Sunday 19 September 2010

Salam Syawal 1431H - 2010 - 2

Esok kerja. Seronok nya dah seminggu lebih tak kerja. hari ni, Ahad 10 Syawal kiterang tak ke mana2. saja lah nak duduk rumah. nak relax2 berlazy-lazy an kat rumah memandangkan besok kerja. malam ni nak carik balik baju sekolah, baju kerja, beg anak2 nak ke taska/nursery. Sepatutnya Friday aku dah kerja, tapi sbb nursery masih tutup aku pun sambung cuti. Nak tinggal fahren ngan nenek dia mcm tak patut je, sbb fahren ni asyik nak berdukung je kesian ibu mertuaku.



Sronok raya? aku, Alhamdulillah .. selain berziarah ke rumah2 yang biasa di ziarah pada hari raya (raya pun ada rutin tau) ... ada jugak rumah2 lain yang baru raya ni kami jenguk.



Masa mula2 kawen, segan juga nak berjalan tanpa orang tua bersama. sebabnya, segan and tak tau nak borak apa ... esp. sedara2 belah hubby. Tapi now dah tak kisah .. dah biasa dah sembang2 ngan sumer peringkat umur ekeke .. tapi kan, topik2 general la pembuka bicara, contohnyer, pasal cuaca la .. lps tu pasal berita2 kat paper la .. pasal kesesakan lalu lintas la ... kalau dh tak de idea sgt, resepi kuih raya pon jadik bahan borak ... kang tak sedar, dah 20 minit .. masa untuk balik :-) ... tapi biasanya mesti lebih dari 20 minit .. memula warm up..lama2 naik syok plak borak lagi2 kalau yg jenis ngam punya.. yg kaki sembang, yang banyak gurau dan boleh paham gurau kita.. sebulu orang kata .. perghh mmg lama la jadiknya .. ? bagus sebenarnya datang dengan kumpulan yg kecik ni .. lebih senang nak borak and lebih fokus .. aku plak, kat rumah sedara aku pon sah sah la aku borak.. kat rumah sedara sebelah hubby pon aku gak yg lebih2 borak .. itu la bestnyer bila kita dah suami ni sekupu. background keluarga yang lebih kurang sama. senang nak masuk. lepas tu, bila kat rumah kawan aku, aku yg borak ofcourse, pegi rumah member2 hubby pon, aku gak yg borak .. erkk ?? huhu .. nasib la labu ..



Tahun ni raya anak dah 3. wow cepat masa berlalu .. tak sangka dah tak berapa nak muda. Ramai sedara2 yg dulu kecik2, now dah bujang2 .. dah bermisai tebal .. yg dulu kecik2 now dah anak dara cun melecun .. hmmm padahal aku rasa mcm aku sama je? ohhh bahaya~



bila anak dah 3 .. Tak dpt dielakkan lah .. bajet raya mmg bertambah .. Alhamdulillah le ekonomi walaupun tak ada lah hebat sangat, tapi dapat lah jugak menyediakan kelengkapan anak2. Dapat la dorang beraya dengan serba serbi baru .. berpeluh jugak lah bila kira2 balik semua yg dh dibelanjakan untuk persiapan anak2 .. hmmm tapi demi anak-anak ... mak bapak mana la yg tak nak tgk anak2 syok sambut raya kan?



Alhamdulillah jugak, dapat balik beraya kat batu pahat. Last year aku dah tulis satu entry kenapa aku suka sangat beraya kat batu pahat tmpt tumpah darahku itu. This year turn raya pertama kat Klang .. so raya ke 2 baru balik batu pahat .. happy jugak sbb dapat ada kat BP sampai raya ke 5. Tak lama sangat tapi tak la kejap sangat .. ok lah tu .. sejak mak sakit lepas raya haji tahun lepas, aku dah tak balik kampung kat BP sbb mak ada kat puchong aau kluang .. Syukur lah raya ni mak sihat, so seminggu before raya tu mak balik kampung. Walaupun mak cuma boleh duduk dan baring .. tapi Syukur sangat dari segi lain, mak sihat :-)



Satu lagi, beraya this year ada kelainan lah. tau kenapa? sebab ada twitter .. ahaha! best gak benonya ada twitter ni. seronok baca twit member2 dok buat apa masa raya .. i like! tp disebabkann tu la jugak aku jadik malas nak update blog. ekeke!



