Monday 22 May 2006

Sengsaranya menanti!

Aku belajar perkataan 'awal bulan' tengah bulan' dan 'akhir bulan' daripada drama TV. Drama melayu ye. Maklum saja, pendapatan mak bapak tak mengira awal atau tengah atau akhir bulan. Setiap minggu kalau getah beku dipungut, dapatlah hasil, kalau kelapa sawit dijual, dapatlah hasil, kalau pisang terjual, dapatlah hasil, kalau kopi terjual, dapat lah hasil. Pendek kata, kalau nak hasil cepat, kenalah rajin membanting tulang tak kira masa ...

Tak hairanlah aku tengok ada orang kampung aku tu sanggup pagi-pagi buta 'menyuluh' untuk menoreh getah .. sebab, tak cukup time untuk diorang cover semua kerja ... tapi, mak aku tak pulak pernah keluar pagi before subuh. Mak kata malaslah nanti bila subuh terkejar nak solat pulak .. Better lah lepas subuh baru keluar ...

Aku ingat, masa sekolah rendah, sabtu atau ahad, sure mak suruh pungut getah yang dah beku kat cawan. Punyalah malas aku rasa time tu. Siap nak menangis-nangis, bangun muka monyok, kaki hentak2 sebab protes. Tapi, mak selamba je buat tak layan protes aku tu. So nak tak nak kenalah keluar juga ke kebun, berperang dengan perasaan dan berperang dengan nyamuk!! Balik rumah ingatkan dapat berehat, tak jugak .. sementara mak uruskan penjualan getah beku yang dah dipungut, kami kena pulak balik rumah masak untuk tengahari. Balik cepat2 gosok tangan dengan limau kasturi nak kasik hilang bau getah ... dah petang-petang, mak panggil, dapatlah upah sorang seringgit hehehe ... besarnya seringgit masa tu!!!

Paling best kalau musim mengopek kelapa ... bermalam2 tidur kat kebun, kat salai .. salai tu ialah pondok 2 tingkat, tingkat atas tempat mengopek kelapa, dan kelapa yang dah dikopek akan disusun, dan tingkat bawah pula api akan dihidupkan menyalai kelapa yang telah disusun di atas. Kat tepi salai, arwah bapak dah sediakan tempat yang boleh tidur untuk berehat sambil menjaga api, jadi kami tidur di situ sementara mak dengan arwah bapak mengopek kelapa ...

Jadi, awal bulan akhir bulan tu tak applicable pada parents aku lah (yang aku nampak). Kat TV aje aku belajar word2 tu, tak tahu pun yang word tu akan menjadi mainan kat bibir aku sekarang. hehehe .. Apa2 je aku ni, dah tak der topic la ni nak ditulis, lagi pulak poket tengah kering .. maklum la, tengah bulan ni kan ... hehehe ..ada paham??????

Aku now ni 'tengah bulan' ... menunggu hari nak 'akhir bulan' ... adoiii sengsara u ols!

7 comments:

  1. Fara

    O samo la kito yo. Den Awal bulan laie dah koring. Ni ha nak dapek gaji tapi dah pikir nak bayor hutang yang dibuat dari 20hb. Habih camno

    ReplyDelete
  2. kito serupo!!! kito serupo!! kehkeh!

    ReplyDelete
  3. awal bulan + tengah bulan + hujung bulan sedaq2 dah berbulan2 tahun 2006 ni :)

    ReplyDelete
  4. alin, haaa tu ler pasal .. saving still zero! hehehe ..

    ReplyDelete
  5. haiyohh..
    ni keadaan2 common utk org yg makan gaji cam kita nih fara.. aku pon tertunggu-tunggu jugak gaji ni.. hutang nimbun2.. erkk..

    ReplyDelete
  6. samolah kito ni! aku faham sungguh. especially sebab aku sekarang ni idup dalam deficit! mampos!

    ReplyDelete
  7. Anonymous9:22 am

    Biasalah kalau hidup hanya bergantung pd gaji aje....

    ReplyDelete

Popular Posts