Showing posts with label Hasyadaleela. Show all posts
Showing posts with label Hasyadaleela. Show all posts

Tuesday, 10 June 2014

Housewarming and Daleela's 2nd birthday party

Haha, melompat-lompat entry saya tak ikut kronologi. mana sempat, saya update .. kekadang tu nak update, pics pulak kat phone.. memang la boleh je update terus dari phone, tapi feeling tak sama laa update thru phone ngan tulis kat lappy.. masalah jari beso tu sukar nak menaip panjang2 kat phone


Kali ni nak share citer pasal birthday anak ke-empat saya, Hasyadaleela. Pada 30 may (Jumaat) lepas, dia genap 2 tahun.. Alhamdulillah.. Memandangkan saya memang berniat nak buat kenduri kecil-kecilan atas kesyukuran masuk rumah baru, saya pun buat sekali birthday party untuk Daleela pada hari Sabtu, 31 May 2014. 


Saya ni bukan jenis yang buat birthday party setiap tahun. Kali terakhir saya host birthday party ialah pada tahun 2012 .. Party 3 dalam 1 haha untuk Lydia, Idlan dan Fahren. Klik sini bleh tgk party tu.. itu lah kali pertama hosting a birthday party. Masa tu masih kat rumah lama.. 


Dan tahun ni untuk Daleela. Tak la semeriah party tahun 2012 sebab kenduri ni lebih kepada housewarming. Next time kita buat birthday party sahaja ok Daleela? Share pulak dengan adik baby nanti, inshaAllah semoga ada rezeki..

Alhamdulillah, dah pindah rumah dekat ngan orang tua.. walaupun mertua, tapi tetap ibu bapa kan..

Terima kasih kepada kawan-kawan dan family yg sudi hadir.. Kenduri kesyukuran ni kongsi dengan mak mertua, maklum la dah duduk sebelah rumah beliau.. mudah sangat nak buat kenduri bersama-sama. Alhamdulillah terima kasih yg tak terhingga kepada keluarga kedua belah pihak yang membantu dalam penyediaan juadah. Menu hari tu memang fully prepared dengan cara rewang saudara dan jiran tetangga, menu orang kampung, dan ofkoz orang jawa.. 


Antara menu hari tu ialah nasi putih, gulai lemak nangka muda, sayur tumis kulit lembu, sambal tumis paru goreng,  ulaman sambal belacan, ayam goreng dan sambal goreng jawa.. yumm yummmm!!! aih sebut menu jadi lapar plak..


Jamuan started pukul 12 tengah hari.. Alhamdulillah menu semua sedap sedap sangat! paling mendapar sambutan tentu sekali tumis sayur dan kulit lembu... hahaha signature dish turun temurun keluarga belah suami. 

sayur tumis campur kulit lembu. Signature dish family mertua .. sedaaap!

TQ for coming uols!

Apa yg happy sangat tu Azel? heheh

Kul 1, Daleela potong kek.. kek pun bukan tempah, saya beli kek size mini tu kat Empire Shopping Subang, lepas tu satu kek besar saya beli pagi tu jugak kat kedai kek biasa kat Meru.. hehehe janji ada kek kekdahnyer kan.. :-) goodies Favor pulak saya order kat kakak saya je, dia tolong buatkan cupcakes dan caramel crunchy nut. itu jek.. kakak saya plak hias2 kasik cun dengan ribbon dan label.. lagi la saya happy.. haha.. memang kali ni tak dan nak tempah2 ... semua impromtu je..

kek fast track je.. mini cakes beli kat Empire Shopping Mall, square cake beli kat kedai kek Meru
crunchy caramel nuts yg rangup dan enak!


family pose. tapi idlan ngan lydia takmo plak pose sekali.. bz nk main..

