Tuesday 9 February 2016

Balik Johor sebelum Chinese New Year

Sehari sebelum Chinese New Year kami gerak ke Johor selepas Lydia selesai dengan tiusyen dia. Bertolak dalam pukul 11 pagi.. Memang mata pun dah ala2 kelayuan gitu.. Mujurlah perjalanan lancar je walaupun kereta kat highway banyak tapi tak slow.. Kami singgah kejap kat hentian sebelah Kg. Bemban, biasalah nak tapau Putu bambu World tu. walaupun tak boleh beat putu bambu Juriah kat Ayer Hitam, yang ni pun saya suka jugak! 

Sampai Rengit pukul 3 la lebih kurang, terus tuju ke Pejabat Tanah dan Galian daerah (kechil) Rengit. Tujuan utama nak ambil geran tanah yang dah tukar kuasa. Alhamdulillah settled dah. Lepas tu, dah alang2 kat pej. tanah, bayar sekali lah cukai tanah. Bagus jugak la cuti hujung minggu di Johor berlainan dengan Selangor/KL. at least boleh la buat urusan hari Ahad.. Banyak jugak urusan saya yg berkaitan dengan negeri kelahiran saya ni.. (Eh masa tulis ni, terasa rindu sangat dengan johor dan semua kenangan di Johor..sebak pulak....) 



Oleh kerana kawasan pejabat tanah tu lapang, anak2 saya ni amik kesempatan bermain2 kat luar tu sementara saya berurusan kat dalam. Cuaca pulak berangin dan redup, so mmg seronok bebudak tu lari sana sini. Dah habis urusan tu kami gerak ke masjid Rengit, bersih2 kan diri, solat dan sebagainya..


Bangunan pejabat tanah ni lain dari yang lain kat pekan Rengit ni. Dia mcm tersergam indah gitu sebab warna dah le merah lepas tu design tak macam bangunan pejabat. Btw, Rengit ni salah satu pekan dalam daerah Batu Pahat, lebih kurang 45 minit dari exit Ayer Hitam, dan lebih kurang 15 minit dari rumah arwah emak saya....

Selesai urusan kat Masjid Rengit, kami ingatkan nak terus ke Kluang rumah kakak saya, tapi sebelum tu nak le isi perut ngan real food. Sepanjang jalan asyik mengunyah junkfood jek huhhu.. So kami singgah dulu Pantai Punggor. punggor ni tempat lahir arwah emak. Kalau ikutkan, ramai saudara mara saya berada di Rengit dan Punggur tu.. 

Pantai punggur ni dulu dikenali dengan nama Pantai Berangan hehehe tapi tak dikomersialkan dengan nama tu. bagus le.. Saya pun prefer nama Pantai Punggur. Lebih klasik. Pantainya hanyalah Pantai nelayan bukan pantai untuk mandi manda.. Dan pantainya pendek jadi tak sesuai sangat utk aktiviti pelancongan. Tapi penduduk tempatan tetap gemar ke situ utk riadah amik angin petang. Adalah jugak gerai2 menjual makanan. Kami lunch kat situ. Nasi ayam, ABC, kerang goreng jadi menu lunch lewat kami.




Dah puas men bubbles baru le gerak tuju ke Kluang. Suami stop kat Ayer Hitem beli jersi JDT untuk anak-anak. Haha suami tu walaupun orang Selangor tapi ada sikit jiwa johorean gitu ekeke.

Sampai rumah kakak saya kat Kluang dah pukul 6 lebih. Terus bebudak ni mandi sebab masing2 teruja nak sarung jersi JDT yang baru!

Hoyeah JDT!!

Biru - home
Merah - away
Putih - alternate



2 comments:

  1. aku suka la pantai nelayan. kat Ganu ada byk pantai nelayan. dulu2 pegi pantai kuala besut zaman2 degree. terasa nak pulak repeat lepak di pantai nelayan sehari dua, pagi2 or petang2 tengok nelayan turun ke or naik dari laut

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau area rumah aku kat kapar tu plak, pantai nelayan dah terlalu komersial plak.. pantai remis tuh yg fofler ngan hotel the cabin.. tak nampak plak nelayan ekekeke...

      Delete

Popular Posts