Friday 15 July 2005

Mana boleh lupa

Wednesday, 13th lepas, a friend of mine selamat melahirkan cahayamatanya yang pertama. MAZA savely delivered a healthy 3.5 kg baby boy ... Tahniah ye Maza n husband, Catt. Sure hidup lebih ceria dengan kehadiran cahayamata ...

teringat plak time-time melahirkan Lydia hampir 11 bulan lepas ..

Lydia dijangka lahir pada 27.08.04 .... so biasanya a week before ibu mengandung dah tak ke mana2 sbb dah hampir sgt nak melahirkan ... boleh kata, anytime je tu..

Tapi aku tak. Adik ipar ada konvokesyen kat UTP, Tronoh on Sunday, 22.08.04 (5 days from expected due date) . Mak n Abah (in laws) mmg la kena pegi tgk anak bongsu dia ambil scroll tu.. Memandangkan adik beradik lain ada urusan lain yang tak dapat dielakkan, maka husband kenala menjalankan tanggungjawab, bawak mak n abah ke tronoh for the konvo.

Husband: "nak ikut ke nak tinggal ngan abang or kakak?"

aku: "Eh kena la ikut ke mana husband pergi"

Husband: "Tak takut ke kalau tetiba nk deliver time tu?"

Aku: "Sebab takut la saya ikut, apa2 jadi pun, abang kena ada..."

So dengan confident aku ikut jer husband hantar mak n abah. Seawal 6 pagi dah kuar dari rumah, sbb majlis konvo start pukul 8.30 pagi.

Kat sana, aku sempat la berjalan2 round2 UTP, tgk2 tapak pesta konvo dia ... dengan membawak perut yang tgh tunggu masa tu.. and yang bestnya, sempat gak aku bersalam dengan bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir dan isteri sebelum dia ke dewan untuk menyampaikan scroll kepada adik ipar...sempat gak Tun Dr Siti Hasmah bagi nasihat sambil pegang perut aku ... ehehhe..

So seharian tu, Alhamdulillah, tak der apa terjadi pada hari tu ...

So hari2 selepas tu berlalu dengan lambat rasanya. Semua ahli keluarga rasanya dah mula risau, kenapa la aku tak bersalin lagi ... aku pun hairan, sebab member2 lain, biasanya melahirkan baby diorang awal daripada jangkaan ... Aku pulak, masih lagi sihat wal'afiat, pergi balik kerja tak der tanda2 akan bersalin.

26.08.04 - pagi

Macam biasa, buat weekly check up ngan doctor .. doctor checked n buat CTG (check contraction level) - and dia kata aku lom ada contraction, and baru bukak 1 cm, maybe have to wait 3 to 4 days before dia induce kalau overdue...

Aku berdoa mintak2 la malam tu aku akan bersalin ... aku takmo la overdue

So balik dari check up, aku gi umah abang aku sbb mak aku dah ada kat sana (datang sebab aku dah dekat nk bersalin)... mak dah masakkan gulai ikan pari ..

mak siap berseloroh lagi, " entah2 lepas mkn lauk masakan mak, baru baby nak keluar.." dan aku tergelak ...

Malam tu ... selepas Isya' dah ready untuk tidur.. tiba2 aku terasa mcm pinggang sakit, macam sakit senggugut..

"Sakit ni nama dia contraction ke bang?" Soalan aku untuk suami.

"Err..mana lah abang tahu, sakit sangat ke?" jawapan dia..

"sakit lah, tapi tak la sakit sgt..entah2 sebab saya salah makan tak? abang tahu tak kalau food poisoning tu mcm mana rasa dia?" sekali lagi dia geleng kepala dan jawab,

"Entah, abg pon tak pernah experience food poisoning" jawab dia ..dan soalan aku terhenti di situ... sbb sakit berkurang, mata pun dah lelap.

27.08.2005 - pukul 5 am..

