Monday 10 July 2006

Maksud Tak Sampai

Again, kisah Lydia ... layannn je la okay?...Memandangkan Lydia dah boleh diajak berborak sikit2 ... seronok juga aku nak tahu apa activity dia kat rumah babysitter ...

"Mak kerja, Lydia duduk dengan sapa?"

"Ngan bu"

"Kat rumah ibu ada sapa?"

"Ada abam, ada ciktam" (abam=abang, anak baby sitter umur 4 tahun: Dia mmg tak reti sebut 'ng' semua tukar jadik 'm')

"Lydia main dengan siapa"

"ngan abam"

"Lydia main apa dengan abang"

"paiembam"

aku dah tergaru2 kepala ... pedia laa paiembam tu .. puas aku fikir2 .. mismatch sana sini carik word yg hampir2 .. tak jugak dapat tangkap.. berkali2 aku tanya itu jugak dijawabnya ...

"paiembam best ke?" nak mencungkil apa itu paiembam, aku tanya dia mcm tu..aku tak paham..belasah je laaaa

"Besh. tak tatut...aik .. lus...lus...." (best, tak takut, baik, lus..lus..) : lus lus tuh mcm kita belai2 kuching la .. atuk ajar dia kalau dia takut something, atuk nak ajar dia jgn takut (e.g kucing) so atuk kata, kucing baik, lus... lus ...(sambil belai2 bulu kucing menandakan kucing tak bahaya boleh dipegang2) - and lepas tu, kat semua dia buat mcm tu .. ada sekali tu, aku tunjuk gambo gajah, at first dia takut, lps tuh dia cakap, ajah aik, tak tatut, lus..lus...and panggil2 gajah tuh mcm panggil kucing .. sabar jek la.. jgn kalau tiger betul2 dia wat camtuh sudah ler .. )

Last2 aku give up tak dapat nk tangkap apa yang dia kata tuh ..

hari lain, aku tanya dia, ...

"bapak gi kerja naik apa?"

"aik nte"

"Ayah gi kerja naik apa?"

"aik moto"

"Ciktam naik apa?"

"Aik van"

"Wak naik apa?"

"Wak aik moto"

"nenek naik apa?"

dia diam .. sebab nenek kan jarang ke mana-mana ...aku jangka dia akan jawab nenek naik motor jugak sebab nenek kengkadang gi kedai naik motor ... then dia jawab,

"Nenek olat aik paiembam"

"paiembam? kat mana paiempam?" tak puas hati aku paiembam tuh kuar lagik ... this time aku tanya la mana paiembam

"kat tinddi..tu atash..." sambil jari tunjuk langit .. ok ok .. now aku leh relate ..

oooooooOOOO .. Kapal Terbang ..... sebab hari tuh nenek gi umrah, naik kapal terbang ... so dia kata nenek solat naik kapal terbang .. tinggi kat atas ...

fuhhhh .. main kapalterbang ryupanya anak aku kat rumah babysitter tuh ...

9 comments:

  1. Anonymous12:11 am

    hehehe... teringat aku biler harith sebut aeroplane, sebijik bunyi mcm ayahpin :D

    ReplyDelete
  2. cute tu time time gituh

    ReplyDelete
  3. hahahaha!! sabo je le! gelak aku baca! tapi macam tu le dengan budak2 kecik yg baru nak cakap ni kan.. seronok layan.

    ReplyDelete
  4. hehhe....byk jugak words yg dia master ni fara...silap2 ko kena bukak dic nnt...

    ReplyDelete
  5. zatil, lagi lawak .. ayahpin! huhuu ..

    Anne, a ah kan? mcm innocent jek tuh yg tak tahan tuh nk gelak

    Angah, seronok layan, kalau mengamuk pun 'seronok' gak melayan hehehe

    Ellyn, self dic gitu ..

    ReplyDelete
  6. hahahaha.. aku dapat merasakan kelegaan ko setelah terungkai teka-tekuk tu hahahaha..

    ReplyDelete
  7. kah kah kah..ingatkan pi palembang ka...k/terbang rupanya

    ReplyDelete
  8. hahahahaha....paeibam paeimbam...

    ReplyDelete
  9. ohoh.. now i know what paeimbam is.. hehehhe

    ReplyDelete

Popular Posts