Daleela memang tak de le nak melawa-lawa.. cekak ribbon bunga beso saya pakaikan tah mana dia campak!


muka blank masa orang nyanyi.. hehe

bagi-bagi kek..
Tetamu tak putus, rasa syok sangat.. sampai ke maghrib ada yang datang lagik.. Alhamdulillah.. Sebelah malamnya plak, kenduri untuk orang lelaki jemaah surau.. kami hidangkan mi kari ngan buah jek.. dan semestinya nasi dan lauk2 sebagai 'berkat' untuk orang bawak balik ke rumah.. style jawa kann... 


Alhamdulillah semoga saya ada rezeki lagi untuk buat makan-makan mcm ni.. seronok bila org datang ke rumah. hari tu tak dan nak jemput lebih ramai orang sbb last minit decision.. 

Ok jom layan pic2 lain... :-)

Daleela di bawah timbunan hadiah.. hahaha!

anak-anak happy main bouncer

ngan Sol.. sementara tunggu geng lain datang

geng schoolmate SMSJ

geng mak buyong hehehe - Zatil

Geng GLC tapi Sol dah balik so kami berempat laa group photo

anak Shaklee dan mak Shaklee saya hehe :-) 3 keturunan

Ellyn tetamu maghrib hehhe
OK daahhh!!!! tengkiu for scrolling!!!

Salam ceria
Fara 0192390107


Friday, 13 July 2012

Shopping for groceries pun jadiklah! :-D

yes!

eh.

Alhamdulillah... semalam, hari ke 44 so officially dah  habis my days of confinement period.. hmmm.. entah dpt merasa lagi ke tak rasa pahit manis berpantang ni .. :) semuanya saya serahkan pada Nya, .. buat masa ni, syukur sangatlah dah ada 4 ni.. saya akui bertambah mencabar, tapi mudah mudahan saya turut dikurniakan kesabaran yang tinggi dalam membesarkan dan mendidik anak2 tersayang ni, inshaAllah..

seronok melepasi masa berpantang ni bukan apa, sebab dah tak sabar nak tengok dunia luar .. saya rasa ni mmg perasaan stended semua mak2 yg habis berpantang, kan?

Semalam, saya ajak suami jumpa doktor.. hari tu masa sebulan, sepatutnya jumpa doctor for follow up, sekali dengan follow up daleela. Tapi masa tu ramai sangat so saya pospon saya punya part.. lagipun saya rasa sihat je so boleh la tunggu sampai habis pantang utk follow up, kalau rajin :p

nasib baik suami boleh bercuti .. so awal pagi kami ke DEMC.. syukur lah semua OK.. kesihatan saya dah back to normal lah.. balik dari DEMC tu, sebab dh alang2 sampai shah alam, kami ke Laman Seri Business Park tu, pegi One Baby World. actually kebetulan, semua storage utk EM dah habis... nk beli online pon lambat nk tunggu sampai.. so tu yg ke situ terus.. saya malas nak masuk sebab daleela tido, so bapak la yang pi naik beli..

lepas tu nk pi belanja groceries.. maklum le nak puasa ni.. barang2 dapur semua dah habis sbb sy sentiasa masak kan.. maklum le takleh ke mana2.. huhu takde nyer sebab rajin.. kan kan kan.. so utk groceries shopping ni .. kriteria memilih mall, mstilah ada troli sbb kat dlm troli la saya letak anak2 yg tengah aktif tu (idlan n fahren) - so biasanya sama ada giant, carrefour atau tesco lah yg kami pergi.. wakaka.. nk pegi playground pon pilih playground dlm giant or tesco.. mmg x berkembang kan? tak kisah le janji selesa senang nk monitor anak2... and now dah ada daleela, semestinya saya suka tesco sbb troli dia ada tmpt baring baby tu kan.. saya memang tak gemo bawak stroller.. byk kali sgt pengalaman sorong stroller and baby nk gak dukung.. at least kalau kat tesco ni, if dia nak dukung takmo baring kat baby seat tu, takde la saya kena sorong stroller.. hihihi.. eh, pasal stroller pon satu perenggan...

