Sunday 25 April 2010

Perihal Fahren dan penyusuan :-)

Salam,

Fahren dah hampir 3 bulan ... dan yang terbaru, dia dah banyak senyum :-) memang best bila tgk baby senyum wakaupun takde gigi, kan? tapi bila aku agah dia tak berapa senyum, kalau kakak dia or abang dia or bapak dia cerita2, senang je dia senyum .. bila dengan aku je, mula la mulut dia terkumat-kamit .. mintak susu ...



Hmmm .. lama dah tak story pasal kisah penyusuan Fahren ni kan? Malas lah aku nak buat saparate blog such as fara on the pump tuh .. huhuhu! cuma orang-orang tertentu jek leh maintain blog banyak2 nih and keep all updated! mek tabik u ols (sambil jeling deo dan delinn) ... ! aku ni satu blog pun hampeh nak update ...


Fahren masih lagi maintain menyusu dengan susu ibu. Alhamdulillah :-) So far tak ada lah problem kurang makan walaupun ada gak suara2 kiri kanan yang stil tak caya anak lelaki boleh cukup tanpa susu formula. Aku just senyum sajer ... aku kan masih baru dlm BF, jadik aku malas nak cakap berdegar2 sangat pasal ni ... aku sendiri pun berserah pada Allah aje .. kalau Allah takdirkan Fahren akan dapat rezeki susu ibu ni sampai umur 6 bulan, aku sangat bersyukur .. kalau sampai 2 tahun aku memang lagi lah seronok .. tapi, kalau cuma untuk waktu2 terdekat ni pun, aku redha .. Dalam aku berusaha dan berdisiplin dengan usaha semoga bekalan susu tak akan putus, aku tetap redha dan tak mau terlalu memaksa ... memaksa dan berdisiplin tu berbeza .. memaksa tu kalau dah tahap sampai ko rasa sangat tertekan dan jadik frust menonggeng and effect kat perkara2 lain dalam kehidupan ko .. ekekekek apakahhh .. itu pada aku ler ekekekke!


alah bisa tegal biasa ... daripada gi kerja lenggang kangkung jek sbb sometimes aku just dtg opis bawak purse ngan phone je .. huhuhu .. biasanya ngan handbag le kan .. now nih 3 beg sekali .. memula rasa mcm malas+susah+rasa poyo habis+tak larat .. semua nyer lah huhuhu .. tapi now nih dah rasa biasa jek ...






aku pun dah ok gak and selesa nak pergi mengepam .. and Alhamdulillah la jugak setiap kali sesi, dapat lah 7-10 0z ... maybe setengah orang kata itu sikit, tapi maybe setengah orang kata itu banyak .. pada aku itu CEMERLANG! hahahaha . well, aku kena lah bersyukur .. sentiasa berfikiran positif noks!


Pengurusan EBM pun dah semakin biasa ... dah semakin teratur juga cara aku nak kasik kat nursery .. aku buat mcm ni, .. nih aku follow nasihat dari http://sweetstory.yuitsumuni.com ker, dari http://hanaseman.blogspot.com .. aku lupa tapi dua2 blog nih salu la aku baca sbb byk info ..

aku label kan botol 1 hingga 6 yg mana setiap botol ada 2.5 oz

botol 1 - perahan pukul 6 pagi - mmg aku perah 2.5 oz jek sbb nak cepat and at the same time
kasi direct feeding gak before gi kerja
botol 2 - perahan pukul 12 malam atau 3 pg (either one ler ikut kelaratan tubuh badan)
botol 3 - EBM (frozen)
botol 4 - perahan semalam (11pg-4ptg)
botol 5 - perahan semalam(11pg-4ptg)
botol 6 - perahan 12 malam atau 3 pagi

mesti lah nak baby dapat yg paling fresh waktu pagi .. and then waktu petang pun aku kasi yg fresh sbb in case tak habis, boleh la aku masukkan dalam freezer ..

and balance perahan yang tak bagi kat nursery tu terus lah masuk freezer wat stok EBM. Stok EBM pun dah berada dalam tahap selesa .. tak lah banyak sampai seratus botol. tapi orait lah tu ..

