Friday 30 September 2016

Kursus Awam Bahasa Arab (KAMBA) (sijil oleh KUISCELL, kerjasama dengan JAIS bertempat di Masjid At-Taqwa Bukit Kapar)

Dah lama pulak tak update pasal kelas bahasa arab saya. Alhamdulillah sekarang ni tengah dalam sesi module ke-4, bermakna module terakhir untuk selesaikan pengajian selama 4 module atas program Kursus awam bahasa arab.


OOTD is a must lah kan.. masa module 1 dulu saya suka pakai baju kurung mcm pergi ofis, tapi lama kelamaan, lebih selesa sarung jubah jek.. tapi sebab jubah saya mmg limited and mosty kaler hitam, nampak mcm uniform je jadinya haha..

errrrrkk.. and selfie is a must too? lol these 2 photos were taken last week, before going to the class. Bertabah je lah encik suani tolong snap. layan je wife dia gini. i really appreciate my hubby for his understandings and for his willingness to take care of the kids while am in class. Syukurlah the masjid is just nearby je, tak sampai 5 minit pun naik kereta..

Rasa mcm kejap sangat la pulak padahal dah almost 2 tahun jugak lah dalam kursus ni hehe tapi ekceli bukan la full 2 tahun.. fullnya setahun tapi masuk cuti2 tu semua jadi 2 tahun. cuti antara module tu yg lama .. module ke-3 nak ke module ke-4 paling lama... 3 bulan kot cuti hahahaha nasib baik masa masuk semula kelas tu masih ingat lagi apa yg dah belajar.

kursus ni sebenarnya mmg tekankan NAHU (grammar).. mmg dulu masa sekolah rendah ada lah belajar tapi dulu rasanya belajar sbb kena belajar,, hahaha mmg tak nampak le apa kegunaan. Now ni sbb kita belajar sbb kita nak belajar.. so mmg lebh mudah, Alhamdulillah..

Syukur lah setiap module tu bila exam, ok la jugak result saya hihi.. merasalah dapat mumtaz kan.. kadang2 mcm pening tapi sebenarnya seronok cuma nk kena byk prektis la kot. Paling saya seronok ialah bila Lydia bagitau tenatng subject bahasa arab kat sekolah, saya dah tak blank dan blur.. saya buleh pulak ajar dia sikit2 wow itu pencapaian sangat baik tu, sebabnya, antara objektif saya ke kelas bahasa aab ialah untuk lebih memudahkan saya memahami dan membantu dalam pembelajaran anak-anak..


Buku module 4 .. bukunya nipis jek tapi banyak betul contengan kat setiap helaian, sebab banyak info yg ustaz Zahari bagi during class yg takde dalam buku - semoga Allah memberi ganjaran bagi segala kebaikan ustaz dalam memberi kami ilmu.. ada muka surat yg mcm dh nak lunyai dah hahah tapi i love to see my book like that. mcm nampak lah 'belajar' gitu. yes i do have a separate notebook tapi some notes i prefer to keep in this book for easier reference.. 
(abaikan lah meja sepah ngan wayar berselirat.. tak dan nk kemas asyik kena hijack ngan anak2)

Dalam setiap modulel, ada ujian kecik2 dan ada peperiksaan akhir. untul module 4 ni, ujian pertama akan berlangsung esok huhu... rumah saya mcm non-stop ada orang periksa.. Memula Lydia UPSR, habis je UPSR ada plak PSRA..  Esok dia habis dah PSRA, saya lak ujian pertama module ke-4 uhuhuhu.. tapi percaya tak.. i loike exam haha and saya seronok prepare for the exam.

saya pernah bgtau Lydia, how I wish i can turn back time and focus in arabic during secondary school. amik aliran yg ada bahasa arab and go further from there. hmm well.. its ok .. dah memang ditentukan oleh Allah SWT mcm gini perjalannnya, i must be tahnkful instead kan... i know its better late than never. wallahu'alam.. i guess not only arabic, generally learning any language is fun. it requires a lot of effort but its fun. wallahu'alam... the challenge now (for me) is to memorize new arabic vocabs.. having little vocabs is a challenge when it comes to constructing sentences. apatah lagi nak communicate kan..

Kelas yg interactive. pic kiri tu ustaz, pic kanan is one of the student, dah ada cucu pun masih gigih belajar and its actually not easy for her tapi tgk kegigihan dia aku salute. she joins the class with her husband .. best betul hihi.. dalam kelas saya ni, paling tua rasanya ada sorang imam tu 


So what's next after this module ends?

This is the question i have been asking myself. I cant just stop here. rugi pulak dah belajar and then stop. tapi to go further into higher level such as diploma etc needs fund la pulak kan.. hmmm.. money money moneyyy huhuhu.. ada banyaaak betul perkara dalam list aku bab self development untuk aku and satu family.. tapi kena buat slow2 sbb kena betul2 merancang belanjawan.

dalam kelas pun bukan aku je yg concern pasal "what's next" ni.. tapi few other students pun sama.. actually kalau umur kami ni muda before 30, mesti kami akan really go for diploma sbb in shaa Allah kerjaya ada lagi kan.. tapi bila dah almost 40 ni.. its not about career anymore but about doing something meaningful taht benefit ourself, kan? manalah tahu, ada rezeki Allah ambil nyawa dalam keadaan sedang menuntut ilmu.. wallahu'alam bissawab..

so apa2 pun aku habiskan lah dulu module KAMBA ni. later mudah-mudahan Allah bukakan jalan untuk dalamkan lagi ilmu bahasa.. maybe arabic for komunikasi or arab for al-Quran ke.. i wont stop praying, in shaa Allah.. MAN JADDA WA JADA

but of course i will miss this class, dari module 1 sampai module 4.. makin lama makin sikit pelajarnya.. daripada almost 20 ppl now dalam 11 org jek yg masih ada.. maklum lah kelas dewasa ni masing2 adalah urusan kan.. semoga semua urusan dipermudahkan aamiin... yg mana yg tinggal ni mcm dah satu family.. setiap kali kelas dah le mmg ada sesi makan minum masa break.. semua berebut nk bawak food nk hidang kan org yg menuntut ilmu.. masyaAllah.. rezeki sangat kan..


kuih last week... dan air teh-O

2 comments:

  1. sol skang amik english class (pffft too common!) every time class nak start rasa dreadful nyer. but biler dah dalam class happy jer sbb chekgu best. biler nak exam cuak saket perot! cemana laaa nk pupuk minat sambung blajar benda lain plak cemnie huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. bestnye sol english class... blog about in detail it please.. hihihi.. aku lak always excited and look forward for saturday.. mcm me time gitu..

      Delete

Popular Posts