So kami pun menuju ke Tesco .. walaupun shah Alam pon ada Tesco, saya mmg paling selesa shopping kat Tesco Setia Alam je tuh... satu sebab dia yg agak dekat dgn rumah .. yg pling utama sbb kat situ tak ramai sangat orang kot.. so rasa selesa je.. saya memang kureng sket tempat yg too crowd.. dah takberapa nak muda ni, tak de la saya nk tmpt2 yg happening ..

shopping semalam tak bawak anak lagi 3 org tu.. lydia sekolah, abgLan pon sama.. dah byk kali abgLan missed class sebab aku nak dia kat umah je tak payah pi nursery.. semalam dia yg nak pegi sebab dia nak main ngan kawan2 katanya.. fahren plak bila abgLan pegi, dia mesti nak ikut abang dia..

tinggal le saya, hasben n daleela.. kiranya ni daleela punya 1st shopping outing.. hmm lom leh hantr dia kat taska sebab lom train dia minum susu guna botol.. and blom diskas ngan ibu taska pasal EBM.. later lah..aku bawak je daleela dulu pi shopping ngan harapan dia tak cranky lah..

Alhamdilillah mmg tak cranky..  masa breakfast kat mamak syed sek. 3 pon dia okay jek.. meh lah jom tgk daleela punya 1st shopping experience huhuhu

best aar pilih sayur sebab nampak freshhh jek pagi2 .. daleela tido jek
aman habis! takde orang! daleela menten... :p
Final check before pi kaunter.. semua dalam list (dan yg tak dalam list) pon dah beli.. yey!
daleela menten tido .. tak ubah langsung posisi tuh.. sampai bapak nak bayar dah
sampai le kat carpark ..
ha, alihkan dia masuk dlm kereta pon dia menten tido.. huhuhu... sporting lah anak mak ni.. ekekeke..
before sampai umah tu, hasben bagi cadangan nak tak singgah kat kilang basikal? saya mcm haa?? kilang basikal? kat mana? buat apa?? pastu dia kata jom je lahhh.. saya pon jomm le jugak sbb saya kan tgh kemaruk nk berjalan.. tak gitu?

nantilah entry lain saya citer pasal kilang basikal.. ok? sekian saja!

Salam :-)


Tuesday, 3 July 2012

Satu Purnama Sudah Berlalu..

Hello!

dah July? huhuhu.. semalam aku tanya Lydia, "sekolah lydia takde sports day ke?",

jawapan dia, "tak ada kot mak.. dah nak bulan December ni.." aku marah le dia.. baru je july apa plak december perginya.. dia kata ye la mak, july, aug, sep,oc,nov, december.. kan dah dekat tu...
"ada plak gitu.. org cakap dah dekat tu kalau bulan depan tu december.. hishh.. "

huhu.. confirm cik kak tu lom paham...

anyway, dah sebulan lebih aku cuti.. kejapnya masa berlalu.. kan? Alhamdulillah masa berpantang smooth je.. 2 minggu pertama tu duduk dengan MIL. hari ke-2 daleela lahir tu, lepas discharged terus ke umah MIL.. then hari ke-3, mak bidan datang rumah .. urutkan aku and daleela sekali.. kali ni berurut 5 kali je.. tak mcm before2 ni semua 7 kali..

Susu start kuar banyak bila dah 2 kali diurut.. bengkak, tapi kali ni tak demam.. tak mcm masa fahren yang aku demam sampai menggigil2..

hari ke-3, hasben pegi JPN, daftarkan nama Hasyadaleela .. kena cepat sebab hasben bukan banyak cuti.. so sementara dia cuti, pergi lah.. lagipun nama dah ada.. huhuhu..actually nama daleela ni option ke-2. masa daleela lahir.. lepas nurse kasik kat aku, aku tgk dia merah betul.. paling merah compared to kakak and abang2 dia.. so mcm terdetik nak namakan dia Delima, sempena buah delima yg merah.. :) tapi lepas tu tak jadik, aku nk kasik nama yg lebih bermakna lah.. tapi nak dekat2 gak nak ada "D', "L" .. huhuhu kengkonon nak match ngan adik beradik dia yg lain... so datang le Daleela .. and nak melembutkan sket nama tu, tambah lah hasya.. mcm feminin sket :), with good meaning as well, inshaAllah ...

hari ke-5, mak aku kat johor buat kenduri, bila dia tanya aku nama baby dah ada ke, aku kata dah ada nama.. dia pun berhajat nak sembelih kambing, utk akikah daleela.. Alhamdulillah.. rezeki .. so kenduri akikah daleela dibuat kat johor .. aku ngan daleela kat klang.. hehehe.. 

