Tuesday 3 January 2012

Azam dan Harapan 2012

Tahun 2012 akhirnya sampai dah ... 2011 dah jadi kenangan, dan 2012 yg baru bermula ni, mestilah dtg dgn diiringi azam dan harapan.

2012 ni, fokus aku adalah family. suami, anak2, inshaAllah..

ada few things yg aku terlepas pandang masa 2011, tentang kehidupan berkeluarga. Walaupun anak2 taklah terbiar, tapi ada ruang2 yg aku tak isi dengan sebaiknya, jadi tahun ni kalau boleh aku nak lebih detail dalam merangka kehidupan keluarga aku, untuk kebaikan masa depan diri dan anak2.

Tentang persekolahan Lydia dan Idlan. Esok, bermulalah hari pertama untuk penggal pertama persekolahan dalam 2012 ni. Aku ambik cuti esok. kalau sebelum2 ni, aku dah prektikkan untuk ambil cuti sehari semasa birthday aku, kali ni aku ubah lah.

Mulai tahun lepas, hari pertama persekolahan anak2, aku nak cuti. tak kira lah anak tu darjah 1 ke, tadika ke, darjah 2 ke. maybe bukan satu yang signifcant sangat.. tapi itu membahagiakan diri aku, dan aku harap membahagiakan anak2 aku. Aku nak dorang tau, aku sangat mengambilberat tentang persekolahan mereka, dan aku nak diorang rasa perbezaan bersekolah ditahun baru. aku nk tgk keseronokan mereka ke sekolah lepas lama bercuti. Dulu masa aku kecik2, aku suka pegi sekolah hari pertama, sbb dah lama x jumpa kawan, satu lagi sebab nak tgk beg baru, pensil box baru.. segala2 yg baru.. ermmm yg ni mcm tak berapa bagus kan? tapi, aku rasa benda2 nk tgk dan nk tunjuk tu, datang naturally dari hati kot? tak kisah le,, pokoknya, aku nk menyaksikan keriangan anak2 pegi sekolah hari pertama.. 

and then, aku nak spend lebih masa esp. for the kids' exam preparations. kali ni tak ada kompromi. seminggu before anak2 exam, aku nak amik sehari or dua hari study leave. parents patut amik study leave, walaupun anak cuma nk amik exam dlm darjah 1. darjah 1 or tingkatan 5 ... sama je, perhatian dari parents patutnya sama. pendapat aku lah ye. then, masa hari2 exam, aku nak balik awal..or take half day.. ermmm cuti aku sikit, so aku kena plan ... tgk la mcm mana.. tapi mudah mudahan ada jalan..

aku takmo la macam tahun 2011.. byk tercicir bab2 hal sekolah Lydia.. ada beberapa kali aku lupa dia ada exam... banyak kali aku tak check homework dia, schoolwork dia... semuanya sbb aku amik ringan... hmmm.. semoga this year aku improve... jadik mak bukan setakat bangga bila anak dpt good grade, tapi bila anak x brp excel mula la kecewa, padahal tk de kesah pon anak tu belajar ke tidak..

Jadik mak yg best dan cool  ialah yg bersama2 dengan anak dalam usaha memastikan anak2 cemerlang, and bila anak tak cemerlang pun, kita tetap appreciate sbb kita ada bersama dia dan dah nampak usaha dia or tau kesusahan kepayahan dia berusaha ...

Tahun ni Idlan dah start pre-school. 4 tahun, tapi ibu kat taska daycare dia kata, dia nmpk Idlan dah boleh terima and ikut arahan cikgu, so dia suggest masukkan Idlan dalam kelas CAHAYAKU part 1 (kelas tu dalam daycare jugak). Memang itu plan aku.. CAHAYAKU ialah salah satu kaedah belajar membaca (bahasa melayu) disamping subject2 sokongan lain, ENGLISH, MATH and AGAMA/MORAL. 4 tahun start, 5 tahun grad CAHAYAKU .. so 6 tahun nanti boleh la masukkan pulak ke tadika PASTI. sama lah mcm Lydia dulu. Insya Allah ...

untuk aku dan suami, semoga Allah menguatkan lagi kasih sayang kami. 2011, teruk sangat aku rasa. most of the days, makan kat luar. so this year, aku kalau boleh nak try untuk selalu memasak..i know it's a very small step to show my love to him, but Allah knows. Semoga ada jalan untuk kami berdua ke Jannah...

my Wedding rings
untuk diri aku... aku nak jugak kalau boleh kerja dekat dengan keluarga. 1st half of 2012 ni maybe susah nk tukar kerja sbb aku expecting.. so, apa yg aku ada now. kerja yg ada ni, aku jaga aje lah, tak dinafikan, keluarga sangat penting, tapi sumber rezeki juga sangat diperlukan untuk menyokong kehidupan keluarga yg lebih harmoni, untuk itu, aku kena lah menjaga periuk nasi .. kerja lah dengan penuh keredhaan .. mudah disebut, sangat sangat sangat susah sebenarnya nak laksanakan .. cuma apa2 pun family comes first..

so nanti after June so nanti, lepas deliveR, aku revise balik azam...masa tu kena lah pulun carik kerja kat area Klang/Shah Alam.

dah lah, tak nak byk sgt berazam. azam aku kena sentiasa refresh and renew.. aku ni cepat lupa.. mudah mudahan apa yg aku tulis kat atas tu, tercapai dengan izin Allah..

Happy New Year Kawan-Kawan! :-)

4 comments:

  1. Teringat kata2 ustaz azhar idrus yg part dia main gitar dgn zizan maharaja lawak tu. dia kata, buat apa pun niat Lillahhi'Taala. Go go go!

    ReplyDelete
  2. Go go go! nanti aku check it out kat Youtube sbb aku tgk plak ustaz tu main gitar ekeke

    ReplyDelete
  3. Happy new year kak fara!! May all yr wish comes true!!

    Haah tgkla ustaz azhar tu main gitar! Mmg cool giler dia! Ustaz rockzzzz! Hehe

    ReplyDelete
  4. Sgt terharu dgn azam ko especially biler mentioned abt nk luangkan masa for family..and of coz kerjaya kita pun penting....somewhere somehow...dgn keredhaan Allah insyaallah dipermudahkan

    ReplyDelete

Popular Posts