Monday 15 March 2010

Langkah awal menuju ke full breastfeeding

Kejap betul masa berjalan .. dah hari ke-43 rupanya since Fahren dilahirkan ... only few days left before aku masuk kerja balik.

Alhamdulillah lah segala nya okay masa bepantang ni ... tak de la aku rajin menulis blog kali ni, unlike masa pantang lps lahirkan Idlan last 2 years. Maybe sebab kali ni more on FB and twitting. tak kisahlah yang penting sentiasa la keep in touch ngan dunia global tanpa batasan apa da aku merapu ekeke

Walaupun belum cukup 44 hari, dah banyak kali jugak aku keluar2 ... memula tuh gi puchong tgk mak aku .. then gi Bangi tengok baby baru Mus, baby namanya Nur Aimy Afiqah .. comel gitu ...

Then, semalam aku gi kursus asas penyusuan bayi dengan susu ibu. Hmmm ekekeke anak dah 3, tapi baru la tergerak hati nak breastfeed secara eksclusive. Now aku rasa mcm sangat teruja nak susukan fahren secara exclusive sampai 6 bulan .. then akan teruskan kalau diizinkan Allah, sampai la 2 tahun ..

Memang berbaloi sangat pergi kursus ni lah .. even tho selalu je kita dgr nasihat orang lain pasal kebaikan susu ibu ni.. tapi mcm iya tak iya jek .. ada jugak selama nih info yg aku tau tuh rupanya info yang salah :-)

ntah aku takde mood nak sampaikan balik apa yg aku dpt semalam .. not in the form of writing of course hehehe sbb aku nak cepat jek before fahren bangun ni .. tapi aku sarankan lah kepada u ols yang bakal nak jadik mak.. ataupun yang dah jadik mak pun..sangat bagus utk join benda nih sbb tak rugi menambah ilmu so bila kita cerita or nak bagi nasihat kat orang, base tu betul ..

semoga aku sukses!!!





Gambo atas: Peserta yang hadir

Gambo atas: My 1st breastpump. mamivac brand dia .. bukan brand yg glemer mcm avent tp aku baca testimoni quite good lah ..

Oleh kerana aku tak pernah ada experience pun pasal breastpump .. so masa seminar tu aku 'testdrive' lah pump nih .. itu pun lps husband aku yang suh amik yang ni memandangkan kerja aku yg sokmo bz, dia suh aku amik yang ada double pum sekali ngan boleh operate electric or battery. hmmmm thanks dear sbb sangat menyokong .. actually dari Lydia lagi dia nak aku BF cuma aku jek yg tak betul2 all out dan cepat give up .. begitu juga masa Idlan ...

Selain set atas ni, aku beli jugak cooler bag ngan chiller .. cooler bag aku nak bwk gi nursery sbb kat nursery tak de peti ais kata Lydia ... then aku beli extra ice pack utk aku bawak susu balik ke rumah ... sib baik kat opis ada peti ais .. kalau tak, harus kenabeli 2 set cooler bag ...

Aku anggap nih semua investment lah :-)

6 comments:

  1. salam fara. kiter pun anak masuk yg ke3 baru sungguh2 nak full BF. ahamdulillah baby dah masuk 8th month pun still BF. good luck!!

    ReplyDelete
  2. Anonymous1:04 pm

    HI,

    Saya sangat menyokong usaha anda utk full BF ni.. Make sure beli breast pump yang bagus utk 'production' yg bagus juga.. jgn cepat give up.. so far Alhamdulillah saya dah menyusukan baby no. 2 dah lebih 2 thn (umo lebih kurang sama ngan idlan)

    sila layari www.susuibu.com utk tambah pengetahuan dlm susu ibu.

    good luck

    ReplyDelete
  3. Aku x boleh comment guna open id (wordpress)... apsal ekkk

    ReplyDelete
  4. jelesnya dgn mamivac... mmg x glemer sbb x ramai yg tau... and x ramai yg sanggup invest cam ko... aku rasa aku setia ngan spectra3 je kot...

    cik ume... cam ne ko kenal fara...? ko guna pam apa...? share lah sikit...

    ReplyDelete
  5. Umeboshi & Anon,
    Mudah mudahan dapatlah apa yg dicitakan2.. Thanks :-)

    Hotaru (aku tatau apa makna hotaru ni weh),
    ok la ko pakai spektra pon dah terbukti kebagusan .. ekekekke!
    Umoboshi ni link ke blog aku dari blog adorque lah .. aku pun rajin baca blog dia silently ehehhe

    ReplyDelete
  6. Anonymous3:12 pm

    Fara,

    KM pun baru ni rasa semangat nak bagi full BF kat aimy. Tp since dia ada masalah sembelit ari tu dah terpaksa campur ngan susu formula sket .. niat ati pas ni nak terus bg full BF kat aimy. Ni nak kena amik ilmu ni cemana nak tambah susu n nak pump utk buat stok. Bg laa advice sket kat KM ni. Pump dah ada .. n dah guna pun everyday kat opis. But need extra knowledge laa ...

    KM

    ReplyDelete

Popular Posts