Hari ke-8, tali pusat daleela tanggal .. lega sangat bila dah tanggal tali pusat tu.. orang kata masa tali pusat lom tanggal, adalah masa2 kritikal utk baby.. kritikal as in sensitif... so mmg kena extra care.. so bila dah tanggal,, lega lah... bila lega, hilang la stress mak.. bila stress hilang, susu pun makin laju.. Alhamdulillah.. tapi ada gak yg kata, kalau baby yg lama lom tanggal pusat, nanti dia sayang mak dia lebih, sebab mak dia jaga dia betul2 lebih lama.. hehehehe... macam2 kan.. tapi doa aku, anak2 akan sayangkan ibu bapa dan hormat sesama makhluk dalam dunia ni... tak kira lah lama or kejap tali pusat tu ada. kasih sayang aku sama je untuk semua anak2 aku.. inshaAllah..

Hari ke 12, nenek belah klang plak berhajat nak buat kenduri .. oleh kerana akikah dah dibuat kat johor, so nenek Klang buat pulak kenduri cukur jambul.. tentulah dengan niat bersedekah.. (sedekah sekurang2nya sama nilai dengan timbangan berat rambut bayi) .. Alhamdulillah, rezeki jugak utk daleela.. :-)

Hari ke 18, kami bawak Daleela balik Johor, jumpa nyai (nenek dalam jawa) johor plak.. kat situ 2 hari, pastu balik Klang lagi .. takbleh lama sbb lydia dan idlan kena sekolah..

Hari ke 24, kami bawak Daleela ke klinik An-nur kat Meru, untuk berkhatan.

Hari ke 27, bapak decided nak cukur semua rambut Daleela, supaya senang nak bersihkan kepingan2 kulit (sel-sel mati) kat kepala Daleela. juga mak aku suka bagitau dalam bahasa jawa, "Hilang bajang sawane, garek warase" maknanya, buang semua sakit2 or sawan2 dari dalam perut, tinggal yg sihat2 saja.. hehehe..

Hari ke 31, kami bawak Daleela ke DEMC, berjumpa dengan paed dia, Dr, Koshy utk. follow up checkup sekali dengan ambil injection imunisasi.... at 1 month, Daleela dh 4.15 kg .. semangat! :)

hmm gitu lahhh sebulan berlalu dlm masa berpantang ni .. :) Now daleela dh makin sihat..susu makin kuat.. yg kelala tu, mcm berlumba2 berebut2 dgn pump. tgh2 lena dia tido, bila aku start pegang pam jer, terus dia bunyi.. huhuhu.. so, bermula lah kembali my breastfeeding journey :) happy sgt dpt peluang lagi.. kali ni harapan tinggi smoga dipermudahkan.. ameen..

sekian, update sebulan Daleela :)


bye! :)
 

Wednesday, 27 June 2012

Discharged

Heh, berbolak balik entry aku.. kejap2 masa pregnant, kejap2 after delivery.. hehehe.. mana yg terlintas nak blog, yg tu la aku blog.. now aku nak tulis pasal hari aku discharge dari DEMC. pagi2 tu aku dah tak sabo nk discharge.. maklum lah ada 3 org anak2 kat rumah yg menunggu.. mesti lah tak sabo nak jumpa dorang.. walaupun dorang dah datang ptg semalamnya lepas aku bersalin tu... rindu tetap rindu..

