Tuesday 27 January 2015

Resepi ringkas Bihun goreng singapore

Walaupun masak memasak bukan my forte, tapi naluri kewanitaan memang tak dapat dinafikanlah kan hehe.. Maka masak tetap ada waima yang simple je. Antara menu simple yang saya suka buat ialah bihun goreng putih atau ada jugak yang sebut bihun goreng singapore. Saya kata dia simple sebab tak menggunakan bahan asas yang banyak, so penyediaan jadi pantas. seswai la utk menu sarapan pagi sebelum anak-anak ke sekolah. Selain tu ia sesuai juga dihidangkan kalau ada tetamu yang datang secara ad-hoc. Simple namun sedap.

Meh kita tengok apa bahan2 yg dikata simple tu.

Bahan untuk resepi mihun/bihun goreng singapura.
1. Sebungkus mihun (rendam dlm 15 minit**)
2. Bawang besar
3. Bawang putih
4. Sebiji telur
5. Garam & gula secukup rasa
6. Pati ayam 1 cube
7. Semangkuk hirisan kecil daging lembu (yg belum direbus lebih sedap)
8. Lobak hiris panjang halus
9. Lada hitam secukup rasa


Cara:
- Panaskan minyak
- Tumis bawang besar, bawang putih sehingga naik bau
- Masukkan pati ayam
- Masukkan daging dan tutup supaya lembut
- Masukkan telur dan gaul rata
- Masukkan lobak
- Tabur sedikit garam dan gula (secukup rasa ye, saya tak de sukatan utk ni... )
- Taburkan lada hitam ikut selera kepedasan yg kita suka.
- Masukkan bihun dan kacau kalau bihun masih belum lembut tambahkan air dan kacau perlahan-lahan dengan api kecil.

(**ada org suka rendam ngan air panas supaya lembut.. Tapi selalu saya rendam ngan air biasa kejap je dan mmg saya prefer tambah air masa dalam kuali)
- Matikan api sekiranya bihun dah lembut, dan cukup masin, manis, pedas ikut selera kita. Saya suka bihun yang kenyal-kenyal sikit dan tak kelihatan hancur (banyak sangat atau kuat sangat gaul sampai putus2)
Kalau nak hidang cun, bleh la hias ngan taburkan hirisan cili besar merah, daun sup, bawang goreng dan telur dadar... Kalau nak lebih kick, makan ngan cili padi potong!!


Siap!!


Sorry saya tak ada pic yang perfect dengan hiasan. Selalunga saya tak hias pun.. Ngap je terus.. Hehe.. Pic bawah ni ha sempoi habis.. Buat waktu awal pagi mmg mana yg ada je.. Carrot pun sikit je letak.. Pucat gitu tapi rasanya sedap percayalah hahahaha!!!
Semoga memberi manfaat! :-)


#visitmyig hehehe

3 comments:

  1. cewaaaah ikut aku gi Spore jugak rupanya....hahaha! Ikut gi India pulak, kari dhal!

    ReplyDelete
  2. salams kenal dari kak mieja fara:)
    beehoon singapore peberet akak jugak cicah dgn cili kicap:)

    ReplyDelete
  3. dah kenapa semua beresipi ni..alahai kak kita kena masak bihun jawa je kak..rizq tak suka bihun singapore..ade ke soh letak kicap..orang singapore kan putih cam aaron ajiz kan..eh!

    Preloved Baby Item

    ReplyDelete

Popular Posts