Tapi, hari Isnin selalu nya aku kasik EBM lebih sket .. sebabnyer weekend mmg sukar nak dapat hasil perahan yg banyak ... sebab fahren mmg very the kuat nyusu sampai sampai kosong noks.. opss!

camtu la lebih kurangnyer perihal penyusuan fahren .. and setiap bulan berat dia naik which indicates yang keperluan susu dia mencukupi ...

cakap pasal blog yg bagi info .. aku tak suka baca terlalu banyak blog pasal BF nih .. membaca pengalaman orang sometimes is good but sometimes boleh membuat kiter stress :-) kiter as reader kena lah tau bila baca tu, kena lah kawal emosi .. kalau kita baca blog dia tunjuk stok susu banyak, jgn lah kita kecewa sbb lain orang lain lah pulak rezekinya .. itu jek lah prinsip aku .. :-)
sebab tu aku tak kisah sangat stok susu aku tak banyak .. tak caya? tgk la pic bawah ni .. pada orang maybe sikit, mcm tadi, pada aku itu CEMERLANG! kehkehkeh! errkk.. banyak2 botol tu, bukan nyer semua penuh ie. 40z or 5 oz .. biasanya aku isi 3 oz atau 2.5 oz jek .. sbb senang and cepat nak cairkan .. jadiknyer, stok aku tak le banyak huhuhu ..





apa lagi?


ada lagi aku nak tulis, ah tapi nanti lah .. lain kali je .. :-)

8 comments:

  1. Fuh, itu memang cemerlang gila tuh!
    Tapi, teruskan Fara, u can do it.
    Aku masa Cik Mira, sampai 3 tahun dia menyusu lagi..Nasib baik Mira tu, daycare dia dekat ngan opis, so, time dia menyusu, aku akan keluar opis dan bagi terus..hehe..Takyah pam pam bagai, kecualilah time tu aku kena outsteseng...
    Masa Ncik Epan,entah apa kena, dia takmo BF lepas 3 bulan je. MElalak lalak kalau bagi. Bagi botol biasa, selamaba dekk je dia minum.

    Ko teruskanla sampai bila bila dia still nak, Fara..

    ReplyDelete
  2. banyak stok tu fara...good job!! kekekeke

    ReplyDelete
  3. hebat ah kak fara! sangat cemerlang. uuuu betoi tuh baca blog orang yang bf bleh buat stress hahaha. mampukah iols? :P

    ReplyDelete
  4. Elf, a ah insya Allah selagi baby nak, selagi tu lah aku nak kasik ..:-) thanks


    Arc, hahaha! thanks tapi korang berud lagi la hebat lunch time leh kasik direct kat baby .. :-)


    Sol, a ah mmg pun! ada certain blog2 BF mom nih kemain laser tu yg aku maleh! aku suka blog yg kasik tip aje, bukan yg kondem mak2 yg tak BF .. huhu aku nih emo la kan sbb aku pun ada experience anak tak exclusively BF .. tak per sol .. take it easy :-D

    ReplyDelete
  5. fuyoh.. hebat tul ko.. dah dpt kumpul byk stok tuh.. aku gak blom berdisplin lagik..

    ReplyDelete
  6. Anonymous3:45 pm

    ekekk dah mcm kilang process susu..ekekkeke tapi caya lahhh kekal kan peng-pump-an anda..kalau rajin..anak ko jdi besar mcm anak bungsu aku..ekekkek sebb dia menyusu badan sampai umur 6 thn..ekekek tarak campur2..

    Ahkak Limah

    ReplyDelete
  7. Anonymous4:18 pm

    Fuyooo fara ... tabik spring laaa kat awak. KM pun nak gak ikut jejak langkah awak nih .. huhuhuh .. awat laa baru ni baru dpt info bernas ni ..
    KM

    ReplyDelete
  8. aku setuju ngan ko fara.. kadang2 blog2 bf mom ni terlalu laser.. tak baikla kan sebab kadang2 kalau dah rezeki takat tu je nak wat camne...
    Aku mmg emo sbb aku antara yang cuba berusaha gila2 baru dapat banyak susu.

    Byk faktor gak.. antaranya babysitter.. kalau babysitter tak sokong mmg susahle nak bf sbb membancuh susu lagi cepat dari nak tunggu dia panas ngan air suam.

    ReplyDelete

Popular Posts