kul 8 gitu lps aku mandi (syoknyer mandi air panas kat ward.. ngan shower beso.. fuuhh rasa puas dan segarr jek..) .. Paed utk Daleela datang.. sama mcm Fahren, paed daleela adalah dr. Koshy.. aku suka dr. koshy ni. satu, sebab dia support breastfeeding... sangat2 support.. 2nd, sebab dia suka bagi detail explaination .. pastu dia cergas dan pantas bila handle budak2.. huhu..



lps dr. Koshy check and everything ok ngan daleela.. tiba masa dr.Jumeah plak dtg utk check aku... pun ok Alhamdulillah.. mmg tak sabo nk kuar.. hehehe.. tapi still kena tunggu lps lunch jugak sbb maklum le dah pakej sekali ngan lunch kan.. sayang oo tak makan.. sedap2 menu dia.. hehehe..

oh cakap pasal pakej.. aku amik pakej SVD biasa tu lah.. yg single room tu kan.. masa pre admission during final check up 39 week tu , dorang tanya aku, company ada GL ke.. aku sejak kerja kat i*erintis ni baru le merasa ada benefit utk maternity.. so aku bgtau dorang aku ada GL.. pastu dorang tanya nk guna GL ke nk guna cash.. sebabnya since aku dah besalin 3 kali sebelum ni cash kat DEMC, so dorang nak offer loyalty program, which is room upgrde drp. single room kepada executive room.. hmmm.. menarik gak.. aku kata GL tak de ke upgrde.. dia kata takde.. infact GL tu tak cover room pun.. cuma cover cost bersalin.. hmm.. aku malas nk fikir2.. if nk GL, nk kena pi opis dulu bagai padahal aku dah start cuti and malas nk pi opis lagi.. so aku decide proceed je la cash mcm biasa... kalau nanti lps cuti maternity, baru check of bleh claim.. kalau boleh claim, claim la.. kalau x bleh claim.. diam2 jek lah.. huhu..


so merasa lah iols masuk bilik 603 .. takde la beza sgt pon single room ngan executive room KOT. hahaha.. so takde la aku nk detail sgt cerita.. cuma aku rasa its a good initiative by DEMC to appreciate customers dorang yg byr cash.. terubat sket hati those yg tak merasa company maternity benefit kan.. hehehe.. in a way, its a business strategy jugak sbb org tertarik nk bersalin kat situ lagi dan lagi.. HAHAHA...

teringat dulu masa bersalinkan Lydia.. masa tu dr. Norleen, pernah bgtau aku DEMC nk pindah building baru.. ha tu dia.. daripada Lydia, Idlan, Fahren.. tak jugak pindah2.. hahaha last2 tiba masa daleela baru le ada .. wakakka.. maybe sbb tu la aku asyik la pregnant lagi dan lagi.. nak merasa spital baru gamaknyer.. LOL

ok dah cukup.. lps dr.jumeah kuar.. Sol plak called.. dia nak drop by melawat aku n daleela.. dia otw ke opis.. maklum le umahnyer sekangkang kera je dari spital ehehe.. bagus gak sol dtg.. tak le kebosanan menunggu nak balik.. tapi sol rushing la sbb nk pi opis kan.. anyway thanks Sol sbb dtg :-)


olo bucuk bucuk..


lps tu, customer service exec. plak datang.. bertanya khabar (lebih kepada nak survey) mcm mana layanan semua.. huhu aku kata ok je la... malas nak bgtau lps deliver tu aku takleh tgk tv sbb tv rosak.. LOL.. apa daaa.. tapi sbb dorang repair cepat,,, so ok la kira tu ...

kul 11.30 lunch dtg.. licin aku makan wakaka.. berselera...

lps tu baru le segala proses pembayaran dan pemberian ubat, cenderahati what not.. senang sgt sbb semua dibuat di bilik sajork.. tak payah nak pegi kaunter bagai.. sistematik lah jugak.. improved.. and last sekali, baru lah dtg wheelchair bawak aku turun... and kul 12.30 gitu aku pun meninggalkan DEMC... begitu lahh :p

 pose dulu before kuar ..pose ngan anak baru .. :-)

duh! kain batik jer .. huhu ...


meninggalkan DEMC - yey! daleela nak balik umah nenek jumpa kakak and abang2 :-)


Friday, 15 June 2012

Detik Manis 30 May 2012

Disclaimer: ayat2 dalam entry ni agak poyo sedikit. Sila layan sambil tahan muntah :-)

Alhamdulillah..itu kalimah utama untuk perjalanan selama lebih kurang 9 bulan 10 hari cahayamata kami di dalam kandungan sebelum menjadi sebahagian dari hidup kami. Syukur Ya Allah.. untuk bulan2 yang indah dan boleh dikatakan mudah..

