Tuesday 23 August 2011

Emping Untuk Raya

Dulu masa kecik-kecik, 2 minggu before puasa tuh, kebanyakan rumah kat kampung dah start jemur tepung .. aku ingat lagi mak aku jemur tepung kat belakang rumah ... bila nampak dia dah jemur tepung tu, dah tau la, tak lama lagi sure nak buat kuih raya .. rasa excited semacam! kat sekolah dah start discuss ngan kawan-kawan, mak ko dah buat kuih apa? huhuhu .. antara kuih yang mak aku wajib buat ialah kuih makmur, kuih suji dan kuih bangkit .. lepas tu baulu lah ...

Bila dah start membakar kuih .. aaahhh ... terliurnyer! tapi mmg tabik spring kat mak-mak dulu yang buat baulu secara tradisional .. guna loyang acuan tu, yang nak kena letak api atas dan bawah, sbb tak ada oven uols! haishh di bulan puasa,  nk kena menahan terik api .. nak kena menahan bau baulu yg harum tu kan... aaarghh.. dasyat kan.. maybe sbb tu la indah sangat beraya zaman dulu .. preparation sangat ketara! (nowadaays pun ramai parents buat kuih sendiri tapi mudah kot sbb tak perlu jemur tepung, tak perlu carik sabut kelapa nak buat bara bakar baulu ...)

Now, mak aku memang lah dah stop from buat kuih .. kesihatan tak mengizinkan .. anak2 plak jauh .. balik dua or 3 hari before raya, mana dan nak buat kuih bagai kan? - tapi MIL aku, masih gigih .. tapi bukan la buat biskut or baulu .. mereka sangat gigih membuat EMPING. Yup... emping malinja...or maybe korang sebut kerepek malinja.. tau tak? ala, yang kaler putihkuning, rasa dia lemak2 pahit tu? kan?

Masa aku kecik, mmg aku anti habis kalau mak aku goreng kerepek malinja/malinjo ni .. eeeuuuwww! pahiiit! tapi semakin aku tua, lidah aku pun dah boleh menerima rasa tu..in fact aku suka ngan rasa dia yg lemak2 tu .. tapi aku cuma tau makan, taktau la plak nk membuatnyer... dulu masa aku kecik2 ada lah kot zaman2 mak aku baru kawen dulu dorang buat sendiri .. tapi aku takpernah nampak.

Lepas kawen baru aku nampak camner proses pembuatan emping malinjo ni ekekekek ... jom, aku share ngan korang .. ye la, bukan nk suh korang try .. just for knowledge sajork .. betapa gigihnya orang zaman dulu nak mendapatkan makanan dari source keliling rumah :-)

1. Pic daun pokok malinja ni - or dipanggil Daun Soh. sangat sedap dimasak campur2 ngan sayur lain.. masak bening ke, lemak ke ...


2) Pic buah malinja - buah ni kalau muda dia hijau, bila dah masak, dia berwarna merah saga ... bila dah masak, dia jatuh sendiri..so mengutip la... lepas kutip tu, kena rendam barang satu malam untuk membuang kulit luar yg berwarna merah ... semasa merendam, akan keluar bau sangat busuk, mcm bau getah lama/getah beku tu



3) lepas rendam, basuh dan dia akan jadik warna gelap cam dalam pic .. warna gelap itu ada lah kulit jugak, dipanggil kulit dalam ...


4) nak buang kulit dalam pun tak mudah. kena 'sangan' dulu .. yaitu menggoreng tanpa minyak ... sangan dalam 5 minis gitu .. semasa panas2 tu, masukkan dalam lesung batu, dan tumbuk2 sikit kasik kulit tercabut ... then pisahkan la kulit yg dah tercabut sket tu, ngan tangan - so kena la tahan panas :-)




5) hasil tanpa kulit adalah buah sebenar, kaler putih kekuningan. dia mcm bola getah kalau dipegang dipicit tak akan pecah :-)



6) proses meng'emping' pun bermula, ambil beberapa biji malinjo tadi, ketuk ngan tukul besi, kasik penyek .. kemudian cantum kan beberapa keping menjadik satu keping yang besar .. ikut suka lah besar mana nak ..



