Thursday 19 January 2012

Songlap - Review Cara Aku

i subscribed to astro first last few days, to watch Songlap. aku mcm terpanggil nk tgk citer ni lepas tgk trailer dia kat panggung wayang, masa aku pegi utk tgk Ombak Rindu tu... daripada trailer tu, nmpk mcm hebat je Songlap ni.. so aku ajak hubby tgk kat rumah lah.. movie started at 10 PM, seswai lah budak2 pon dah tido time tu... based on the trailer tu aku rasa mcm kurang sesuai utk budak2....


expectation aku agak tinggi masa aku mula menonton citer ni. aku dah di khabarkan oleh beberapa tulisan dan perkhabaran orang, yg kata citer ni lain dari citer2 melayu yg lain.. well.. aku sendiri assumed mcm tu based on the trailer .. hehe..


topic yg cuba dikupas mmg menarik.. pemerdagangan manusia.. pheewww.. topik berat tuh... sedih lah part baby kecik2 dipisahkan dari mothers and dijual.. harga baby based on berat.. baby berat 3.2kg harga jadik 32K.. hmmm... pastu mak2 muda yg lahirkan baby2 plak, dijual utk pelacuran. citer ni membuka mata kita bahawa gejala ni sebenarnya mmg dah menular, and dah jadik satu sindiket.. dlm sindiket tu siap ada doctor yg akan wat monthly check up of pregnancy and yg akan menyambut baby, ada family angkat yg akan jaga makan dan minum pregnant moms .. sangat terjaga..ada plak mamat IT yg tugasnya ialah buat surat beranak palsu.. kelas sangat .. ada plak 'agent2' yg tugasnya carik 'mangsa2' baru .. mangsa biasanya gadis2 muda yg terlanjur dan tak tau nk pegi mana... mmg sadis..gejala sosial semasa yg mmg real kan?..


watak utama didukung pelakon2 terkenal dan pelakon baru.. Shaheizy Sam, Shafie citer Okid tu, pastu new comer Sara Ali... lakonan dorang boleh kata bagus lah... tak de la aku nk komen sangat..tapi sara ali cute lah.. muka takde expression ... watak minah blank... kesian, dia sendiri tatau sapa yg ngandungkan dia.. ada sikit tak logik,,, duduk kat kampung baru jek, dari rumah leh nampak KLCC .. tapi gaya inesen mcm le duduk kat Kota Belud Sabah sana.. ekekek...inesen as in takleh nk agak mcm mana org2 KL ni 'licik' .. bleh plak dia main folow je raja Baizura tu bawak and tolong dia, and tinggal je dia ngan 2 lelaki (ad and Am) kat klinik..

ha, mmg byk yg tak terjawab dalam citer ni... sampai habis pon rupanya tak ada jawapan, knp mak Ad dan Am ni biarkan hidup dorang jadik kutu mcm tu... (nama dorang Adam .. boleh? - dua2 nama Adam.. sorang dipanggil Ad, sorang dipanggil Am .. adeh.. )

pastu mcm mana plak bleh mak dorang tu tak kenal dorang tapi dorang kenal plak mak dorang .. (mak dorang ialah Normah Damanhuri, belakon jadik pelacur tua ekeke.. penampilan yg sangat berbeza dengan dalam Ombak Rindu :p ala dah nama pon pelakon kannnn....

satu lagi yg buat aku blank, apa la kisah sebenar yg berlaku dalam keluarga sara ali tu .. bapak dia (omar abdullah) nampak mcm sayang giler kat dia, tapi nampak mcm psycho pun ada.. mak dia, rozie rashid.. mak yg baik tapi mcm ada rahsia je which sampai akhir aku tak tau knp family dia ni mcm ada something yg disembunyikan.. so aku main assume je, yg sara Ali ni pregnen disebabkan bapak dia sendiri huhuhu...

so lepas satu jam setengah tgk citer ni.. aku tak jumpa satu yang aku nak kata "WOW memang best lah citer ni!" - maybe aku yg tak nampak ke? aku cuma rasa betul le citer tu best, as in topik tu lain, lakonan real dan tak over .. tapi pengolahan citer tu, perjalanan citer tu, mcm sama jek ngan Anak halal.. korang tgk tak anak halal? pasal kutu2 rayau gak ni.. tapi dilihat dari sudut berbeza, yg mana dorang tu jadik hero.. ha, songlap ni mcm tu lah.. adik beradik ni, kerja dan kehidupan gangster, tapi ada sifat terpuji which tak amik dadah tak main pompuan.. and oleh itu, dari sudut berbeza, mereka lah hero :-)

aku nak puji citer ni sbb dalam byk2 citer melayu yg berlatarbelakangkan gejala social and gangsterism, selalu ada je scenes kat dalam disko .. budak2 nari2 mabuk2 semua kan... but dalam songlap tak ada la semua tu.. tak ada adegan2 yg menggelikan tekak la.. cuma part normah damanhur mcm nk menggoda anak dia tu jek la tapi sbb dia dah tua so takde la nk over sgt dia berlakon pon..

adegan gaduh pun tak banyak... tapi leh tahan ganas le.. kuar parang segala..

paling cool ialah gangster2 tu semua bleh plak betting dlm perlawanan bola sepak yg melibatkan pasukan malaysia..

maybe sbb tu aku tgk citer ni mcm mendatar jek kot.. dah la perlahan ke plot dia.. aku tgk plak malam, so ala2 ngantuk gak le.. byk bermain ngan perasaan dalaman la sebenarnya... kisah kekuatan perhubungan adik beradik.. walau jahat mana pun, saudara tetap no. 1 ... and jahat2 pon, maruah kena jaga .. gitu..  itu la kot kesimpulannya..

tapi utk aku sendiri, pengajaran ialah, sayangilah anak2 kita ... jgn persia2kan mereka... betapa ramai manusia lain yg nakkan anak sampai sanggup guna cara 'gelap' ...

nampak mcm bagus ler baby akan dijaga and kehidupan lebih sempurna - tapi sure ke? kalau yg beli tu baik.. kalau yg beli tu bapak ayam? na'uzubillah... and nanti bertaburan sana sini zuriat tak tau darah daging, tak tau asal usul... kang dah beso kawen sesama adik beradik.. dah lain plak masalah... *sighh

dialog paling aku x leh lupa.. masa awal2 citer.. pasangan Lisdawati and Eizlan yusoff happy sgt dapat 'beli' baby yg sangat comel.. dorang masuk dalam kereta (kereta besar) .. sambil Lisda kata,

"bang, kita kena tukar kereta yg lebih besar la sbb dah ada baby ni..."

LOL!. kaya giler! anak baru sorang, kecik je lagi lom pakai space pon . dah nk beli kereta beso lagi.. hahaha. aku gelak ngan laki aku... sambil cakap,

"bang, anak kita nak masuk 4 dah... mmg dah overdue sangat le kereta kita tuu ..."


LOL.


7/10 bintang ...

maybe kalau lepas tgk citer ni laki aku cakap jom kita tukar kereta, aku akan kasik 9/10 :p


3 comments:

  1. Anonymous10:57 am

    I tak tgk lagi citer tu n mb tak tgk pun. Tp i like the comment yg part tukau keta beso tuh .. eheheh

    KM

    ReplyDelete
  2. Ngahahaha due utk beli mpv kot, dialog ngarut mmg filem melayu plg terer...

    ReplyDelete

Popular Posts