Ketika Dr. Mazita memberitahu yg kami bakal menerima seorang lagi puteri, memang tak terperi bahagia dihati..namun tetap tidak berharap terlalu tinggi. pada kami, putera atau puteri, adalah anygerah yang tetap kami syukuri..

Semakin dekat hari yg dijangka, Debaran kian terasa. meskipun sudah merasai 3 pengalaman sebelumnya,  rasa takut tu hadir juga. yelah, orang kata, setiap kelahiran tak mungkin sama. aku akui kebenarannya.. justeru, doa saja yg mampu kupanjatkan memohon dariNya agar dipermudahkan untukku menerima kehadiran insan baru nanti..

penantian sesungguhnya satu penyeksaan. kucuba melawan seksaan menanti itu, dengan tidak terlalu memikirkannya. Alhamdulillah,  dgn adanya suami, Lydia, Idlan dan Fahren, sekurang-kurangnya masa dapat kuisi tanpa terlalu memikirkan bilakah hari akan tiba.. aku habiskan juga masa menunggu dengan aktiviti2 santai.. berjalan2 dan sebagainya..

Sehingga tibanya tanggal 30 Mei 2012, hari di mana doktor sudah aturkan untuk aku di'induce' sekiranya masih tiada tanda kelahiran akan berlaku. akhirnya hari itu sampai. Malam itu aku, suami dan anak2 bermalam di rumah ibu mertuaku kerana pagi2 esoknya aku akan ke hospital. Malam itu terlalu panjang buatku. semalamam mataku tidak dapat lelap.. asyik memikirkan tentang 'induce'.. takut.. tapi dalam masa yang sama teruja kerana tidak perlu lagi menanti..

pukul 8 pagi aku dan suami bertolak menuju ke Shah Alam, diiringi awan berarak mendung..

Tiba di DEMC, suami terus menuju ke bahagian kemasukan dan aku menanti dengan debaran. Kami kemudiannya terus dibawa ke tingkat 2, labor rooms dan di bilik no. 203, di situlah aku ditempatkan. sejurus melangkah ke bilik 203, di luar hujan mula turun mencurah, mengingatkan aku pada pagi aku melahirkan lydia, 8 tahun yg lalu, kelahiran lydia diiringi hujan di pagi jumaat. indahnya saat itu :)

Signage yg ada di mana2 di sekitar labor room, Suami kata - "amaran tu, terlalu besar utk saya ignore... " - ye, suamiku mmg skema sket .. (aku tak skema sgt so aku amik gak pic itu-LOL) so oleh kerana itu, tiadalah pic2 menarik di labor room :-) aku redha.. semuanya terakam kemas didalam ingatan kami.. insha Allah.. :-)



kini hujan tiba dulu.. nurse melakukan beberapa pemeriksaan, tekanan darah, suhu badan dan 'CTG'. nurse memberitahu tekanan darahku agak rendah, dan suhu badan agak panas, 37oC, padahal aku berasa normal. CTG tidak menunjukkan sebarang 'contaction'. sememangnya aku tidak merasai sebarang kesakitan pun.. :)


hujan, dan aku pun bertweet ketika pemeriksaan CTG berjalan

Dalam jam 9.30am, doctor Jumeah dtg ke katil.. aku telah diberitahu ketika final check up bahawa doc Mazita tidak akan menyambut bayiku kerana bercuti, dan doc Jumeah sebagai ganti.

