Monday 17 December 2007

Sinar 2008

Aku baru lepas baca blog anne. Bila dia cerita pasal exchange gift tu, aku teringat husband aku pun citer kat ofis dia ada buat camtu, kena beli hadiah around rm15-20, then exchange. Cuma bezanya, tak ada lah wish list tu .. and cabutan nama pun buat masa hari tu jugak ... Husband aku dia beli toolbox sekali ngan isi2 yg comel2 tu, sekalituh dapat kat boss dia ... huhuhu, nasib baik boss dia suka walaupun tatau sapa yg kasik... Jarang2 aku dengar husband aku join buat benda2 mcm tu, baguslah kerja kat situ, he learns new things and discovers new ofc environment...


Agaknya itu yang buat dia sedih bila dia kena tinggalkan office dia tu. Kesian jugak dia .. aku tau dia dalam dilema tu.


Husband aku, memulakan karier dia lebih kurang 7 tahun lepas, kat Kilang Rubber Gloves kat Berjuntai Bistari (dulu batang berjuntai). Dia kerja kat situ kejap aje, dalam 3 bulan... then he was offered to join satu lagi Kilang yang bersangkutan Getah gak .. Kilang tyre kat PJ. Dulu D*unlop, now ni dah jadik C*ontinental. Selama 6 tahun dia setia bersama kilang tu, bila akhirnya dia termasuk dalam list kena retrench. Sempat lah dia menganggur sebulan sebelum mendapat tawaran berkerja di Johor.


Masih dalam manufacturing area, cuma kali ini menjurus kepada pembuatan bahan2 carigali minyak, and dia tak buat maintenance mcm kat Conti. Totally new things for him. Most of the time kat office aje, which for the first few days tu dia rasa bosan dok office tak ada kerja. His job is more on material planning instead of machine maintenance. tapi after one week, dia start rasa seronok dengan kerja baru tu. Dia seronok mengenal new terms in his working area. Setiap kali called aku, sure banyak cerita baru dia. Aku kenal suami aku ni, sebagai seorang amat passion dalam tugas2 dia. Jarang aku dengar dia mengeluh dengan kerja2 dia .. macam semua menyeronokkan bagi dia. Jadi tak hairan ler dia suka kerja dia skarang ni walaupun mula2 dia rasa bosan. Maklum je, dapat mempelajari hampir kesemua perkara2 baru. lebih2 lebih lagi oil n gas area mmg dah jadi trend sekarang ni .. semua orang berebut2 nak join OnG ni. Walaupun tak betul2 direct dengan company Oil n gas, tapi cukuplah untuk dia menimba banyak ilmu sebagai batu loncatan kalau nak mengembangkan kariernya dalam bidang tu.



So, bila dia dapat called for new job offer, dia dah dalam dilema. Kesian sangat kat dia. Dia dapat tau about the offer last month. Again, dari Kilang, and again, kilang yg berasaskan rubber jugak. Kat Shah Alam. Kilang tyre gak. Go*odYe*ar.


Untuk offer baru ni, kelakar pun ada. Masa dia kena retrench, dia pergi ke serata tempat, hantar resume tak kiralah ada opening atau tak. So dia ke GY ni, and tanya kat Guard sama ada ada opening tak kat situ. Guard kata tak ada .. tapi husband dia mintak tolong Guard pass kan aje resume dia kat HR, mana lah tau kalau2 ada rezeki.


Actually, sebelum dia ke start kat Johor, GY dah panggil dia for an interview. Cuma masa tu dia terpaksa tolak sebab date interview tu tak sesuai untuk dia attend, sbb baru sangat mula dekat Johor. Dia biasalah, jenis tak suka nak cuti2 especially masa baru2 kerja. Pada dia, dia takut nanti yg interview tak dapat, yang kerja baru plak rekod buruk pasal cuti/EL. Aku masa tu OK kan aje lah. afterall, dia dah secure kerja aku dah bersyukur Alhamdulillah walaupun jauh.



So memang masa tu aku dan dia dah tak berharap lagi GY akan make another call. Tapi, rupanya kami silap. Masa dia kat Johor, GY called lagi, and dia seboleh2nya mintak interview tu dibuat on SAturday. Bukanlah dia sombong tak bertempat, tapi mcm yg aku kata tadi, dia taknak jadi mcm yg dikendong berciciran, yg dikejar tak dpt ... So sekali lagi dia seakan let go peluang tu.Lepas tu, sekali lagi GY called dia ... kali ni with good news, dia boleh attend interview on Saturday. Masa tu bulan September, and the interview is scheduled on October. Punyalah lama sbb nak dapatkan slot Saturday tu.


He got the unofficial offer during that interview itself. it was 2 months back. Masa tu, dia masih rasa confident dia akan keluar dengan senang hati. Tapi, tau jek la proses2 nak dpr job offer ni.. nak ke 2nd interview pun lama, pastu nak kuarkan offer letter pun lama ... walaupun dah confirmed dapat .. sometimes husband aku dah give up tunggu. So dalam pada tu, dia dah start sayangkan kerja baru dia kat Johor.



So masa HR GY called dia suh dia amik offer letter, dia tanya lah what position .. HR kata maintenance.. dia rasa something wrong plak, sbb dia pergi interview tu for position in Quality Technology. Dia tanya HR, kenapa offer Maintenance, not Quality? HR kata, ada 2 vacancies and experience dia plak in maintenance sbb tu dorang offer dia maintenance ... So laki aku sudah rasa keciwa la kan ... memanglah dia ada experience 6 yrs in tyre machine maintenance .. tapi, dia tak nak lah selama2nya buat maintenance .. dia kalau boleh nak go for new things ... mcm Quality, dia nampak ada banyak opportunity kat situ sbb Quality ni broad ... and experience dia in Tyre maintenance pun boleh digunakan dalam Quality Technology gak. Orang HR to plak kata, kalau dia nak yg Quality, he has to reject this offer dulu, and HR akan buat another round of pemilihan utk Quality plak. Adeh!



