Tuesday 11 January 2011

Rajin anakku Rajin, Rajinlah ke sekolah..

January dah masuk minggu ke-dua. So far soo good. Last week was quite hectic for us with Lydia's 1st day to primary school. Last week i've got no chance to write about it, but managed to read few blogs on parents sending their kids to standard 1 for the first time... Syok baca citer masing2.. The similarity between all of us is the excitement of course..


Not much change in my daily routine. Still bangun tak berapa pagi sangat, tapi cuma malam nk kena siap semua lah... sama je masa Lydia kat kindy last year .. cuma ada extra sepasang baju nak digosok.. yang lain, maintain ... pagi2, bapak still the one yang hantar anak2 ke daycare as well as Lydia's school.Petang mcm tu jugak ... bapak yang ambik .. malam, sama gak.. bapak yang hantar Lydia ke Iqra. Thank you dear.. semoga anak2 kita membesar nanti sentiasa mengingati dan menghormati makbapak.


Sesi pagi Lydia is her KAFA. oh, i havent tell you yet the end of KAFA/SRA story rite? well.. lets put it this way, Lydia dah memang ditakdirkan untuk bersekolaah di KAFAI (Kelas Asas Fardhu Ain Integrasi), bukan SRA (Sekolah Rendah Agama (kerajaan)). Nak dijadikkan cerita, walaupun Lydia dah register kat SRA, tapi last2 saya hantar gak ke KAFA sebab SRA tu, tahun ni bertukar ke sesi petang untuk darjah 1. So, clash pulak dengan sesi darjah satu sekolah kebangsaan. Jadi, ke KAFA le dia .. huhu..


1st day tu, mcm parents lain .. saya pun cuti. Selain nak settlekan hal yuran, saya nak jugak tengok mcm mana lah Lydia kat skolah. pagi tu KAFA .. ok lah... lepas dah tau kat mana kelas dia an all, saya gi kantin ... sementara tunggu dia keluar utk rehat, saya duduk berborak2 dengan few parents yang lain... layan je lah :-) kul 9 gitu bebudak KAFA keluar. Darjah 1 keluar dulu, bagus lah .. tapi lepas dah tunggu 5 minit tak jugak nampak bayang Lydia .. haisshh.. kerisauan saya ialah dia tertinggal dengan kawan2 pastu tak tau mana nak tuju .. ekekeke .. masa saya nak bangun mencari, baru nampak dia datang berkejar kejaran dengan kawan2 dia..


pastu i let her go and buy food herself. she bought nasi goreng (singgit sepinggan) .. hmmm from there i learnt its better if saya bekal kan dia something. saya tengok, pagi2 kul 9 dah jual air berais.. mcm no option.. ribena cair yang berais, cawan plastik mcm kat pasar malam tu .. harga singgit. saya sure sangat budak2 tak habis punya minum sebanyak tu .. and its iced so mcm tak elok la plak .. bagus la bawak air dari rumah ..


Habis rehat, saya tunggu lagi sebab kejap je lagi nak balik.. lagipun saya kena tunggu hubby yang masa tu keluar ada hal. dalam kul 11 tu dah ramai parents yang berdiri kat tepi kelas .. ekeke tak saba nak aik anak masing2 .. ye lah, 1st day harus la tunggu tepi kelas .. saya tak terkecuali. dalam kelas tu ramai kawan2 dia masa kat PASTI dulu, so saya nampak dia selesa je..


Petang plak, sekolah kebangsaan. kali ni saya tak tunggu the whole day. lepas make sure kelas dia and bayar yuran and tau tempat duduk dia.. saya bgtau dia saya nak balik... dia ok je .. saya dan hubby kuar, ke sana sini merayau dok settlekan few things .. mostly menda2 berkaitan kenduri kawen adik ipar. by the time Lydia rehat, kami ke sekolah balik.. hubby plak nak tgk how lydia doing masa rehat.. sbb pagi tadi dia x de ... then kami kuar lagik .. sampai le petang baru gi sekolah amik Lydia ..


2nd day saya dah kerja tapi hubby still cuti, dia nak make sure Lydia tau nak naik van mana untuk pergi dan balik ke daycare nursery. Alhamdulillah ... hubby kata she did a good job..


oppss.. saya ada banyaklagi nak citer tapi saya nak rushing gi kerja plak.. ekeke.. kalau kat opis mmg tak dan nak update.. kat rumah bila malam pon sama. bz hal2 rumahtangga .. so pagi2 gini saya cilok time ...

enjoy the piccas .. tak ikut susunan

gaya makan nasi goreng


Kelas sekolah kebangsaan (kelas sementara) - dok belakang


angkat tangan! - beratur (sekolah kebangsaan)


parents yang excited




posing dulu!

ngan mak. KAFA


kat KAFA dok depan, pastu cikgu suh dia jadik pen. ketua darjah


Happy with friends.. Semoga Lydia suka ke sekolah yea... saaaayang anak mak!

9 comments:

  1. yeah....insya-allah. Semoga prestasi cemerlang berterusan. Ceria je muka dia

    ReplyDelete
  2. comel lydia bertudung pi sekolah :)

    anak aku pakai seluar pendek :D

    ReplyDelete
  3. Ellyn,
    amin...

    Zatil, suar pendek pun kiuut!!! cam zaman2 kita dulu ekeke.. seksii auuwww

    ReplyDelete
  4. comeyyynyer gambo last tuh .. ahhaha .. lydia belajo rajin2 ekk. Jgn ingat nak sopping cam mak tu jek .. hahahah.

    ReplyDelete
  5. KM, tq! ahaha bab shopping tak dapek nak nolong!

    ReplyDelete
  6. biler lydia dah besar kalo dia tgk entry nih sure terharu!

    sol plak cam tak sabar nak excited tunggu Qeeb masuk skolah hehehe

    ReplyDelete
  7. lorr sama eh dengan kembar saya ..tahun satu....

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. Rajin Fara ku Rajin, Rajinlah Update kekekekeke

    ReplyDelete

Popular Posts