Wednesday 17 May 2006

Lydia lagi

Aku masih nk share citer pasal Lydia ... kalau aku tak tulis, karang aku lupa pulak ... layannnn je la ok?

Macam biasa, balik kerja terus aje aku tuju rumah MIL. Masa sampai tu, Lydia tengah tengok TV dengan atuk dengan nenek. Bila je nampak aku, terus senyum lebar, terkedek kedek lari dapatkan aku, and salam. Hubby pulak saja menyorok belakang dinding, Lydia tercari-cari mana bapak dia, bila tak ada, aku tanya, mana bapak? Dia selamba jawab, apak abishhh!! - (abishh=habis=tak ada) ...

Hubby slowly panggil Lydia, apa lagi, terus lah Lydia menjerit apaaakkk!!!! dan berlari dapatkan bapak dia ... lepas je salam, terus cakap apak, Ya nak otom apak ... (bapak, Lydia nak dukung) - Macam tu la .. Lydia ni lebih manja dengan hubby banding dengan aku. Tapi aku tak kesah ... aku selalu ajar dia panggil bapak betul2, tak mahu pelat2 ... kalau slow mmg dia boleh cakap betul2..tapi, bila spontan, selalu hilang huruf 'B' depan tu ... Kadang-kadang tu, bila dia tengah sorang-sorang main, aku perhatikan .. dia sebut juga word2 yang selalu aku tegur dia pelat. ba...pak, ba....lik, sebijik macam yang aku dengan hubby ajar ..siap dengan intonasi.

Lydia suka main acah-acah. Tak tau mcm mana dia boleh ada idea nak mengacah tu, sebab aku rasa aku tak pernah acah acah dia ... paling kerap dia mengacah kalau time nak bersalam dengan atuk dan nenek. Bila dah dekat betul tangan dia, nanti dia tarik, dan lari jauh-jauh ... macam tu beberapa kali, sampailah aku terpaksa kata OK Lydia, mak ngan bapak balik dulu, Ya tinggal sama nenek ye? bye ... bila dengar aku cakap bye, barulah dia sibuk2 cakap, nak alik!!! cepat2 dia salam nenek ngan atuk. Lepas salam, dia sendiri cakap atuummm!(assalamualaikum) ... dia sendiri jawab alaammm! (wa'alaikummussalam) ... dan dia sendiri jugak cakap mmm aaa adhiii!! (esok datang lagi!)- sebab nenek selalu cakap mcm tu, so skang dia dah cakap sendiri tak payah tunggu nenek.

Rumah babysitter Lydia kat depan rumah nenek - babysitter tuh menyewa kat rumah sewa nenek, sbb tu nenek ambik Lydia dari umah babysitter dulu, sebab kami sampai biasanya dan nak maghrib. So, bila keluar dari rumah nenek, memang dia nampak rumah ibu (panggilan Lydia untuk babysitter tu). So wajib dia lambai rumah ibu (lambai rumah, boleh?) tu sambil cakap bye mbu, bye abamm (abang - anak babysitter tuh tua setahun dari Lydia) ....

Tapi, semalam, dia cakap bye ciktam .. ciktam tu adik babysitter tu. Aku kata la kat Lydia, Ciktam mana? Lydia jawab, cikTam nje, aik van .... (ciktam kerja, naik van)

Aku dengan hubby gelak sakan .. sebab, memang betul pun Van depan rumah ibu tu tak ada, van tu memang Van Ciktam tu, CikTam adik ibu duduk sekali kat rumah sewa tu .. tu yang kelakar rasanya sebab Lydia nih pandai bercerita pulak. Siap dengan angguk2 kepala tu. Lydia memang dah kenal bas, lori, van dan kereta. Hubby kata, lepas ni kita cakap jer brand kereta tu .. ada ke, mesti pening budak tu karang hehehhe .. tapi, ada sekali tu hubby tunjuk kereta wira, hubby kata, Lydia, tu Wira .. Lydia jawap, nte lah!! (kereta lah!) - word 'lah' tu bukan main clear lagi itu yang aku tak tahan nak gelak.

Malam tadi, hubby keluar jumpa member dia kat shah alam. Dia plan nak kuar Isnin malam, tapi aku mintak dia postponed sebab semalam aku nak tengok citer LOst, and aku takut tengok sorang..kalau ada dia, leh aku nyorok2 kat belakang dia part2 yang seram2 sikit tu. Itu yang malam tadi dia keluar, aku tengok cerita OC, so berani la tinggal berdua dgn Lydia.

Before hubby keluar, dia cakap dengan Lydia, Ya, bapak nak keluar ... Lydia salam hubby, sambil cakap .. apak, nak nje, Ya ame makkkk .... (bapak nak kerja, Lydia sama mak) ... Masa aku tengok OC, Lydia main guling-guling kat tepi aku. Kejap2 nanti dia tanya aku, mak wat apa? aku jawap lah tengok TV .. dia kata vivi apa? .. hehehe aku suap susu senyap terus. Masa aku khusyuk tkg TV tu, dia pun nyanyi sorang-sorang, lagu Teletubbies .. dipci, ala. pohhhhh ... ulang ulang .. aku ajak dia tidur dalam bilik, dia tak mau .. anak ndo ilek kata dia .. aku pun tepuk2 badan dia suh tidur depan TV, dia takmo aku pok pok .. dia kata mak mak mak aluuu atann .. (mak, garu, gatal) suh garu2kan tangan dia .. then aku bacakan doa tidur, dia amin kan ..lepas jek cakap amin tu, dia sendiri sambung, andaii Ya (pandai Lydia) .. aku pun ikut la dia cakap pandaii Ya .. and dia balas balik ..

Anndaiii mak .... sweet je aku rasa .. terus aku peluk dia...then dia terlelap ... aku angkat dia masuk bilik, aku pun terlelap sama, tak sedar pukul berapa hubby balik pun hehehe ..

7 comments:

  1. heehhe.....really sweet...sugar mummy and daddy....oopss mak n bapak...

    ReplyDelete
  2. Anonymous9:52 am

    eeiii...bila budak2 dah pandai cakap, ada je kan apa yg nak dicakapkan, kekadang tu, rasa tak penat ke dia nihh...

    apa pun ini la nikmatnya jadi serorang ibu, ye tak?

    ReplyDelete
  3. Anonymous9:58 am

    comeynye lydia bila berkata-kata...tapi lydia tu memang comey dan gebu la

    ReplyDelete
  4. comey comey..sama ngan Ammar Haziq, Panggil pak cik Ajizie yg jaga mereka tuh "Apak", Mak Cik Ajzie plak mereka panggil Mak. Comey..suka. Citer cam lebih kurang sama aje. Haziq masa baby2 tuh pun mmg buat muka bohlayan..siapa aje yg agah dia..emmm mmg Ammar Haziq buat muka tak kosa nak melayannye.. Tapi sejak umur Ammar Haziq masuk 1tahun aje..bukan main keletah gelagat dia.. Adooi sabau aje mama dia.

    ReplyDelete
  5. tq sis for visiting n e doa..
    ur lydia is adorable my dear...

    ReplyDelete
  6. tq jengah 'rumah' :) tadak plan mai KK lagi ka? u're so lucky putih gebu lydia 'tomei'

    ReplyDelete
  7. Fara,
    wei ape daaa.. tengok lost pon takut muahahhahaha.maner der seram laaa..

    ReplyDelete

Popular Posts