Wednesday 31 December 2014

Kelebihan rancang percutian seawal setahun!

Bila keluarga semakin membesar, memang banyak yang difikirkan bila masuk bab nak pergi bercuti ni. Memang kena bijak membuat perancangan sebelum membuat keputusan untuk percutian keluarga. Semoga entry ni dapat memberi manfaat kepada pembaca ye! :-)


Perancangan masa - Bila mahu bercuti?

Ada setengah orang yang suka percutian yang ad-hoc. Saya pun suka juga mcm ni, tapi ad-hoc ni seuai kalau cuti yang pendek, macam hujung minggu. Sejak keluarga semakin besar dan anak-anak mula bersekolah, semakin sukar membuat percutian secara ad-hoc. Maklumlah anak-anak pun ada aktiviti persekolahan juga. Jadi saya rasa, macam parents lain yang anak-anak bersekolah, cuti sekolah adalah waktu paling sesuai untuk merancang percutian keluarga. Oleh kerana cuti sekolah ada 3 kali dalam setahun, saya suka ambil cuti sekolah hujung tahun. Pada masa ni kita dah tak perlu risau tentang peperiksaan anak-anak dan seumpamanya.


Perancangan bajet

Bila sudah mengetahui akan pergi bercuti pada akhir tahun, mudah untuk membuat perancangan dari segi bajet pulak. Kita pun tahu, akhir tahun yang kita suka nak bercuti itulah paling banyak perlukan duit terutama bagi yg ada anak-anak bersekolah. Jadi daripada awal tahun kita dah tahu, ada dua tabung yang perlu penuh bila Disember datang nanti! tabung percutian dan tabung persekolahan!


Kalau daripada awal tahun kita sudah merancang mahu ke sesuatu tempat pada akhir tahun, kita dah boleh membuat collection daripada awal. contohnya RM 8 ribu kita perlukan untuk percutian keluarga pada akhir tahun, kita perlukan sekurang-kurangnya menyimpan sekurang-kurangnya 700 sebulan (bermula januari hingga november, sebab by november dah kena book mana2 yg kita nak pergi tu - kecuali flight maybe kena book lebih awal kalau nak harga lebih rendah). Wow kalau gaji kita memang cukup-cukup sahaja untuk perbelanjaan bulanan, memang rasa aduh sakitnye! terus down rasa tak nak bercuti hahaha.. jangan lah macam tu. sebab tu ada kelebihan merancang awal. RM8 ribu tu contoh saya je.. tengoklah destinasi kita dan berapa lama kita mahu bercuti. Detail bajet tu ikut uols lah.. saya cuma mahu tekankan di sini pentingnya merancang awal, supaya kita boleh asingkan siap-siap duit ke tabung percutian.


OK. mengambil RM700 sebulan tadi, jika suami isteri bekerja, mungkin boleh bahagi 2, suami 350, isteri pun 350. ha bila dah bagi mcm ni takde la nampak besar sangat kan? inshaAllah akan dipermudahkan niat nak pergi bawa anak-anak bercuti tu..


Kelebihan merancang bajet

Merancang bajet ni bagus sangat supaya kita tahu tindakan yang perlu untuk dapatkan apa yang kita mahu tu. Ada orang memang bajet akan bergi bercuti selepas majikan temapt bekerja bagi bonus tahunan.. wah meriah! masyuuk gitu. haha.. tapi itu dah kira macam ad-hoc jugak. dibuatnya tahun tu takde bonus, kalau dah buat perancangan rapi, boleh frust menonggeng dibuatnya.. haha kalau lom ada perancangan pulak, pening juga nak pergi bercuti ad-hoc (dengan duit yg ehemm.. banyak.. tu.. silap2 boleh burst bajet tu sebab kurang perancangan duit pulak berlebihan. BAHAYA tu!)

Ada jugak yang nak kurangkan perbelanjaan harian (kurangkan makan kat cafe mahal, kurangkan penggunaan aircond hahaha - memang beza tu weh! tapi selalu terbabas le sukar nak buat ni) itu terserahlah.. 

Selain daripada di atas, dengan merancang bajet, kita pun tau kalau kita boleh mula dapatkan pendapatan sampingan pulak! Ini yang saya buat jugak dengan Shaklee. Alhamdulillah dapatlah juga membantu top up saving walaupun maybe bukan untuk cuti.. senang kata bila pendapatan bertambah, tak la pening nak kurangkan perbelanjaan yang dah sebati tu. adehhh!


Jadi, anda pulak mcm mana? suka rancang awal ke suka ad-hoc? tapi tahun 2014 yg hampir berakhir beberapa jam je lagi ni, percutian saya adalah ad-hoc je. nanti saya stori lain entri kenapa ad-hoc ye.. :-)

Sampai sini dulu! 

1 comment:

  1. yeee betol sangat bab tabung percutian dan tabung persekolahan tuh! Tambah rasa nak pitam kalo tabung tuh tak penoh2 gak biler dah nak akhir taun wakakaka!

    ReplyDelete

Popular Posts