di stu panas dan kurang sesuai untuk membawa kanak-kanak kecil. Alhamdulillah, pagi itu ketika kami ke sana, masih lapang dan selesauntuk kami membelek-belek dan melakukan tawar menawar untuk barangan kesukaan kami. Ketika kami keluar dari situ, matahari betul-betul berada di atas kepala,dan orang ramai sudah mula ramai mahu membei belah di situ.
(Lydia kat Filipina Market - banyak dia dapat free gelang mutiara sebab kakak2 makcik2 tuh geram kat dia)
Kami meneruskan perjalanan kami menuju ke Kota Belud. Niat kami sudah tentu untuk melihat Pasar tamu Mingguan di situ. Perjalanan ke Kota Belud dari KK mengambil masa selama setengah jam melalui Jalan di persisir laut Likas dan Tuaran. Sampai di Kota belud, kami terus memasuki pekan kerana sangkaan kami, sudah tentu Pasar tersebut terletak di Pekan Kota BElud. PEkan Kota Belud merupakan satu pekan yang kecil tetapi ada potensi untuk membangun. Sekejap saja kami sudah memusingi keseluruhan Pekan Kota Belud. Namun, tidak ada kelibat PAsar Tamu Mingguan di situ. Yang ada hanyalah Pasar Tani Kota BElud. Terus aku membuat anggapan bahawa Pasar Tani itu jugalah sebenarnya Pasar Tani. Aku merasakan tiada sebarang keistimewaan pada pasar Tani tersebut, jadi, mengapakan Pasar Tamu Mingguan itu begitu di gahkan bukan sekadar oleh oleh kerajaan negeri Sabah, malahan Kerajaan Malaysia juga. Nama Pasar Tamu sememangnya dekat dengan aku kerana kerap sangat mendengar nama itu semasa di sekolah (salah satu subjek, aku lupa subjek apa... Perdagangan? Geografi? Sejarah? Alam dan Manusia? .. entah! tapi adalah)
Oleh kerana kurang berminat, kami mengambil keputusan untuk meneruskan perjalanan kami ke Ranau, melalui Tuaran, bermakna kami harus patah balik ke Tuaran.Suami pula bercadang untuk ke Ranau terus dari Kota Belud, tanpa perlu ke Tuaran semula. Aku Ok saja. Rupanya ada hikmah suami memilih untuk ke Ranau terus dari Kota BElud. Tidak sampai 1KM kami keluar dari pekan Kota Belud, tertera papan tanda Tamu Mingguan. Laaa.. rupanya sangkaan kami tadi meleset.Aku rasa, pihak perbandaran sepatutnya meletakkan papan arah ke Tamu Mingguan ini di Pekan, bukan saja di jalan masuh ke pasar itu sendiri.
Rasa berbunga hati aku, ye lah, dapat juga aku tengok sendri macam mana keadaan Pasar Tamu yang di conquer oleh masyarakat pendalaman suku kaum Bajau. Di sana, terpana sekejap aku... bilangan manusia dan lembu lebih kurang sama sahaja. Di mana da manusia, di situ ada lembu, dan di situ juga ada 'bom hijau' hasil kumuhan sang lembu. Bila aku ceritakan perkara ini kepada Siti bila kami bertemu malam itu, katanya kalau Tamu Mingguan Besar, lebih seronok kerana bukan saja lembu, malah kuda juga sama banyak dengan manusia. Menurut Siti lagi, Tamu Mingguan besar hanya berlaku sekali dalam setahun. Kami tidak habis me'round' pasar tamu kerana malas nak berjinjit-jinjit kaki mengelak tahi lembu. Sudahnya, kami keluar semula dari situ. Namun sempat juga kami meninjau2 keadaan wanita2 penjual yang pastinya berketurunan Bajau. Puas hati kami kerana betul2 sudah melihat Pasar Tamu Kota Belud. BArulah senang hati kami untuk meneruskan perjalanan ke Ranau.
Perjalanan ke Ranau bertemankan langit mendung. Kereta kami berjalan menyusuri Sungai Tintapon, Sungai yang jernih, bersih dan berbatu-batu. Pemandanganyang sangat indah! .. Jalan raya sunyi kerana tidak banyak rumah yang ada di sepanjangnya. Sesekali, kami melintasi perkampungan yang aku percaya merupakan perkampungan orang Bajau yang menjual hasil di Tamu Mingguan. Nama-nama seperti Kampung Lasau Tentapon dan Pekan Taginambur yang sememangnya asing bagi kami itulah antara beberapa kampung yang kami lewati. Suami kata tak apa kalau nak berhenti sekejap di bahu jalan untuk mengambil gambar, tapi aku tak berani. Jadi, pemandangan indah itu hanya terabadi di kotak ingatan kami sajalah ..
Tidak kami sedari, rupanya perjalanan kami semakin lama semakin tinggi, jauh meninggalkan Sungai Tintapon menuju ke arah kaki gunung Kinabalu. Ketika ini, rasa cemas mula menyelubungi aku. Aku melihat meter minyak kereta sudah hampir benar dengan E .. sedangkan kami tidak tahu berapa lama lagi kami harus berjalan sebelum sampai ke pekan Ranau. Lebih mencemaskan apabila melihat kiri dan kanan adalah gunung-ganang yang menghijau dan diseliputi awan dan kabus putih. Kenderaan juga tidak banyak melalui jalan itu, menyebabkan bibir aku tidak henti-henti membaca selawat ke atas nabi. Siaran Radio juga tidak dapat menembusi kawasan itu. Suami yang meyedari kerisauan aku cuba untuk menenangkan keadaan.
"relax lah .. cuba nikmati keliling kita ni dulu .. tak selalu kita dapat tengok pemandangan cantik macam ni ..."
Aku tersenyum, tapi hati aku tetap berdebar debar. Debaran lebih kencang apabila melihat beberapa kesan kejadian tanah runtuh yang turut menghakis bahu jalan raya, sehingga tiang-tiang elektrik yang terpacak di bahu jalan turut hampir tumbang menyembah bumi yang nun jauh di bawah gaung. Oh, lama lagi ke Pekan Ranau ni! aku menjerit dalam hati. Kalaulah apa2 terjadi pada kami, entah siapalah yang akan tahu ni!...
(bersambung ...)
Popular Posts
-
EDD aku (based on scan) was supposed to be on May 5th 2018, tapi nothing happened on that day. Monday 7th May aku still gi check up and doc...
-
Salam semua, jom semua join kegembiraan dgn aku... Yet to see doator to get cnfrmtion but cant wait to share the great news..
-
Ok .. Jom lah aku cerita pasal Lydia yang jadik wakil tadika dia utk pertandingan pantas rumi, atau dalam bahasa inggerisnya, speed reading....