Dia called aku, tanya pendapat aku ... so aku dah jadi confuse plus sedih ...dia kata, dia dilema sama ada nak accept or tunggu dorang offer post Quality tu. Kesian aku kat laki aku masa tu .. aku suh dia tanya kawan2 dia lah .. sebab kalau tanya aku, sure aku akan jadik selfish .. suh dia amik je offer tu, tak kira dia minat ke tak .. semata2 sebab dia akan dekat dengan aku ...


The next day, dia tanya aku .. tak nak ke aku ke Johor? alamakkk ... nampak gaya memang dia tak nak accept the job offer la kot. Aku kata, bukan tak nak .. tapi of course la bukan sekarang, and ngan condition aku ni, rasanya aku prefer kat sini aje ... banyak benda nk kena fikir kalau nak aku ke Johor ... Bila aku kata gitu, dia diam aje ... Sedih pulak aku .. mcm memaksa dia plak ..and menggunakan kelemahan aku as senjata... Dia cool kan aku, dia kata dont worry ... dia kena betul2 fikir, sbb skang dia dah bekerja ... lain lah masa dia tak ada kerja, he will just grab apa saja yang datang ... benefit or minat fikir kemudian .. tapi, once dia dah kerja, dia kenalah pandang jauh sebelum buat any decision .. sebab tu lah dia kena tengok semua kemungkinan.


Malamnya, he called me to inform his decision. Dia kata, dia accept the offer. Aku pulak rasa guilty. Aku tanyalah, abang dah fikir betul2 ke ... dia kata dah. Dia kata family comes first. dia kata, he will try to talk to HR GY, utk tukar the offer, kalau tak dapat jugak, dia tak kisah, at least dia dah try. banyak lagilah dia bgtau.. dia dah tanya2 kat kawan2 gak ... ada yang kata suh dia continue kat Johor, ada gak yang kata accept the new offer ... so last2 dia kena gak buat the final decision. ya Allah, aku rasa sukar betul masa tu .. penat jugak nak fikir ...


Lepas tu, aku rasa dia called lagi GY. Dan Alhamdulillah ... dia berjaya gak mintak HR GY tukar the offer ... tapi, kena deduct sket salary ... HR kata, dia deduct sbb husband aku dikira tak ada experience in Quality. Husband aku tak kisah ... ala, sikit aje pun tolaknya, dia rasa lebih rugi ambik yg maintenance tu sbb ngan experience of 6 yrs, he shld get more.. so mmg tak rugi langsung ditolak sket utk dia dapat what he wants. and still, lebih dari what he gets in johor. Alhamdulillah .. pada aku, dapat bersama semula dah lebih dari mencukupi dah ... kalau dia dapat gaji sama mcm masa dia kena retrench pun aku OK aje... well..being selfish kan .. aku nak dia dengan aku, period.



tapi, aku takut jugak .. kalau2 nanti dia rasa menyesal .. aku tanya dia pasal ni, dia kata tak lah. Dont worry ... dia kata dia mmg dah bulat nak accept the offer. Tengok muka dia, aku percaya. And dia yang aku kenali, memang jarang tak minat apa yang dia buat. Dia selalu ada passion kalau buat kerja... Dalam diam2, aku bersyukur Allah menjodohkan aku dengan dia.



Jadinya, january 2008 dia start kat tmpt baru ... 2007 tahun penuh cabaran buat aku ... buat kami .. and harapan aku, tahun 2008 penuh dengan rezeki pulak ... dan semoga kebahagiaan tetap menjadi milik kami, tak kira tahun bila2 ... InsyaAllah ...


Salam.

7 comments:

  1. Anonymous7:56 pm

    Fara, salam,
    Rupanya bila redha dgn sebuah pengorbanan akan menyusul sebuah sinar..."CINTA AGUNG" ya Fara...kagum!!!rasa mcm baca novel pulak...

    ReplyDelete
  2. Anonymous11:55 am

    salam fara....
    selamat menyambut sinar 2008...
    dgn rezeki baru... bb baru insya-Allah...

    tau tak zaurah dah kawin...?
    -hotaru

    ReplyDelete
  3. sampaikan salam tahniah kat hamid

    kira kira habis tak rugi mana pun potong gaji sket tuh dgn harga tiket dan rumah sewa kat johor.

    Hamid is wise enough to think what is best for his family.

    btw

    Selamat Tahun Baru utk ko sekeluarga

    ReplyDelete
  4. Anonymous10:42 am

    farah,

    aku tangkap terharu maru baca entry ko nih. terharu ngan laki ko bleh??? aku suker gak ko try very hard not to be selfish hitu.

    aku doakan 2008 macam yang ko harapkan itu makbullll. amin.

    ReplyDelete
  5. tgafa

    permulaan yang bagus untuk 2008.
    alhamdulillah

    ReplyDelete
  6. Anonymous8:52 pm

    a'a lah wak mcm cerpen pun ada sebab 1000 perkataan kan

    fara
    aku pun ucap congrat kerna berjaya juga hamid keja area dan dok skali dgn hang kembali. Banyak cabaranya kalau dia keja jauh, lagipun dah nak dpt baby sorang lagi memang banyak suami kena tolong isteri..so hang taklah terkebil2 merintih kat blog nak wat sengsorang nanti.. syukur pada yg Esa
    -jijo -

    ReplyDelete
  7. Anonymous1:07 am

    Fara,
    Selamat menyambut tahun baru. Hope everything goes on smoothly for 2008.

    Zaidee

    ReplyDelete

Popular Posts