Friday 15 August 2014

Pregnant ke 5: minggu ke 37: Hemoglobin (HB) rendah pulak

Minggu lepas, saya ke DEMC untuk regular check up. Diam tak diam dan masuk minggu ke-37 rupanya.. huhu.. patut la rasa mcm dah berat jek nak berjalan... ekekek (padahal mmg naturally berat pun kot)


Selain dari normal check up ultra sound tu, sekali lagi buat blood test untuk check paras hemoglobin dan blood test untuk check paras gula. Sebelum tu harus le kena minum air gula... hehe.. 1st time saya kena minum air gula sepanjang pengalaman saya pregnant 5 kali. Selalunya sebelum ni cuma dgr je cerita orang pasal seksanya nak perabih segelas air gula semata2... seram saya dengar.. tapi Alhamdulillah takde la seteruk tu, sebab DEMC kasik air gula dengan perisa oren masam2 sikit so boleh la saya laju je habiskan... 


Alhamdulillah, paras gula saya normal je.. cuma HB plak menurun daripada normal.. Saya tau kenapa, sebabnya saya memang kurang food yg ada iron.. dah tu kemain suka minum kopi... haihhh berubah la Fara oiii...  tak bagus ok HB rendah..


Kenapa HB menurun tu tak bagus? 

Hemoglobin tu kan sel darah merah, darah merah ni penting nak angkut oksigen ke seluruh badan, kurang HB akan memang membantutkan kelancaran oksigen untuk di bawa ke sel-sel badan yang lain, lalu kita berisiko untuk mendapat anemia dan boleh jugak membawa risiko kesihatan kepada anak yg kita kandung... na'uzubillahiminzalik.. Paras normal hemoglobin bagi wanita adalah di antara 11.5 hinga 16.5g/dL manakala lelaki adalah 12.5 hingga 18.5g/dL. . 


Macam mana VITA-LEA tolong tingkatkan hemoglobin?

Vitalea with Iron Formula ni ada zat bei yang membantu pembentukan sel darah merah dan menghasilkan sel darah yang sihat. Zat besi menjadi sebahagian daripada struktur hemoglobin yang membawa oksigen ke tisu dan sel badan.

Tapi jangan plak ingat HB rendah ni cuma jadi kat wanita pregnant je.. anyone boleh ada masalah ni, terutama kalau coffee lover (saya le tewww) huhu..

Maka, VITA-LEA ni memang sesuai untuk semua golongan lah! :-) Harga not bad tak la mahal sangat tapi tak la terlalu murah, kena lah dengan kandungan dan manfaatnya kan... barang berkualiti kalau murah sangat pun pelik jugak, ye dak?

Contact saya ye kalau nak cuba VITALEA ni.. multivitamin ... in general pun dah memang kita tau kita perlu multivitamin untuk mengisi lompong2 nutirisi dalam badan kita.. 

Kalau nak terus beli, Klik je kat E-Sell (atas kanan) tu dan pilih VITALEA. Harga pun ada kat situ.. kalau nak harga yg lebih jimat.. macam biasa, Whatsapp saya (SMS ke, wechat ke telegram ke.. boleh je..) .. saya boleh beri penjelasan betapa untungnya membeli sebagai ahli :-)

Jangan lupa! order ye! :-)


Salam Ceria!
Fara 0192390107

4 comments:

  1. wah dah dekat dah tu....semoga dipermudahkan ye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks AnneRaini! :-) inshaallah mudah mudahan diprmudahkan...

      Delete
  2. hye saya dari admin segmen mencari 20 bloglist bertuah
    anda boleh check link blog anda di

    http://dunia-iekafarhana.blogspot.com/2014/08/senarai-blog-segmen-mencari-20-bloglist.html

    + follow here

    ReplyDelete

Popular Posts