Korang tgk citer apa kat TV masa raya? aku tak dan nak tgk TV. Siang berjalan .. malam mmg pancit .. angan2 nak borak2 panjang ngan adik beradik sampai lewat2 malam pon tak menjadik nyata .. wajib tertido bila tidokan fahren. Fahren plak, banyak meragam masa malam2. boleh kata malam dia takmo tidur dan tak mo aku tido ... letih gak lah tapi dah namanya ada anak, gitulah lumrahnya kan? satu je cerita TV yg aku tgk dari mula sampai abis. Budak Kelantan. ekeke .. itupun baru semalam aku tgk hahaha!


Ada sekali aku gi klinik. bawak fahren yg batuk2 selsema ... sekali ngan hubby yg sakit tekak .. masa kat klinik, ada budak2 lepas eksiden.. ngeri aku tgk lukanya. walaupun kitorang datang dulu, dokter rawat dorang dulu .. masa kiterang juumpa, doktor mintak maaf sbb dulukan yg eksiden, laki aku kata,

"takpe doktor.. saya dulu pon selalu gak orang kasik can potong Q..." Doktor tergelak rupanya laki aku pon sama kaki motor .. dulu la, dulu ..

Tapi, pls la uols yg naik motor, ikut lah peraturan .. ngerilah!



oh satu lagi .. Arc ada twit pasal maid dia pegi basuh baju yg dia dah asingkan utk dry cleaning. kesian arc.. tapi dia ada org yg boleh diblame. aku pun ada cerita yg sama. and org yg aku nk blame adalah diri aku sendiri. AKu dengan selamba telah merendam kain sutera yg aku baru pakai sekali ... kain itu sepatutnya di dry clean sajork. so, bila aku rendam .. habis luntur warnanya .. dan yg lebih dasyat, aku campur plak dengan tshirt hubby yg baru pakai sekali jugak .. yang berwarna PUTIH!! habis bertompok2 kaler lain kat baju tu .. seb baik ada maid mak aku yg sabar menenyeh baju tuh sampai jadik putih kembali .. hmmm ...tp kain aku x dapek diselamatkan dah .. padan muka aku.



Itulah serba sedikit cerita raya aku. gambar tak ada lah sebab tak ada yg relevan ngan isi2 entry aku ni. takkan nak letak pic kain luntur? atau nk letak pic twitter? atau pic makcik2 yg aku dok borak panjang? ahh.. pendek kata, takde pic lah! sebab aku pon tak begitu pose sangat. pegi beraya pon pakai baju kerja ..so beraya mmg niat beraya aje lah .. ahaha!



Eh, satu lagi! aku noticed, raya ni aku suuuuka makan biskut raya .. semua rumah aku rasa aku cuba semua biskut2 raya .. biskut raya yg aku carik biasanya biskut makmur, biskut semprit, biskut sarang semut, biskut kacang/mazola ... kerepek2 aku kureng sket sbb gigi aku sakit .. grrrrr!


Ok dah lah yea ... letih menaip lah! now dah tak reti tulis la.. ayat terbalik-balik .. tak ikut susunan plak tu cerita aku .. ,lompat2 sana sini .. typo toksah citer la korang abaikan je lah .. malas aku nak check balik ...


salam u ols!

2 comments:

  1. awal2 dah start tegelak... last2 terus teburai gelak.. :P

    ReplyDelete
  2. hahaha layan gak citer random. dari citer raya tetiba pasal kain luntur. pehtu sambung plak citer kuih raya! akakakaka

    ReplyDelete

Popular Posts