Dr. Jumeah juga peramah, dan lemah lembut.. menjadikan aku tidak merasa kekok. syukurlah.. :) setelah berbahasa bahasi bertanya khabar, beliau mengatakan yg sudah masa untuk aku di induce. hanya anggukan yang kuberikan padanya.

menurut doctor, pagi itu hanya 1 tablet akan dimasukkan.. dan doktor menjangkakan pada jam 2pm satu lagi tablet akan dimasukkan sekiranya tidak berlaku sebarang tindakbalas.. kerana laluan baru terbuka 1cm.. doktor menjangka mungkin agak lambat utk bukaan seterusnya berlaku...

dan dengan lafaz bismillah dari bibir doktor Jumeah, dlm beberapa saat saja, satu tablet sudah dimasukkan melalui jalan bawah.

nurse menasihatkan aku agar tidak bangun selama 1 jam...dikhuatiri ubat akan jatuh. aku akur. sekali lagi CTG dipasang. Kala ini, suami meminta kebenaran untuk keluar membeli suratkhabar di bawah. aku setuju kerana menjangkakan tidak akan berlaku tindakbalas cepat, tidak sehingga jam 2pm.

jam 10.00 aku masih lagi berbaring sambil memerhatikan CTG. kesakitan mula terasa..  kuhubungi suami agar masuk kerana sakit yg kurasa agak kerap... dan sejurus selepas nurse datang menghentikan CTG, aku lantas bangun dan berdiri... tak sanggup nak menahan sakit sambil baring. aku lebih suka berjalan mundar mandir sambil menarik nafas dalam2 ketika sakit datang... untuk 1 jam yg berikutnya, begitulah aku.. kejap2 berjalan.. duduk..berjalan lagi..

sehinggalah makanan tengahari tiba jam 11.30am, dan aku makan jugak dalam keadaan sakit yg agak kerap itu. Usai makan (tidak dpt menghabiskan), aku sudah semakin sakit.. aku bimbang adakah perlu menunggu ke pukul 2pm dgn sakit sebegitu? Macam mana kalau pukul 2 masih belum ada bukaan? ahhh tidak sanggup rasanya..memang takut waktu itu.. aku terbayang perlu merasai sakit itu sehingga berjam-jam.. memikirkan itu, aku berjalan lagi dan lagi.. semakin sakit, semakin laju aku berjalan.. dan ada jugak aku jenguk2 twitter tulis update sikit.. baca wish dari kawan-kawan ...

 sambil makan-sambil tweet-sambil tahan sakit yg datang kejap2


Update twitter, jalan, duduk, jalan lagi, duduk lagi... akhirnya aku tak dapat bertahan.. kupanggil nurse dan  kuadukan kesakitan itu. aku bertanya padanya jika dia boleh menberikan 'painkiller' (bukan epidural-hanya normal painkiller injection)

jawapan nurse agak melegakan aku,

"sebelum amik painkiller, saya nak check ada bukaan tak"

dan nurse melakukan procedure itu.. dan memberitahu aku...

"bukaan puan dah 5 hingga 6 cm! laju ni.. saya tak boleh kasik painkiller.."

aku sangat gembira mendengar apa yg dikatakan oleh nurse. kemudian nurse memberikan ubat buang air besar, dan selepas itu nurse tak benarkan aku berdiri dan berjalan2 lagi..

aku hanya baring menahan sakit, sambil cuba berbual2 dengan suami.. mmg berbeza kali ini berbanding pengalaman terdahulu. kali ini aku lebih tenang.. setiap kali sakit datang, aku cuba bertahan dengan helaan nafas dan selawat.. sambil melihat di screen CTG, dan sempat berbual dengan suami,

"bang, CTG ni delay few seconds.. sy dh sakit few secs baru le bacaan naik"