7) pastu, susun dalam dulang, untuk dijemur ditengah panas... - satu dulang penuh tuh boleh mengambil masa selama 3 jam utk disiapkan. MIL salu start kul 8 pagi and habis kul 10.30 gitu ..gigih!



8) bila dah kering, ready utk digoreng!!! sedaaaap!



tips:
- jgn kena air langsung semasa menjemur, air akn menyebabkan tumbuh lumut dan tak sedap bila digoreng
- buah yg dah lama sangat jatuhnya pun tak sedap bila digoreng walaupun still boleh buat ..
- buang yg baru, tapi dibiarkan rendam terlalu lama pun tak sedap bila digoreng ..
-pendek kata, yg fresh mmg sedap :-)


Sekian saja info masak utk uols! - kalau ada terjumpa kepek melinjo ni time beraya, ingat2 lah kesukaran membuatnya yach! tapi kalau beli yg kat pasar tu, kecik2 .. maybe sebijik tak de cantum2 ... maybe kilang yg buat so tak la susah mcm yg MIL aku buat ... tapi kesedapan pun berbeza .. percayalahhhh ..


8 comments:

  1. refer pic no 5
    Aku sangat tergoda dengan mangkuk bunga lukis iteww....
    mahal ok kalau beli... aku pecinta pinggan mangkuk lama....
    sila bg tau kalau mak mertua ko nak jual ha...ha...

    ReplyDelete
  2. wahhh .. empingg .. sedapnyaaa .. buat sendiri .. lagi sedapppppnyaaaa..

    ReplyDelete
  3. Anonymous12:58 pm

    Salam,

    Arwah nenek saya dulu memang selalu buat. Tapi rasanya dia xrendam pun. Just kikis/kopek kulit merah tu dan basuh (rasanyalah). Selalunya dia akan sira malinja tu so rasa dia lemak2 manis. Trylah sira, (macam sira kuih keria) sedap. Tapi kat KL ni saya blm pernah terjumpa malinja yang disira huhuhu

    ReplyDelete
  4. Anonymous1:00 pm

    Lupa plak, sira kerepek ya, bukan sira buah malinja. Proses dia samalah lepas basuh, sangan buah lepas tu ketuk. Tapi buah malinja tu pun makan camtu jer pun sedap...

    ReplyDelete
  5. ha! memang sedap di sira!!!! saya pernah rasa tapi kat Sabah! sedap sangat! manis2 pedas2 .. tapi lom pernah try wat sendiri .. thanks!

    errkk.. kikis satu2 ke nk buang kulit .. adehhh ... tapi alah bisa tegal biasa ye dak? :)

    sy lom pernah pon try mkn gitu je hahahaha! - anda org manakah?

    ReplyDelete
  6. Anonymous1:18 pm

    Salam Fara,

    Ye kikis satu2. Rasana cam senang jer tertanggal kulit tu.. Ntahlah dah lupa hahaha

    Buah tu yang dah disanganlah.. Ada orang tak suka sebab dia mcm liat2 sket, tapi saya suka :-D

    Arwah nenek saya sira xtaruk cili.. Sira ngan gula cam kuih keria tu jer. So rasa dia manis2 lemak.

    Dekat sundanese restoran kerepek malinja makan ngan sambal belacan, sedapp.

    Btw saya org Ganu yach. Orang yg sama komen pasal breast feeding dulu hohoho

    ReplyDelete
  7. Salam Farah... awak der x jual or ada taw kt mana org juai kuih bt dari buah malinja..Dulu sya pernah makan..order masa raya tp dh xingt kt sape sya order.. skrg teringin nk mkn kuih tu n nk bli tok raya..klu ada boleh cantact sya hana 012-4477210

    ReplyDelete
  8. salam,
    sis mana ada jual buah belinjo ni tingin nak buat masak sayur, susah nak jumpa jual kat pasar, mungkin kampung rumah org tertentu saja yg ada tanam ni,kira rare dah.

    ReplyDelete

Popular Posts