Monday 30 January 2012

Jom ke dapur! - Roti Canai mak saya :p

angah ada tulis kat blog dia pasal Roti Canai ... mak dia pandai buat roti canai ... hmmm kebetulan, masa aku kecik2 dulu pun mak aku rajin gak buat roti canai. tapi dulu2 aku tak panggil roti canai.. aku panggil martabak.. huhuhu... semua yg diadun dan ditarik/ditebar sebegitu, aku sebut martabak jugak.. bila aku dah beso je, , bila dah mula pandai lepak kedai mamak, baru le start sebut roti canai :p

bila kiterang dah besar, dah kawen, mak pun dah jarang buat sarapan yg leceh2 ni.. roti canai agak leceh la jugak sbb nk kena prepare doh tepung tu malam nya.. so pagi tinggal tebar and goreng jek..tapi nasib baik le kakak sulong aku tu sangat loving ngan adik2... ekeke.. bila ada permintaan, dia pun sporting je buat roti canai ni.. :-) few months back abang aku balik kampung request roti canai home made... and than masa raya cina tu sekali lagi abang aku request.. dgn alasan wife dia nk belajar... ekeke...aku ada lah snap few pics masa proses membuat roti canai home made ni  ekeke... agak lain le sbb kiterang tak diajar menebar cara pro.. so kiterang guna kaedah menarik tepung ekeke... jom tgk pics...

lepas dah jadik doh, buat le satu2 ketulan gini... beso je size kakak aku buat ni.. mkn sekeping dah kenyang..

sila take note on the perkakasan.. ekekek dari kecik sampai now.. same dulang, same mangkuk utk menguli doh yg mak aku guna .. soo nostalgic..
Masa kecik2 dulu, satu dulang besar ni cukup dah kami adik beradik... samnpai tgh hari ada balance lagi.. tapi now.. 2 dulang pon tak cukup ekekeke....
  

ok kami tak diajar menebar secara pro.. even mak aku pon menebar cara ni... yaitu dengan menekan2 tepung jadik mcm lempeng,... lepas tu tarik2 je doh tu.. sampai selebar dulang.. :-)

sampai lebar camni... ada koyak2 sket is n normal...masa aku kecik aku sgt suka nk tiru so aku selalu amik tisu muka and basahkan sket2 and tekan..tarik2 and bila ada koyak2 sket, aku rasa mcm best sbb sama mcm mak aku buat ekeke..

bila dah lebar, boleh le dilipat.... ...

a haaa... bila dah lipat mcm ni... ready utk digoreng ... tapi x dapek plak aku snap yg dah goreng... lepas goreng tu... roti hendaklah ditepuk2 dengan kain supaya utk kurangkan minyak.. and supaya roti tu pecah2 sket... mmg sedaaappp.. lemak .. crunchy di luar,, lembut di dalam... cicah plak sambal ikan bilis! yummy!

nak cuba? try lah!

ni resepi buah doh.. sonang ajo!
2kg tepung gandum
4 bijik telur
setengah buku mentega
garam secukup rasa
air

semua uli kan sekali sehingga jadik doh.. simpan semalaman di salut minyak masak....

Selamat mencuba!


2 comments:

  1. mak aku pun buat roti canai tarik2 tepung nie gak... perkakas pun ala2 cam mak ko gak :D

    ReplyDelete
  2. menarikkkkkk... nak try la gak buat...

    ReplyDelete

Popular Posts