"memang le.. yg tu depends kat cable dia..." sejujurnya aku tak begitu mengambil perhatian dengan jawapan suami.. tp aku tau, dia cuba mengalihkan fikiran aku  drp asyik memikirkan rasa sakit.. :) .. ada jugak dia bacakan tweet kawan2.. masa aku sedang sakit antara pukul 12 hingga 1 tu, ada 2 tweets yg aku baca, dan aku hanya mampu senyum je.. tak larat nak reply dah masa tu.. :-)

tweet dari puteri ni sampai masa nurse tgh check berapa CM .. :-) dan tengah tahan sakit jugak..
Tweet dari Delinn.. memang tgh kritikal time ni.. mmg tgh sakit tak ingat! phone dah jauh dari aku, tapi sbb tak silent, so masa tweet delinn datang, bunyik la.. so aku tanya hasben, "siapa tu.." so hasben pun bacakan... aku mcm kelakar plak.. aku senyum je.. hasben aku siap leh tanya, nak reply tak? duh!!! mmg tak dapek le kann sebab few minist lps tu mmg aku push pon .. LOL..




tak perasan berapa lama, sehingga dr. Jumeah datang lengkap berpakaian uniform labor. dan katanya,

"cepat juga ye puan.. saya jangka patient yg satu lagi tu lebih cepat...memang before ni pun cepat juga ye? ."
aku tak menjawab. hanya tersenyum kelat. sakit.

"ok jom kita check"
sekali lagi procedure itu berlaku.

"dah 8cm.. puan ada rasa nak meneran tak" aku angguk lemah.

doktor membenarkan aku utk meneran sekiranya sakit muncul lagi.. dan itulah yg aku lakukan.. datang saja rasa sakit, aku menarik nafas dalam2, kutundukkan muka ke dada, aku dpt merasakan jari jemari suamiku mengusap2 rambutku memberi sokongan...

dan dengan sepenuh hati, aku meneran.. ketika hampir terputus nafas, doktor menyuruhku 'mencuri' tarik nafas dan teran sekali lagi.. suami pula masih mengusap2 dahiku.. aku menyaksikan semua itu dalam sakitku, dalam helaan panjang nafasku.. kucuri nafas dan kuteran sekuat hati.. sehingga doktor menasihatiku agar sedikit perlahan, namun tak dapat kuturuti.. kuteran juga sekuat hati, dan bersama2 itu, pada jam
1.36pm, lahirlah dia.. seorang lagi zuriat aku dan suami, penyeri rumahtangga kami, harta dunia dan akhirat kami. Ketika nurse meletakkan zuriat kami itu di atas dadaku, doktor bertanya meminta aku mengesahkan jantinanya dan aku bersyukur..

Dia seorang puteri... yang cukup cantik dan sempurna..Puteri yg cantik sempurna ini, kami namakan Hasyadaleela, agar sentiasa kesempurnaan dan kepimpinan atas nama kebaikan menjadi jatidirinya.. inshaAllah..

Alhamdulillah... sekali lagi kupanjatkan syukur atas pengalaman ini.. dan seperti sebelum2 ini, pengalaman ini pasti akan kurindui..sakit, namun untuk aku mengatakan puteri ini adalah puteri bongsu kami, aku masih belum berani..

sekian... terima kasih atas doa kalian  :) ... memang betul, kat labor room tu aku hanya ditemani oleh suami.. namun hakikatnya, ada ramai menemani aku kat twitter tu :-)

 few hours after delivered. OK, mak dia bosan2 kat ward, cuba utk pose kan dia takde baju mcm photog pro, tapi few mins after, basah terus selimut dia..LOL

oopss.. motif? mak yg tgh free. belek2 baby asyik tido.. so mak pose stokin..selesa sangat stokin ni..

Malam tu ada 3 Idiots.. so layan sampai kul 1 pagi... bapak sedap tido.. mcm mak plak yg jaga bapak kat spital.. huhuhu ... snap masa tgh subtitle yg gitu2 plak ekekeke...

p/s: Ketika mengandungkan Daleela, saya mengambil supplement Shaklee bermula daripada kandungan berusia 6 bulan.. supplement favorite saya adalah Omega Guard :-) Jom whatsapp/SMS saya 0192390107 kalau nak mencuba :-)

Terima kasih! :-)


Popular Posts