"abang, semakin sakit lah..." aku kejutkan dia

"nak gi hospital skang ke? dah time kot" cadang dia

"tapi, mcm mana kalau ni bukan sakit nk besalin? malu la saya kalau ni sakit perut biasa" aku sempat berdalih. Memang dalam hati berdebar2..segan la kalau itu bukan sakit contraction.

"So, awak nk buat mcm mana? nak call mak ke?" dia plak tanya aku

"isk, pagi2 nih, tak payah la dulu" saya tunggu jap, ntah2 kejap lagi okay" ujarku, dia angguk dan sambung letak kepala kat bantal. Ceh!

Aku plak berjalan mundar mandir sambil fikir nak ke hospital ke tak ... semakin aku berjalan2, semakin mcm nak patah pinggang tahan sakit..so last-last, aku kejut lagi dia jugak and kami bergegas ke hospital. Tapi on the way tu sempat gak isi minyak keta, then bila sampai kat parking hospital, aku still rasa ragu2 sama ada nak naik or tak. husband pun pening tgk aku tak boleh nk decide. Last-last, he turned off the engine, and tarik je aku kuar dari keta naik ke atas..dia kata, kalau nk tunggu aku buat decision, mahu sampai terberanak kat situ...

Bila nurse check, rupanya laluan baby dah bukak 5 cm..terus dia suh get ready n sorong aku ke labour room...masa tu dah pukul 7 pagi kot. Husband aku dah called dua2 orang mak .. and tak sampai satu jam, dua2 dah ada kat waiting room ..

Manalah aku tahu, daripada 5 cm nak ke 10 cm tuu..mak aiii lamanyerrr... time tu mmg dah tak tertahan sakitnyer.. before pintu rahim bukak 10 cm, nurse tak kasik aku teran sangat, bahaya .. ahhh dah sakit aku peduli apa kan.. curik2 gak aku teran, husband aku lak marah sbb dia kata aku degil takmo dgr nasihat nurse..aku apa lagik,

"ala..awak tak sakit boleh la ckp..saya sakit sgt laaa..." dia terus mati kutu .. aku faham maksud dia, tapi takbleh buat apa laa...sakit yang datang mmg hebat lah...aku rasa tangan husband aku boleh kempis kot sbb aku genggam macam apa ntah eratnya...kesian hehehe..

Happy gile bila doc kata, "okay, boleh push skarang, dah nampak kepala baby tu...bila doc kira sampai 3, u mesti push sekuat hati...push dari perut tau.." aku angguk banyak kali..tapi bila push, doc kata salah teknik, aku push dada, bukan perut... so, buat 2nd try...and this time aku push sekuat hati, dari perut ..dan....tadaaaa...

itu lah.... selain baby comel keluar, air mata gembira aku pun keluar jugak ... hehehee.... dan dari labour room tu, aku nampak hujan renyai2 kat luar ... hujan rahmat di pagi Jumaat ( 10.56 am) yang mengiringi dan menyambut kehadiran puteri sulong aku ... sekurang2nya, itu yang aku rasa ...

4 comments:

  1. Anonymous5:51 pm

    Fara..tahniah dah ada blog sendiri ;) selalu gak baca dan tunggu cerita2 terbaru :D

    Baca citer nie teringat 3 pengalaman berbeza masa nak bersalin :)

    ReplyDelete
  2. Hmmm ... nice to read people experience on this. Bila laa nak dapat baby cam lydia tu kan ...

    ReplyDelete
  3. Happy birthday Lydia. Smoga dia jadik anak yang baik, dengar kata dan solehah.

    Aper nasehat Tun Dr Siti Hasmah? :)

    ReplyDelete
  4. Selamat Hari Lahir Lydia!! Semoga jd anak solehah,rajin2 blaja,berjaya sampai menara gading n dgr ckp mak bapak ye.


    -xoxo-

    ReplyDelete

Popular Posts