Thursday 28 July 2005

Blog Kita, Rumah Kita

Aku boleh khayal bila dah mula membaca..aku khayal bila aku baca perkara yang aku suka, yang otak boleh terima.

Aku suka melompat dari blog ke blog. Suka baca cerita2 orang. Lain blog, lain ceritanya. Bak kata peribahasa, jauh berjalan banyak pengalaman..sama la dengan banyak membaca, tambah pengetahuan, tambah pengalaman...

Sempena musim AF, banyak gak blog2 AF yang timbul, masing2 bercerita perihal AF menurut pandangan peribadi dan perspektif masing2. Itu pun aku baca.

Ada pulak satu artikel dalam salah satu paper mengkritik tulisan-tulisan di blog-blog yang tumbuh bagai cendawan, terutama blog-blog berkenaan AF dengan mengatakan konon penulis-penulis blog (masyarakat) lebih gemar persoal isu-isu picisan. Dan lebih buruk, kebanyakan penulis blog adalah melayu. dalam ertikata lain, melayulah yang suka persoal isu picisan.

Entah lah. Pandangan aku lain pula.

Blog ni ibarat rumah. Isi kandungan rumah, biarlah tuan rumah yang tentukan. Sebagai tetamu, kalau tidak berkenan, berdiam saja lah, jangan pula mencanang ke sana ke mari tentang isi kandungan rumah yang diziarahi.

Senang kan?

Picisan atau tidak, bergantung pada penerimaan pembaca. Kalau pembaca bijak, ambil bahan bacaan yang baik jadi tambahan ilmu di dada, dan ketepikan bacaan kosong sebagai hiburan dan bacaan ringan (tak salah rasanya berehat minda dengan bacaan ringan).Terpulang lah.

Aku start blog sebab aku rasa blog la satu tempat aku boleh menulis, tanpa terkongkong dengan terma dan syarat. Aku suka menulis, tau. Aku pernah tulis novel masa umur aku 14 tahun. Novel cinta remaja. Kat mana ntah hasil tulisan aku tu. Orang lain tak pernah baca, so jadi khazanah diri aku jer lah.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts